Tworzył także w Wilnie
Moniuszko jest nazywany ojcem polskiej opery narodowej. W swoich kompozycjach czerpał obficie z elementów polskiego folkloru i wykorzystywał utwory polskich poetów (m.in. Jana Kochanowskiego, Adama Mickiewicza). Zawarta w tytule litanii Ostra Brama to najczęściej odwiedzane przez Polaków miejsce w Wilnie. W Wilnie mieszkał także i pracował Stanisław Moniuszko.
Historia Ostrej Bramy rozpoczyna się wraz z rozbudową Wilna. W XV-XVI wiekach miasto otoczono murem obronnym. Powstało wtedy dziewięć bram miejskich, z których do dziś przetrwała tylko Ostra Brama. Pierwsza wzmianka o bramie pochodzi z roku 1514. Brama nosiła wtedy nazwę “Miednicka”. Nazwa “Ostra Brama” (łac. Porta Acialis), wywodząca się od dzielnicy Ostry Koniec, pojawiła się w roku 1594 roku. Średniowiecznym zwyczajem na bramie umieszczono darzony czcią i szacunkiem obraz Matki Boskiej, którego opiece powierzano miasto wraz z jego mieszkańcami.
- jak mówi Aleksandra Jankowicz.
Litanie Ostrobramskie
Poza kilkoma mszami, pieśniami, hymnami i psalmami na głos z towarzyszeniem organów, największym osiągnięciem w tej materii są jego Litanie Ostrobramskie, które powstały w Wilnie (Moniuszko pełnił tam funkcję organisty). Kompozycje te rzadko bywają grane w Filharmonii Zielonogórskiej, tym bardziej warto wysłuchać wszystkich czterech kompozycji Moniuszki.
Jak podaje Filharmonia Narodowa:
cztery Litanie ostrobramskie. Skomponowane na cześć Najświętszej Marii Panny Ostrobramskiej powstały w latach 1843-55: I Litania F-dur pochodzi z 1843 roku, II Litania F-dur z 1849 roku, o III Litanii e-moll wiadomo, że została skomponowana przed 1854 rokiem, wreszcie IV Litania C-dur powstała w 1855 roku. Wszystkie Litanie, wykonywane za czasów kompozytora w Ostrej Bramie w Wilnie, mają tekst łaciński. Moniuszko wykorzystał w nich swoje doświadczenia zdobyte na polu twórczości pieśniowej i kantatowej. Nawiązał również wyraźnie do stylu ludowych kantyczek. Największe uznanie zyskała III Litania, którą również sam Moniuszko szczególnie cenił, o czym świadczą liczne wzmianki w jego korespondencji o wykonaniach tego utworu i pertraktacje z wydawcą mające na celu szybki druk dzieła.
Wystąpią: Magdalena Nowacka – sopran, Magdalena Wilczyńska-Goś – mezzosopran, Piotr Friebe – tenor, Damian Konieczek – bas oraz Chór Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu. Całością zadyryguje Włoch - Marco Guidarini, który od sezonie 2021/2022 Marco Guidarini sprawuję funkcję dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu. Wstępy płatne.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?