Nowy numer telefonu
Wszystko zaczęło się od sms-a o treści „Mamoo. To jest mój nowy numer”. Osoba podszywająca się pod córkę ofiary oszustwa poinformowała, że jej telefon wpadł do toalety i musi kupić nowy. Z uwagi na zalanie telefonu, straciła dostęp do aplikacji bankowej i nie może sfinalizować kupna telefonu.
- Kobieta nic nie podejrzewając, przelała prawie 3 tysiące złotych na wskazane dane do przelewu. Dopiero po jakimś czasie okazało się, że doszło do oszustwa – informuje komisarz Justyna Kulka z Komendy Powiatowej Policji w Krośnie Odrzańskim.
Policjanci apelują, aby każdą prośbę o pieniądze zweryfikować. Przestrzegają też przed klikaniem w linki, które mogą pojawić się np. w treści sms-a.
SMS od kuriera
W ostatnich dniach zielonogórscy policjanci otrzymali kilka zawiadomień od osób, które otrzymały podejrzane sms-y o rzekomych niedopłatach do przesyłek. Przestrzegają przed klikaniem w załączone linki, które przekierowują do stron łudząco podobnych do stron bankowych płatności elektronicznych. Kiedy się tam zalogujemy, przestępcy przejmą dane do logowania i w ten sposób uzyskują dostęp do konta.
Oszuści podszywają się pod znane firmy przewozowe. Oto przykłady fałszywych wiadomości:
Policjanci ostrzegają także przed tzw. oszustwem na BLIK. Przestępcy udają naszych znajomych i wysyłają wiadomość z prośbą o pożyczkę. Oszukana osoba generuje w swojej aplikacji bankowej kod do płatności i przesyła oszustowi, który natychmiast wypłaca pieniądze w bankomacie. Dlatego – jeżeli dostajemy taką wiadomość, zadzwońmy do znajomego i zapytajmy, czy rzeczywiście prośba o pożyczkę pochodzi od znanej nam osoby.
Inna forma tego oszustwa przyjmuje formę fałszywej wiadomości. Przestępcy, podszywając się pod BLIK, wysyłają sms-y: „BLIK. Ktoś wysłał ci przelew na telefon XXX zł, skorzystaj z poniższego linku do odbioru środków”. Do wiadomości jest również dołączony link, który przekierowuje nas na fałszywe strony banków. Kiedy pokrzywdzony zaloguje się na tej stronie bankowej stworzonej przez przestępców – przekaże im swoje dane do logowania.
Zasady bezpieczeństwa w sieci
- Nie otwieramy wiadomości i załączników otrzymanych e-mailem od nieznanych nam nadawców
- Nie otwieramy żadnych linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła
- Nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące
- Nigdy nie przesyłamy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich
- Nie podajemy też w wiadomościach czy w rozmowie przez telefon naszych haseł i loginów – pracownicy banku nie będą o to prosić, z takimi żądaniami piszą i dzwonią zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku
- Warto zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem (antyphishing).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?