Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zanurz się w świat dziecięcych zabaw kolejką. Nowa wystawa w Muzeum Ziemi Lubuskiej

Jarosław Wnorowski
Jarosław Wnorowski
Mini wagony zagościły w Muzeum Ziemi Lubuskiej.
Mini wagony zagościły w Muzeum Ziemi Lubuskiej. fot. Jarosław Wnorowski
Makiety kolejowe, modele parowozów i składów kolejowych, zastawa z restauracji na szynach "Wars" i bardzo ciekawe plansze informacyjne o kolei w Zielonej Górze. To wszystko czeka na gości w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze.

Muzeum Ziemi Lubuskiej z okazji 150. rocznicy wkroczenia kolei do Zielonej Góry, w ramach wystawy "Para buch – koła w ruch" pokazuje eksponaty ze zbiorów pasjonatów kolei: Jana Jarziny, Dariusza Gulowatego oraz Muzeum Kolei Szprotawskiej. Zobaczymy tam nie tylko makiety węglarek, parowozów, wagonów pasażerskich, ale również lampy sygnałowe, stary stojak z kartonowymi biletami, kasowniki czy tablice kolejowe.

Wars wita was

Hitem wystawy są elementy zastawy (kubki, filiżanki, sztućce, talerze) z kolejowej restauracji na szynach czyli popularnego i istniejącego do dziś - Warsu, choć nie tylko, bo w gablocie znajdziemy także podobne z Mitropy. Dla niewtajemniczonych Mitropa to przedsiębiorstwo kateringowe, zajmujące się m.in. eksploatacją wagonów restauracyjnych i sypialnych, założone w 1916 roku, podczas I wojny światowej jako MITteleuROPäische Schlafwagen- und Speisewagen Aktiengesellschaft

Długa droga do kolei w Grunebergu

Jak mówi dr Longin Dzieżyc, z-ca dyrektora MZL

Mieszkańcy Zielonej Góry na kolej w swoim mieście czekali stosunkowo długo. Starania rozpoczęli już w latach 40. XIX stulecia, kiedy planowano trasę Berlin-Wrocław oraz gdy projektowano linię Gubin-Poznań. Jedną z przyczyn niepowodzeń było położenie Winnego Grodu na wzniesieniach, co utrudniało prace. Stąd pierwszy pociąg pojawił się w Zielonej Górze dopiero 1 października 1871 roku. Inaugurując otwarcie linii Głogów-Czerwieńsk, będącej częścią dłuższej trasy z Legnicy do Szczecina, łączącej Śląsk z portami nadbałtyckimi.

Kolej stała się oknem na świat, stwarzając dla miasta nowe możliwości i perspektywy. Zasadnicze znaczenie miała już sama lokalizacja dworca poza obszarem ówczesnego miasta, tworząca nową oś jego urbanistycznego rozwoju. Linia kolejowa umożliwiała szubki rozwój społeczno-gospodarczy. W jej bezpośrednim sąsiedztwie powstał zakład budowy maszyn, dający w 1874 roku początek firmie Georga Beuchelta, należącej do największych na Śląsku i w Niemczech. Także blisko dworca wzniósł swą wytwórnię koniaków Heinrich Raetsch.

Kolej w Zielonej Górze po 1945 roku

Nowy, polski rozdział w dziejach zielonogórskiej kolei przyniósł rok 1945. W mieście zajętym 14 lutego już pod koniec miesiąca utworzono Oddział Ruchowo-Handlowy PKP. Powojenne losy miasta w szczególny sposób były związane z koleją, tą drogą docierało tu wielu polskich osadników, zaś kolejarze byli pierwszą grupą zawodową, która rozpoczęła pracę. Nowa administracyjna rola Zielonej Góry jako ośrodka wojewódzkiego sprawiła, że pojawiły się dalekobieżne połączenia. W 1970 roku postawiono nowy dworzec kolejowy, a na początku lat 80. zelektryfikowano całą nadodrzańską magistralę.

Godne uwagi, zwłaszcza dla inżynierów kolei, są również niemieckie szkice rozbudowy zielonogórskiego węzła kolejowego (niestety tylko na papierze) oraz szczegółowe plany dworca odrzańskiego w przedwojennych Cigacicach. Wystawa będzie dostępna do końca 2021 roku. Warto wybrać się na nią także z dziećmi, które z pewnością będą zachwycone modelami pociągów.

Wideo: Obchody 150-lecia zielonogórskiej kolei

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska