Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konferencja KSSSE: Zmiany prawne, podatkowe oraz wizerunek firmy [ZDJĘCIA, WIDEO]

Redakcja
W Pałacu Mierzęcin odbyła się konferencja dotycząca zachodzących zmian w prawie, podatkach oraz z zakresie kreowania wizerunku firmy. Konferencję zorganizowała Kostrzyńsko - Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna,
W Pałacu Mierzęcin odbyła się konferencja dotycząca zachodzących zmian w prawie, podatkach oraz z zakresie kreowania wizerunku firmy. Konferencję zorganizowała Kostrzyńsko - Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Artur Szymczak
19 maja w Pałacu Mierzęcin odbyła się konferencja inwestycyjna pt. „Zmiany otoczenia podatkowego i prawnego - szansa, czy zagrożenia dla przedsiębiorstw”. Zaproszeni przedsiębiorcy i samorządowcy mogli dowiedzieć się o wielu ważnych zmianach z zakresu przepisów prawa, kwestiach podatkowych oraz o tym jak powinno się kreować wizerunek firmy.

- Jak co roku zorganizowaliśmy spotkanie dla naszych sponsorów, samorządowców i instytucji z którymi współpracujemy. Było to spotkanie, które miało na celu wymianę poglądów, można było dowiedzieć się o nowych rozwiązaniach w otoczeniu gospodarczym. Stąd też była część merytoryczna, którą przygotowaliśmy dla naszych gości - podsumowując konferencję mówił Krzysztof Kielec, prezes Kostrzyńsko - Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zmiany w podatkach

Najważniejsze zmiany z zakresu podatków o jakich powinni pamiętać przedsiębiorcy to przede wszystkim wprowadzenie podatku bankowego. Te zmiany weszły już w życie. Drugą istotną kwestią jest wprowadzenie klauzuli, która ma na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania. Kolejnym elementem ze sfery podatków jest jednolity plik kontrolny będący bardzo ważną zmianą techniczną. - Dla największych przedsiębiorców data nie jest odległa, bo jest to pierwszy lipca 2016. Idea jest bardzo słuszna. To znaczy, żeby te dane potrzebne do kontroli były zebrane w jednym formacie, w taki sposób by kontrola przebiegała sprawnie. Natomiast trzeba pamiętać, że czasu nie ma zbyt wiele - mówi Maciej Guzek, senior manager w dziale doradztwa podatkowego w firmie Deloitte Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.

Przedsiębiorcy muszą jednak uważać na pewne pułapki. Tkwią one w tym, że część przepisów jest skonstruowana w sposób bardzo ogólny. Szczególnie przepisy dotyczące klauzuli przeciwdziałającej unikaniu opodatkowania. Wydawać by się mogło, że aby w ogóle działały to muszą zachować pewien stopień ogólności. Jeśli byłyby zbyt szczegółowe to nie spełniałyby swojej roli. - Ale jeśli znowu one będę ogólne, tak jak uchwalił już to sejm, to zawsze rodzi się pole do interpretacji przez urzędnika i do końca nie będziemy w stanie odpowiedzieć sobie jak daną sytuację interpretować. Właśnie dlatego, że te przepisy posługują się zwrotami ogólnymi, ocennymi i trudnymi do jednoznacznego rozstrzygnięcia - tłumaczy Maciej Guzek.

Rodzi się pytanie czy te zmiany mają pomóc przedsiębiorcy, czy może mają go bardziej kontrolować? Ale nie do końca jest sprzeczność. Dlatego, że jeśli na przykład mówimy o jednolitym pliku kontrolnym to on ma usprawnić kontrolę, ale też ma pomóc wychwytywać wyłudzanie podatku VAT. - Uczciwy przedsiębiorca nie boi się tego typu kontroli, bo uczciwy przedsiębiorca nie wyłudza podatku VAT. A nawet można powiedzieć, że to pomoże przedsiębiorcom, bo jeśli złapie się tych nieuczciwych, którzy podejmują takie niedozwolone aktywności to warunki konkurencyjne będą lepsze i więcej też pieniędzy będzie w budżecie - dodaje Guzek. Klauzula będzie też pewnym problemem dla podatników, bo mogą oni mieć poczucie utraty stabilności prawa. Do tej pory prawo podatkowe wyglądało w ten sposób, że jeśli coś wynikało z ustawy, to jest to opodatkowane. A jeśli obowiązek podatkowy nie wynika z ustawy - to podatku nie ma. - Teraz ten obowiązek podatkowy trochę, w niektórych sytuacjach, może zależeć od oceny urzędnika. Oczywiście ministerstwo finansów wprowadza liczne zabezpieczenia. Na przykład opinie zabezpieczające, rada do spraw przeciwdziałania unikaniu opodatkowania. Może jednak zdarzyć się tak, że podatnik nie będzie w stanie w 100 proc. przewidzieć wszystkich konsekwencji swojego działania - wyjaśnia Maciej Guzek. To największy problem co do tej kwestii i może dotyczyć każdego przypadku. Problem ten nie dotyczy tylko przepisów obowiązujących w Polsce. W innych państwach, w których obowiązywały te przepisy również poddawane były pod dyskusję.
Powstaje więc pytanie czy aby ta zmiana podatków nie spowoduje ogólnego galimatiasu i zamieszania? - Każda zmiana powoduje pewne zamieszanie. Ale w tym sensie, że podatnicy muszą się tych nowych przepisów nauczyć i do nich dostosować. Faktem jest, że przedsiębiorcy najbardziej lubią jak system podatkowy jest stabilny i niezmienny. Z drugiej strony ministerstwo finansów chce kształtować politykę fiskalną tak jak uważa za słuszne - podkreśla Maciej Guzek. Trudno oczekiwać, żeby przepisy nie ulegały żadnym zmianom. Ale należałoby to zawsze wypośrodkować, aby z jednej strony zmieniać przepisy, a z drugiej strony zmieniać je tak, żeby przedsiębiorcy nie mieli zbyt dużych problemów z dostosowaniem się do nich.

Zmiany w prawie

Transformacja prawa już się odbyła. Przede wszystkim zmiany w zakresie prawa pracy. W życie weszła duża nowelizacja kodeksu pracy (od 22 lutego 2016 roku). Kolejną zmianą jest zupełnie nowe prawo restrukturyzacyjne i zmiana prawa upadłościowego. Obowiązuje od stycznia 2016. Wprowadzono również zmiany w zakresie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, co ma bardzo duże przełożenie na obrót ziemią rolną w Polsce.

Jeżeli chodzi o zmiany w zakresie prawa pracy to przede wszystkim przedsiębiorcy powinni zweryfikować umowy zawarte z pracownikami na czas określony. Z uwagi na znaczące zmiany i konieczność dostosowania obecnie obowiązujących umów o pracę do zmieniających się przepisów. Znikają z kodeksu pracy umowy o zastępstwo oraz umowy na czas wykonywania pracy podczas zastępstwa pracownika. Pozostają jedynie trzy typy umów, o pracę na czas nieokreślony, na czas określony oraz umowa na okres próbny. Również bardzo dużą zmianą jest skodyfikowanie maksymalnego terminu trwania umowy zawieranej na czas określony. Obecnie wynosi on 33 miesiące. Każda umowa, która będzie zawierana na czas określony, a będzie wykraczała poza ten okres, będzie automatycznie kwalifikowana jako umowa na czas nieokreślony - wyjaśnia Grzegorz Gajda, radca prawny w firmie Deloitte Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. Nastąpiły również zmiany w zakresie terminu wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony. Został on zrównany z umowami o pracę na czas nieokreślony. Zatem obecnie obowiązują te same regulacje, te same terminy jeżeli chodzi o wypowiedzenie umowy na czas określony i umowy na czas nieokreślony - wymienia Grzegorz Gajda.

Równie ważnym elementem są zmieniające się przepisy o kształtowaniu ustroju rolnego i ograniczaniu w zakresie obrotu ziemią rolną. W tym aspekcie, że wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że posiada grunty rolne w swoim zasobie. - Wszelkie reorganizacje, restrukturyzacje, bądź też jakieś zmiany własnościowe będą ograniczone z uwagi właśnie na znowelizowane przepisy ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, a z drugiej strony na fakt, że te spółki posiadają ziemię rolną - zaznacza Grzegorz Gajda.

Wizerunek przedsiębiorstwa

Przedsiębiorca przede wszystkim powinien być świadomy tego, że wizerunek firmy trzeba kreować. Szczególnie gdy zakład pracy zabiega o profesjonalną kadrę pracowniczą, bo wizerunek firmy będzie wpływał na to jakich pracowników do niej się ściągnie. - Jeżeli przedsiębiorca będzie miał negatywny wizerunek na rynku pracy to niestety dobrzy kandydaci nie będą przychodzić do niego. A jeżeli będzie miał pozytywny, to będzie mu dużo łatwiej pozyskać pracowników. Mniej za to zapłaci i będzie miał też mniejszą fluktuację w firmie - zaznacza Edyta Hubska, prezes firmy Idea HR Doradztwo Personalne.

Jest wiele narzędzi do tego by kreować i wpływać na wizerunek firmy. Na początek należałoby przyjrzeć temu co się dzieje wewnątrz organizacji. Jaki jest styl zarządzania w firmie, jaka jest kultura organizacyjna, jakie są wynagrodzenia pracowników i co im się oferuje ponad wynagrodzenia. Dobrym rozwiązaniem jest audyt, po to by zorientować się w jakim miejscu znajduje się przedsiębiorstwo i jakie są potrzeby rynku. - Jeżeli widzimy, że nasi kierownicy najniższego szczebla nie do końca umieją zarządzać ludźmi to należy na początek ich przeszkolić. Ci, którzy źle zarządzają ludźmi będą mieli słabych pracowników i ci pracownicy będą odchodzić z firmy i będą jeszcze w dodatku źle mówić o firmie. Jeżeli uporządkujemy, wykształcimy, poprawimy to co się dzieje wewnątrz firmy możemy wyjść na zewnątrz firmy - mówi Edyta Hubska. Przedsiębiorstwo powinno promować te wartości, o których chce mówić swoim przyszłym pracownikom. To są już działania stricte marketingowe. Można by powiedzieć, że koniecznością jest udział w targach pracy, kontakt z prasą, tworzenie wspólnych projektów z innymi przedsiębiorcami oraz profesjonalna strona internetowa firmy.

Kontakt przedsiębiorstwa z mediami?

Niektóre zarządy przedsiębiorstw nie chcą mieć kontaktu z mediami lub go unikają. Przyczyny są różne. Mają obawy co do tych kontaktów, nie wiedzą jak to robić lub mają złe doświadczenia. - Jeżeli przedsiębiorstwo chce się promować, żeby mieć lepszych pracowników to niestety lub stety ten kontakt z mediami powinien być. Oczywiście powinien być świadomy i powinniśmy wiedzieć co chcemy przekazać i w jaki sposób działać - tłumaczy Edyta Hubska.

Podsumowanie konferencji

Spotkania i konferencje organizowane przez Kostrzyńsko - Słubicką Specjalną Strefę Ekonomiczną zawsze cieszą się dużym uznaniem i frekwencja jest duża. Jest też bardzo wartościowym spotkaniem przedsiębiorców strefowych. Szczególnie ta ostatnia konferencja, bo tych zmian, które zachodzą w tej chwili w polskim prawie, jest naprawdę dużo. - Takie konferencje zdecydowanie są owocne i są potrzebne. Składają się z dwóch bardzo wartościowych elementów. Pierwszy to część merytoryczna, a drugi to możliwość spotkania się i wymiany doświadczeń. Spotykamy się raz w roku z przedsiębiorcami, którzy niejednokrotnie są oddaleni od siebie o kilkaset kilometrów. To jest naprawdę bardzo cenna inicjatywa i bardzo miła okazja do takich spotkań. Można dowiedzieć się czegoś interesującego, można także porównać swoje doświadczenia oraz sposoby radzenia sobie z różnymi problemami w codziennym życiu gospodarczym - mówi Agnieszka Stefańczuk, dyrektor finansowy i administracyjny firmy NORD Zakłady Produkcyjne w Nowej Soli.

Organizatorem konferencji była Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna we współpracy z Deloitte Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. oraz Idea HR Doradztwo Personalne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska