1/11
Od stycznia do lipca odnotowano o 22 wypadki i kolizje na...

Od stycznia do lipca odnotowano o 22 wypadki i kolizje na przejazdach kolejowych więcej, niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku. Więcej było także rannych, na szczęście jednak mniej ofiar śmiertelnych. - Nasze szanse w starciu z pociągiem są naprawdę znikome - ostrzega Joanna Kubiak z Polskich Linii Kolejowych PKP.


źródło: TVN TURBO

Mimo że maleje ilość wypadków na przejazdach kolejowych, nadal wysoka liczba, bo aż 98 proc., kolizji lub wypadków, to efekt ignorowania znaków drogowych przez kierowców. Widok przejeżdżającego na czerwonym świetle lub mijającego rogatki pojazdu potrafi zmrozić krew w żyłach. Niestety nie wszyscy kierowcy respektują przepisy. Niektóre z takich zdarzeń kończą się tragicznie.

Tylko we wrześniu 2016 roku doszło do 17 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych. Zginęło w nich 5 osób, a 6 zostało ciężko rannych. Z kolei od początku roku łącznie w Polsce odnotowano 141 wypadków i kolizji, w których zginęło 40 osób, a 24 odniosły ciężkie obrażenia.

We wrześniu 2016 roku doszło łącznie do 21 wypadków z udziałem pieszych w miejscach niedozwolonych. Zginęło w nich 220 osób. Od początku 2016 roku odnotowano 160 wypadków z udziałem pieszych. Zginęło 116 osób, 36 odniosło ciężkie obrażenia.

Poziom bezpieczeństwa się obniża, a liczba ofiar rośnie. To niestety dane dotyczące polskich przejazdów kolejowych. Wydawać by się mogło, że na rogatki wkracza coraz nowocześniejsza technika, ale liczby statystyczne, które zamieściła w swoim raporcie NIK niestety nie są optymistyczne.

Niepokojące dane NIK dotyczące przejazdów kolejowych

źródło: TVN TURBO

– Każdy kierowca i pieszy powinien mieć nie tylko wiedzę dotyczącą przepisów m. in. na przejazdach kolejowo-drogowych, ale także świadomość, że ich przestrzeganie to dowód odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne oraz innych. Przestrzeganie przepisów to deklaracja: "jestem osobą godną zaufania" – nie tylko "wiem i deklaruję", ale przede wszystkim "respektuję" – mówi Maria Rotkiel, psycholog i terapeuta poznawczo-behawioralny.

W Polsce jest ponad 12.700 przejazdów kolejowo-drogowych. Od 2005 roku liczba wypadków na nich zmniejszyła się o jedną trzecią (z 236 w 2005 r. do 155 w 2015 r.). Pozytywną tendencję odnotowano też w 2015 roku – na przejazdach o 12 proc. mniej wypadków niż w 2014 roku. Od stycznia do marca 2016 roku na przejazdach w Polsce doszło do 40 wypadków i kolizji, w których zginęło 18 osób. Podobna sytuacja była w ubiegłym roku.

Dlaczego tak często dochodzi do wypadków? Przyczyną jest ignorowanie przepisów ruchu drogowego i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „STOP” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych półrogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Wypadki na przejazdach i z osobami wkraczającymi na tory w miejscach niedozwolonych, odpowiadają za blisko 80 proc. wypadków na kolei i prawie 100 proc. ofiar.

Autor: Michał Korn
źródło: bezpieczny-przejazd.pl

2/11
1 marca 2016 roku około godz. 16 doszło do wypadku w Nowej...

1 marca 2016 roku około godz. 16 doszło do wypadku w Nowej Soli. Ciężarówka z cysterną zderzyła się na torach z nadjeżdżającym pociągiem osobowym. - Nagle do wagonu wbiegł maszynista i zaczął krzyczeć, by chwycić się czego tylko się da, bo za chwilę dojdzie do zderzenia – opowiadała nam wówczas jedna z pasażerek. Pociąg oderwał cysternę od ciągnika. Przejechał jeszcze ponad 100 metrów i zatrzymał się. Uderzenie zmiażdżyło kabinę maszynisty. Gdyby w porę nie zareagował...



Kabina auta wylądowała na dnie nasypu. Po wypadku kierowca próbował wydostać się samodzielnie, pomogli mu pracownicy pobliskiego zakładu mechaniki samochodowej. Był pokaleczony, ale na szczęście mógł poruszać się o własnych siłach. Poturbowanych zostało także pięć osób z pociągu (trafili do szpitala). - Rzuciło mną - przyznawała nam pani Irena z Gliwic, która spadła z siedzenia, podobnie jak wiele innych osób.

Na przejeździe działały półrogatki i sygnalizacja. Dla około 50 podróżnych pociągu PKP zapewniły komunikację zastępczą autobusową z Nowej Soli do Zielonej Góry.

W akcji uczestniczyły dwie jednostki straży pożarnej, osoby, które zostały lekko ranne zostały na miejscu opatrzone przez służby medyczne.

3/11
Do wypadku doszło w 23 grudnia 2015 roku wieczorem....

Do wypadku doszło w 23 grudnia 2015 roku wieczorem. Nieprzytomny mężczyzna z urazem głowy został przewieziony do szpitala.

Mężczyznę potrącił pociąg relacji Przemyśl - Zielona Góra około godz. 22 na torach na wysokości ul. Bema. Z relacji maszynisty wynika, że mężczyzna siedział na torach. Maszynista hamował, ale było już za późno.

Mężczyzna z urazem głowy, nieprzytomny został przewieziony do szpitala.

4/11
Do tragicznego wypadku doszło w 18 maja 2014 roku w...

Do tragicznego wypadku doszło w 18 maja 2014 roku w okolicach Nowego Klępska koło Sulechowa około godz. 3.25 nad ranem. Mężczyzna wtargnął na tory prosto pod nadjeżdżający pociąg. Zginął na miejscu.

Maszynista pociągu jadącego z Babimostu w kierunku Czerwieńska wyjaśniał, że widział w wysokiej trawie jakąś sylwetkę. Myślał, że to zwierzęta. Nagle sylwetka weszła na tory. Na hamowanie nie było żadnych szans.

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Kolejny sparing żużlowców Falubazu. Do Zielonej Góry jedzie rywal z I ligi

Kolejny sparing żużlowców Falubazu. Do Zielonej Góry jedzie rywal z I ligi

Tak wygląda nowa siedziba TVP3 w Gorzowie! Kiedy zaczną z niej nadawać?

Tak wygląda nowa siedziba TVP3 w Gorzowie! Kiedy zaczną z niej nadawać?

Szukanie zajączka i malowanie wielkiego zwierzaka! To już przedświąteczna tradycja

Szukanie zajączka i malowanie wielkiego zwierzaka! To już przedświąteczna tradycja

Zobacz również

Gorzów obchodzi Dzień Pioniera. Dziś też do miasta przyjeżdżają mieszkańcy Wągrowca

Gorzów obchodzi Dzień Pioniera. Dziś też do miasta przyjeżdżają mieszkańcy Wągrowca

Te chwasty można jeść! To bomba witaminowa na wiosnę. Zobacz, które zbierać

Te chwasty można jeść! To bomba witaminowa na wiosnę. Zobacz, które zbierać