Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polsko-niemieckie połączenia kolejowe mają przyszłość. Czy to oznacza więcej połączeń?

Łukasz Koleśnik
Łukasz Koleśnik
(Od lewej) Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego Michał Iwanowski, członek zarządu Województwa Lubuskiego Tadeusz Jędrzejczak oraz premier landu Brandenburiga, Dr Dietmar Woidke odpowiadali na pytania dziennikarzy podczas konferencji w Guben.
(Od lewej) Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego Michał Iwanowski, członek zarządu Województwa Lubuskiego Tadeusz Jędrzejczak oraz premier landu Brandenburiga, Dr Dietmar Woidke odpowiadali na pytania dziennikarzy podczas konferencji w Guben. Łukasz Koleśnik
W miniony wtorek (22 maja) w urzędzie miasta Guben odbyło się spotkanie władz Landu Brandenburgia z zarządem województwa lubuskiego. Omawiane było kilka tematów, najważniejszym jednak były transgraniczne połączenia kolejowe.

Przed urzędem miasta w Guben spotkały się najważniejsze osobistości z władz Brandenburgii oraz województwa lubuskiego. Zabrakło jedynie marszałek Elżbiety Anny Polak, która z prywatnych powodów musiała w ostatniej chwili odwołać wizytę. Na miejscu zastąpił ją Tadeusz Jędrzejczak, członek zarządu woj. lubuskiego.

Spotkanie robocze trwało blisko 2,5 godziny. Dyskusja dotyczyła trzech głównych tematów: transgranicznych połączeń kolejowych, współpracy polsko-niemieckiej w ramach programu Interreg oraz ochrony zdrowia.

Podczas spotkania najwięcej słów poświęcono liniom kolejowym.

- Ogólnie nie było jeszcze takiego spotkania, podczas których przyglądalibyśmy się wspólnie wszystkim działaniom transgranicznym - przyznał T. Jędrzejczak. - Podjęliśmy kilka zobowiązań, które są istotne nie tylko dla rozwoju naszego regionu, ale i współpracy z landem Brandenburgia.

Sporo tych zobowiązań dotyczy wspomnianej kolei, m.in. dyskutowano o połączeniach kolejowych obu lubuskich stolic z Berlinem. W marcu 2016 roku uruchomiono długo oczekiwane, zarówno przez mieszkańców Lubuskiego jak również Brandenburgii, bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy Gorzowem Wlkp. a Berlinem. Pociąg do Berlina odjeżdża w dniu robocze we wczesnych godzinach porannych i wraca po południu, gdyż na takie połączenie było największe zapotrzebowanie po polskiej stronie. Z punktu widzenia całego regionu niezwykle istotna jest kwestia połączenia obu stolic województwa z Berlinem, dlatego w kwietniu 2016 r. uruchomiono pociąg z Zielonej Góry do Berlina. Od przyszłego rozkładu jazdy PKP Intercity uruchomi bezpośredni pociąg relacji Berlin - Zielona Góra - Wrocław - Budapeszt/Wiedeń.

- Po polskiej stronie powstaje koncepcja oraz studium wykonalności elektryfikacji linii kolejowej Piła-Krzyż-Gorzów Wlkp.-Kostrzyn - wymieniał T. Jędrzejczak. - W pierwszym etapie będziemy modernizować linię kolejową na odcinku pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim i Krzyżem. Do tego w Kostrzynie ma powstać most kolejowy.

Zwiększyć ma się również liczba połączeń na linii Zielona Góra-Frankfurt-Berlin. Utrzymane zostanie również połączenie z Wrocławiem.

A co z Gubinem? Również ogólnikowo odniesiono się do tematu połączenia kolejowego w mieście przygranicznym. - W planach jest remont linii Czerwieńsk - Gubin, ale dużo tutaj zależy od tego jakie będziemy mieli dostępne środki - mówi członek zarządu województwa.

Na ogólnikach i planach się skończyło. Jak podkreślił premier landu Brandenburiga, Dr Dietmar Woidke, rozmowy na temat połączeń kolejowych będą kontynuowane podczas polsko-niemieckiego "szczytu kolejowego", który odbędzie się 11 czerwca w Poczdamie.

Zobacz też: Skąd w Lubuskiem pomysł na wspólny bilet na pociąg i komunikację miejską?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska