- Ach ten dworzec! To słabiutka wizytówka miasta - zaczepiła nas pani Jadwiga. - Co z tego, że odnowiono elewację? Przecież poczekalnia jest zupełnie niefunkcjonalna.
Artur Myszkowski z usług kolei nie korzysta. Wczoraj wybrał się na dworzec, by pokazać córce pociąg. - Melania jeszcze nigdy nie widziała ciuchci - tłumaczył tata. - W podróż raczej się nie wybierzemy, bo wolimy samochód. Zielonogórski dworzec do najładniejszych nie należy. Przeszkadzają mi bezdomni panowie, którzy żebrzą i brzydko pachną. Brakuje też ławek i punktów gastronomicznych.
Jan Grabowski do dobrej kawiarni z chęcią by się wybrał. - Poczekalnia powinna tętnić życiem, tak żeby pasażerom chciało się czekać na pociąg - przekonywał.
Prace rozpoczną się w lipcu
Tomasz Nowak, dyrektor poznańskiego oddziału spółki PKP SA Dworce, ma dla pasażerów bardzo dobrą wiadomość. - Szykujemy się do remontu zielonogórskiego dworca - tłumaczył. - Wkrótce rozstrzygniemy przetarg na to zadanie. W pierwszej dekadzie lipca przekażemy wykonawcy plac budowy. Przebudujemy hol główny, tak żeby odpowiadał współczesnym standardom. Zamontujemy też klimatyzację.
PKP zamierza lepiej zadbać o najemców. Żeby nie powtórzyła się taka sytuacja, że na dworcu funkcjonują trzy piekarnie, z czego dwie z nich zamykają swoje podwoje, bo nie wytrzymały konkurencji. Punktów usługowych ma być dwa razy więcej niż dotychczas, a ich oferta znacznie bardziej rozbudowana. Nie wiadomo jeszcze, czy zostanie przebudowane wejście główne.
Dworzec gotowy na Euro?
A kiedy inwestycja zostanie ukończona? - Na tym etapie trudno powiedzieć - przyznał dyrektor. - W wersji optymistycznej na wiosnę przyszłego roku. Realistycznie dopiero w przyszłe wakacje. Chcemy, aby kibice, którzy wybierają się na mecze piłkarskich mistrzostw Europy do Poznania mogli skorzystać z odnowionego dworca. Ten budynek to zabytek, dlatego rozmawiamy z konserwatorem.
Zielonogórski dworzec jest zaliczany do kategorii C, to znaczy, że obsługuje rocznie od 300 tys. do 1 mln podróżnych. Gmach powstał w latach 70. i od dawna nie spełniał norm estetycznych. Trzy lata temu przeszedł pierwszy etap kompleksowego remontu. Zniknęły elementy przypominające miniony ustrój.
Czytaj też: Zielona Góra. Leroy Merlin rozpoczyna budowę hipermarketu
To zrobiono w 2009 r.:
- zmieniła się elewacja budynku
- wymieniono stolarkę okienną
- zamontowano monitoring
- zainstalowano specjalny system nawiewno-grzewczy- zastąpił centralne ogrzewanie
- zagospodarowano pod wynajem ponad 700 mkw. powierzchni
- przystosowano toalety dla potrzeb niepełnosprawnych
- pierwsze piętro przeznaczono na pokoje dla obsługi kolei
Czytaj też: Zielona Góra. Rusza budowa Biblioteki Uniwersyteckiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?