Ważne informacje
Aby reklamacja była skuteczna, muszą się w niej znaleźć podstawowe informacje:
1 Nagłówek - "Reklamacja towaru niezgodnego z umową".
2 Data sporządzenia pisma.
3 Twoje imię, nazwisko i adres. Możesz podać również numer telefonu.
4 Data nabycia towaru, jego nazwa, cena oraz dowód zakupu. Trzeba wpisać numer rachunku i mieć przy sobie jego oryginał (kopię możesz też zrobić i zostawić sobie w domowym archiwum).
5 Opis niezgodności towaru z umową - w tym punkcie piszesz, dlaczego dany towar nie spełnia twoich oczekiwań. Na przykład, że buty się rozkleiły po miesiącu chodzenia.
6 Kiedy ta niezgodność została stwierdzona. Pamiętaj, że w przypadku stwierdzenia wady na jej zgłoszenie masz zgodnie z prawem dwa miesiące. Uważaj, by nie przekroczyć tego terminu, bo wtedy tracisz uprawnienie do reklamacji tej wady.
7 Tu opisz swoje żądania jako reklamującego. Za pierwszym razem możesz domagać się nieodpłatnej naprawy towaru lub jego wymiany na nowy. Pamiętaj, że wybór zależy jedynie od ciebie. Zwrotu pieniędzy lub obniżki ceny możesz domagać się od początku jedynie wtedy, gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe, zbyt kosztowne lub narażałyby cię na znaczne niedogodności.
8 Podpisz się odręcznie.
Terminy reklamacji
Na jej złożenie masz dwa lata od chwili kupna danego towaru (w przypadku rzeczy używanej kupujący i sprzedawca mogą skrócić ten czas do roku).
Pamiętaj jednak, że w przypadku stwierdzenia wady na jej zgłoszenie masz najwyżej dwa miesiące. Gdy przekroczysz ten termin, sprzedawca nie będzie ponosił za nią odpowiedzialności. Radzimy zgłaszać reklamację na piśmie, aby w razie wątpliwości wykazać fakt zawiadomienia sprzedawcy.
Sprzedawca musi ustosunkować się do twojej reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych - liczonych od dnia następnego po dniu, w którym ją złożyłeś. Jeśli nie udzielił ci odpowiedzi, oznacza to uznanie reklamacji! Powinna być wówczas załatwiona tak, jak to napisałeś w dokumencie reklamacyjnym.
Nie jest jednak powiedziane, w jaki sposób masz otrzymać odpowiedź. Dlatego należy to ustalić i zapisać w reklamacji. Musisz też wiedzieć, że 14-dniowy czas na udzielenie odpowiedzi przez sprzedawcę nie oznacza, że towar w tym właśnie czasie będzie naprawiony lub wymieniony. Często jest to pole konfliktów między sprzedawcami i konsumentami, bo przepisy nie są wystarczająco precyzyjne.
Brak odpowiedzialności
Sprzedawca nie może w umowie zawartej z tobą napisać, że nie będzie odpowiadał za towar bądź w jakikolwiek sposób tę odpowiedzialność ograniczyć. Ty również nie możesz zwolnić sprzedawcy z tej odpowiedzialności. Nawet jeśli napisałeś, że wiesz o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?