MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zielone światło dla budowy mostu w Milsku. Będzie jednak opóźnienie. Wszystko przez długie oczekiwanie na decyzję ministerstwa

Natalia Dyjas-Szatkowska
Natalia Dyjas-Szatkowska
Obecnie kierowcy muszą przeprawiać się przez Odrę w Milsku promem.
Obecnie kierowcy muszą przeprawiać się przez Odrę w Milsku promem. Mariusz Kapała
Wielu mieszkańców Lubuskiego może ucieszyć informacja, że po interwencjach marszałek Elżbiety Anny Polak i wymianie korespondencji z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz rządem, udało się uzyskać decyzję, która daje zielone światło dla budowy mostu na Odrze w Milsku.

- Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ustaliło wreszcie parametry najwyższej wody żeglownej na Odrze oraz konstrukcji mostowej, które pozwalają kontynuować projektowanie mostu w Milsku bez dodatkowych kosztów - informuje urząd marszałkowski.
Zobacz wideo: OTWARCIE PRZETARGU NA MOST W MILSKU

Planowana w tej miejscowości inwestycja może się jednak nieco opóźnić. I to o około pół roku. Dlaczego?

Jeszcze w zeszłym roku samorząd województwa lubuskiego rozstrzygnął przetarg na budowę mostu w Milsku. Ten wygrała firma Mota Engil Central Europe. Wykona ona inwestycję (w systemie "zaprojektuj-wybuduj") za 73 mln zł, a na realizację zadania zabezpieczone były środki w wysokości 107 mln zł.

Trasa S3 w Lubuskiem to teraz w wielu miejscach ogromny plac budowy. Trwa m.in. budowa odcinka z Sulechowa do Nowej Soli. W ramach tej inwestycji powstaje nowy most na Odrze w Cigacicach. Odcinek trasy S3 między Sulechowem, a Nową Solą podzielono na trzy fragmenty. Pierwszy z nich to odcinek z Sulechowa do węzła Zielona Góra Północ. Ma on 13,4 km długości, a oddanie do użytku planowane jest w sierpniu 2017 r. Koszt realizacji tej inwestycji to 299 mln zł. Zobacz też:  Budowa S3 w Lubuskiem. Kiedy pojedziemy nad morze bez stania w korkach?W ramach budowy tego fragmentu lubuskiej ekspresówki powstaje też zupełnie nowy most na Odrze w Cigaciach. - Przeprawa jest budowana z dwóch stron rzeki i jest już niemalże połączona - mówi Anna Jakubowska z zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ale most, którego ukończenie zaplanowano na sierpień 2017 r., powstaje tylko na dwóch pasach jezdni. Po jego otwarciu stara przeprawa, którą ruch odbywa się obecnie, zostanie zburzona, a w jej miejsce będzie budowana nowa. Zakończenie prac zaplanowano na 2019 r. Wtedy kierowcy będą mogli korzystać z dwóch, równoległych do siebie mostów na Odrze. Do 2019 r. ruch na S3 na wysokości Cigacic będzie się odbywał jednym mostem, więc będzie tu wąskie gardło. W trakcie budowy jest odcinek S3 od węzła Zielona Góra Północ do Niedoradza. Ma on długość 13,3 km, a jego otwarcie zaplanowano na maj 2018 r. Koszt inwestycji oszacowano na 194 mln zł.Trzeci budowanych z fragmentów to Niedoradz - Nowa Sól. Ma on długość 17,3 km i ma zostać zakończony w lipcu 2018 r. Koszt inwestycji to 188 mln zł. Przypomnijmy, że trwa też budowa drugiej nitki obwodnicy Gorzowa Wlkp. Zakończenie prac zaplanowano na kwiecień 2017 r. Inwestycja pochłonie 289 mln zł, za te pieniądze powstanie 11,6 km nowej drogi. Zakończono już budowę drugiej nitki obwodnicy Międzyrzecza. Ma ona długość 6,4 km, a jej budowa kosztowała 102 mln zł. Zobacz też:  Prace przy budowie S3 w Lubuskiem [ZDJĘCIA]

Most w Cigacicach już prawie gotowy. Kiedy otwarcie S3? [ZDJĘCIA]

– Wygospodarowaliśmy dzięki temu oszczędności, które mogą zostać przeznaczone na inne ważne inwestycje drogowe – mówi marszałek Elżbieta Anna Polak.

W trakcie prac projektowych okazało się jednak, że na przeszkodzie stoją sprawy proceduralne.

- Chodzi o nowe parametry dla inwestycji na Odrze, wynikające z planowanego rozwoju żeglugi po Odrzańskiej Drodze Wodnej - wyjaśniają przedstawiciele urzędu marszałkowskiego. Problemem były rzędne, co do wysokości wody żeglownej i wysokości pomiędzy mostem a taflą wody. Gdyby przyjąć rzędne proponowane przez ministerstwo, należałoby przeprojektować cały most. Koszty jego budowy automatycznie też by wzrosły.

– Obowiązujący parametr wysokości wody żeglownej utracił ważność w grudniu ub.r., a wartości nowego wciąż nie ustalono – mówiła na jednym ze spotkań marszałek. – Rezultatem tego jest wstrzymanie realizacji naszego projektu mostu drogowego w Milsku.

Przedstawiciele samorządu województwa lubuskiego interweniowali w ministerstwie, wysłali również w tej sprawie list do ministra Morawieckiego. Ostatecznie, decyzja w sprawie inwestycji została podjęta. I choć jest ona pozytywna, to czas jej rozpatrywania może wpłynąć na zakończenie budowy mostu.

- Przetarg został rozstrzygnięty w sierpniu ubiegłego roku i od tego czasu firma miała 16 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz kolejne 26 miesięcy na wykonanie zadania - informują przedstawiciele samorządu województwa lubuskiego. - To oznaczało, że późną jesienią 2018 roku mogła teoretycznie wejść na plac budowy i przystąpić do palowania gruntu pod filary mostu. Dziś już wiadomo, że ten termin nie jest realny.

ZOBACZ TEŻ:

Most w Milsku. Kiedy rozpocznie się budowa?

ZOBACZ FILM: JAK ROWERZYŚCI BĘDĄ MIELI DOBRZE W ZIELONEJ GÓRZE

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska