MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wyższa emerytura dzięki archiwum

Irena Boguszewska
Nie musisz osobiście jechać, by pytać o dokumenty. Można wysłać list lub mail z prośbą o informację.
Nie musisz osobiście jechać, by pytać o dokumenty. Można wysłać list lub mail z prośbą o informację. DiGiTouch
Twój zakład pracy już nie istnieje, a dokumenty pracownicze trafiły do archiwum? Jest ich jednak wiele. Sprawdź, jak znaleźć to właściwe!

Jeśli pracowałeś przed 1999 rokiem, możesz mieć wyższą emeryturę! Pod warunkiem, że wystąpisz o wyliczenie tzw. kapitału początkowego. Są to pieniądze, jakie uzbierał sobie każdy zatrudniony w tamtych czasach. Tyle że do 1999 roku pracodawcy odprowadzali składki za wszystkich zatrudnionych - ale bez obowiązującego obecnie podziału na poszczególne osoby. Kapitał ma służyć oszacowaniu, jaka kwota składek powinna być przypisana na koniec 1998 roku do naszego indywidualnego konta emerytalnego. Ustala to ZUS - na nasz wniosek oraz na podstawie dokumentów, które to my musimy mu dostarczyć! Dokumenty mają potwierdzać staż pracy i wysokość zarobków sprzed 1999 roku. Bez nich nasza emerytura będzie dużo niższa, niż powinna być w rzeczywistości! Problem jednak w tym, że wiele firm, w których kiedyś pracowaliśmy, już obecnie albo w ogóle nie istnieje, albo w innej formie. W związku z tym pojawia się problem, skąd wziąć wymagane kwity.

Zapamiętaj: dokumenty zlikwidowanych firm znajdują się w archiwach.

Archiwa państwowe

W nich można szukać dokumentów lub informacji o nich.

1. Archiwum Państwowe w Warszawie i jego oddział Archiwum Państwowe Dokumentacji Osobowej i Płacowej z siedzibą w Milanówku w woj. mazowieckim (strona internetowa www.apdop.gov.pl).

* Archiwum wydaje uwierzytelnione kopie lub odpisy z przechowywanej dokumentacji wyłącznie na pisemny wniosek opatrzony własnoręcznym, oryginalnym podpisem. Wypełniając formularz, należy pamiętać o wpisaniu danych we wszystkie wymagane rubryki. Ich brak może uniemożliwić odszukanie dokumentacji oraz pozytywne załatwienie sprawy! Wnioski realizowane są w kolejności ich wpływu. Podania należy przesłać pocztą na adres: Archiwum Dokumentacji Osobowej i Płacowej, ul. Stefana Okrzei 1, 05-822 Milanówek.

* W przypadku, gdy realizacja sprawy nie wiąże się z wydaniem kopii lub odpisu wykonanego na podstawie dokumentów zgromadzonych w zasobach archiwum możliwe jest przesłanie wniosku faksem na nr 22 724 82 61 lub pocztą elektroniczną na adres [email protected]

* Archiwum od 1 sierpnia 2012 roku administruje ogólnopolską bazą miejsc przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracowników. Wszelkich informacji dotyczących miejsc przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej udziela oddział informacji i udostępniania zasobów - wyłącznie pisemnie! Telefonicznie udzielane są jedynie podstawowe informacje o sposobie i terminach załatwiania spraw.

Warto wiedzieć: w tym archiwum można dostać informację o miejscu przechowywania dokumentacji, nawet jeśli ono samo jej nie przechowuje. Aby skorzystać z tej możliwości, trzeba złożyć pisemny wniosek z nazwą i adresem poszukiwanej firmy oraz latami zatrudnienia. Można też samodzielnie poszukiwać przedsiębiorstwa w internecie lub za pośrednictwem strony internetowej archiwum. Pod adresem www.apdop.gov.pl znajduje się zakładka "Dokumenty płacowe". Po jej kliknięciu pojawia się na pierwszym miejscu napis "Ogólnopolska Baza….". Po kolejnym kliknięciu jest się w bazie.

2. Pozostałe archiwa państwowe w:

* Białymstoku - 15-426 Białystok, Rynek Kościuszki 4, e-mail: [email protected]

* Bydgoszczy - 85-009 Bydgoszcz, ul. Dworcowa 65, [email protected]

* Gdańsku - 80-958 Gdańsk, skr. poczt. 401, ul. Wały Piastowskie 5, [email protected]

* Elblągu (z siedzibą w Malborku) - 82-200 Malbork, ul. Starościńska 1, [email protected]

* Kaliszu - 62-800 Kalisz, ul. Poznańska 207, [email protected]

* Katowicach - 40-145 Katowice, ul. Józefowska 104, [email protected]

* Kielcach - 25-512 Kielce, ul. Warszawska 17, [email protected]

* Koszalinie - 75-950 Koszalin, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 2, [email protected]

* Krakowie - 30-960 Kraków, ul. Sienna 16, [email protected]

* Lesznie - 64-100 Leszno, ul. Solskiego 71, [email protected]

* Lublinie - 20-950 Lublin, ul. Jezuicka 13 [email protected]

* Łodzi - 91-415 Łódź, pl. Wolności 1, [email protected]

* Olsztynie - 10-521 Olsztyn, ul. Partyzantów 18, skr. pocztowa 412, [email protected]

* Opolu - 45-016 Opole, ul. Zamkowa 2, skr. poczt. 356, [email protected]

* Piotrkowie Trybunalskim - 97-300 Piotrków Trybunalski, ul. Toruńska 4, [email protected]

* Płocku - 09-400 Płock, ul. Kazimierza Wielkiego 9b, [email protected]

* Poznaniu - 60-967 Poznań, ul. 23 Lutego 41/43, skr. poczt. 546, [email protected]

* Przemyślu - 37-700 Przemyśl, ul. Lelewela 4, [email protected]

* Radomiu - 26-610 Radom, ul. Rynek 1, [email protected]

* Rzeszowie - 35-064 Rzeszów, ul. Bożnicza 2, [email protected]

* Siedlcach - 08-110 Siedlce, ul. T. Kościuszki 7, [email protected]

* Suwałkach - 16-400 Suwałki, ul. Kościuszki 69, [email protected]

* Szczecinie - 70-410 Szczecin, ul. Św. Wojciecha 13, [email protected]

* Toruniu - 87-100 Toruń, Plac Rapackiego 4, [email protected]

* Warszawie - 00-270 Warszawa, ul. Krzywe Koło 7, [email protected]

* Wrocławiu - 50-215 Wrocław, ul. Pomorska 2, [email protected]

* Jeleniej Górze - 58-500 Jelenia Góra, ul. Podchorążych 2, [email protected]

* Kamieńcu Ząbkowickim - 57-230 Kamieniec Ząbkowicki, Plac Kościelny 4, [email protected]

* Legnicy - 59-220 Legnica, ul. Piłsudskiego 1, [email protected]

* Lubaniu - 59-800 Lubań, ul. Bankowa 6, [email protected]

* Zamościu - 22-400 Zamość, ul. Hrubieszowska 69A, [email protected]

* Zielonej Górze - 65-762 Zielona Góra, al. Wojska Polskiego 67A, [email protected]

Archiwa podległe wojewodom

Sporo dokumentów trafiło do archiwów przejściowych podległych wojewodom- głównie z firm, dla których organem założycielskim albo nadrzędnym zakładu pracy czy pracodawcy był wojewoda. Pytaj o nie w konkretnych urzędach wojewódzkich.

Tu też możesz poszukać

1. O wskazanie miejsca przechowywania dokumentacji zlikwidowanego zakładu pracy można zwrócić się do Centralnego Ośrodka Informacji Archiwalnej przy Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych (00-950 Warszawa, ul. Długa 6, skr. poczt. 1005).

Uwaga! Ośrodek nie posiada żadnej dokumentacji osobowej ani płacowej, jedynie udziela informacji o miejscu przechowywania akt niektórych zlikwidowanych zakładów pracy.

2. Wykaz zlikwidowanych lub przekształconych zakładów pracy znajdziesz też na stronie internetowej www.zus.pl

3. Możesz też zajrzeć na www.archiwa.gov.pl W tej bazie znajdziesz dane dotyczące dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców przechowywanej w archiwach państwowych, urzędach administracji centralnej i terenowej oraz u przedsiębiorców i innych tzw. przechowawców akt.

MOŻESZ SZUKAĆ BEZ WYCHODZENIA Z DOMU

* Na podstawie danych archiwów państwowych, urzędów wojewódzkich, ministerstw i innych instytucji ZUS opracował bazę informacyjną pomagającą w poszukiwaniu dokumentów byłych zakładów pracy. Jest to ich wykaz z informacją i adresem, gdzie znajdują się dokumenty. Aby z niego skorzystać, trzeba wejść na stronę www.zus.pl, potem w zakładkę "Baza wiedzy", następnie w "Świadczenia". Tam po lewej stronie ekranu zobaczymy na ciemniejszym tle napis "Kapitał początkowy". Pod nim "Bazę zlikwidowanych lub przekształconych zakładów pracy".

* Warto zajrzeć również na stronę www.warszawa.ap.gov.pl To strona Archiwum Państwowego w Warszawie, które przejęło Archiwum Państwowe Dokumentacji Osobowej i Płacowej z siedzibą w Milanówku (teraz jest to podległy mu oddział).

* Informacje o dokumentach zlikwidowanych zakładów pracy znajdziesz również pod adresem www.apdop.gov.pl - na stronie Archiwum Państwowego w Warszawie. Klikając w okienko "Znajdź swoje dokumenty" zamieszczone na głównej stronie (u góry po prawej stronie na granatowym tle) można znaleźć informacje o tym, gdzie przechowywana jest dokumentacja zlikwidowanych firm. Informacje znajdziemy wpisując nazwę byłego pracodawcy.

WARTO WIEDZIEĆ, BY NIE TRACIĆ CZASU

W sprawie wydania kserokopii dokumentów należy zwracać do archiwum pisemnie. Trzeba podać dokładną nazwę zakładu pracy, okres zatrudnienia, zajmowane stanowisko oraz rodzaj potrzebnej dokumentacji (świadectwo pracy, kartoteka wynagrodzeń, listy płac, inne dokumenty osobowe).
Archiwa państwowe wpisują do bazy informacje o przechowywanej przez siebie dokumentacji, a także o przechowawcach akt osobowych i płacowych z własnego obszaru działania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska