Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tragiczne wypadki w Lubuskiem. Gdzie zdarzają się najczęściej? [ZDJĘCIA, MAPA, SONDA]

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
To jeden z wypadków, do którego doszło na obwodnicy Gorzowa Wlkp., która jest jednocześnie częścią trasy S3. W wypadku uczestniczyły trzy samochody.
To jeden z wypadków, do którego doszło na obwodnicy Gorzowa Wlkp., która jest jednocześnie częścią trasy S3. W wypadku uczestniczyły trzy samochody. Jakub Pikulik
W 639 wypadkach w naszym województwie w zeszłym roku zgięły 92 osoby Są odcinki dróg, na których ludzie giną niemal co roku. Sprawdzamy, gdzie znajdują się takie miejsca.

99, 94, 81 i 92 - tyle było śmiertelnych ofiar wypadków na lubuskich drogach od 2012 r. do 2015 r. - Notujemy tendencję spadkową i to cieszy. W zeszłym roku co prawda liczba ofiar śmiertelnych wzrosła, ale jest trend spadający i mamy nadzieję, że taka sytuacja się utrzyma. Od trzech lat jesteśmy najbardziej bezpiecznym województwem w Polsce jeśli chodzi o ilość wypadków. Nie oznacza to jednak, że nie mogłoby pod tym względem być lepiej - mówi Wiesław Wideck z lubuskiej drogówki.

Zobacz też: Wypadek na obwodnicy Ośna Lubuskiego. Zginęła jedna osoba [ZDJĘCIA]

Lubuski Urząd Wojewódzki prowadzi i na bieżąco aktualizuje mapę, na której zaznaczone jest każde miejsce, w którym doszło do wypadku drogowego. Dzieje się tak od 2013 r. Gołym okiem widać, że mamy w regionie drogi, na których śmierć czai się częściej niż na pozostałych. Należy do nich m. in. droga wojewódzka nr 132 z Kostrzyna do Gorzowa. Przez trzy lata w ośmiu wypadkach drogowych zginęło tu aż 9 osób. Dodajmy, że do tych tragedii doszło na 40-kilometrowym odcinku drogi.

Notujemy tendencję spadkową i to cieszy. W zeszłym roku co prawda ilość ofiar śmiertelnych wzrosła, ale jest trend spadający i mamy nadzieję, że taka sytuacja się utrzyma.

Na północy województwa niebezpieczna jest też obwodnica Gorzowa. Gdy powstawała trasa S3 i obwodnica, kierowcy mieli nadzieję, że będzie można jechać szybciej i bezpieczniej. Niestety, od 2012 r. na trasie S3 na wysokości Gorzowa doszło do 3 wypadków, w których zginęło 5 osób. Przypomnijmy jednak, że trwa budowa drugiej nitki obwodnicy miasta. Gdy czynne będą dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda, bezpieczeństwo na tym odcinku powinno się poprawić.

- Infrastruktura jest ważna, widać po naszych statystykach, że np. wraz z powstaniem trasy S3 spadła ilość wypadków na starej „trójce”. Ale nowe drogi to nie wszystko. Przekonaliśmy się o tym pod koniec marca, gdy na trasie S3 w jednym tylko wypadku zginęło sześć osób - mówi W. Widecki. Zaznacza, że na poprawę bezpieczeństwa wpływa też praca policjantów. Ci sprawdzają m. in. prędkość. W maju zeszłego roku weszły w życie przepisy, które dają mundurowym prawo do zatrzymania prawa jazdy kierowcy, który w terenie zabudowanym przekroczył prędkość o ponad 50 km/h. W zeszłym roku za tego typu wykroczenie zatrzymano blisko 400 praw jazdy. W tym już 230. - Widzimy, że to działa. Zdecydowanie poprawiło się bezpieczeństwo w terenie zabudowanym. Zmniejszyła się ilość wypadków i mniej poważne są ich skutki. Niestety, jest też negatywna tendencja. Kierowcy jeżdżą szybciej poza terenem zabudowanym, a co się z tym wiąże, jeśli dochodzi do wypadku, to jego skutki są bardziej poważne. Notujemy wzrosty liczby wypadków poza terenem zabudowanym, oraz niestety wzrost liczby ofiar takich wypadków - mówi naczelnik.

Zdecydowanie poprawiło się bezpieczeństwo w terenie zabudowanym. Zmniejszyła się ilość wypadków i mniej poważne są ich skutki. Niestety, jest też negatywna tendencja. Kierowcy jeżdżą szybciej poza terenem zabudowanym, a co się z tym wiąże, jeśli dochodzi do wypadku, to jego skutki są bardziej poważne.

Na południu województwa śmierć czai się na trasie S3. Na odcinku od Świebodzina do Sulechowa w ostatnich latach doszło do czterech wypadków, w których na miejscu zginęło 11 osób. W tej niechlubnej statystyce jest też wspomniany już wypadek z 29 marca, w którym zginęło sześć osób. Z kolei na odcinku S3 z Sulechowa do Zielonej Góry w czterech wypadkach życie straciły cztery osoby.

Śmiertelne niebezpieczne są też drogi w okolicy Iłowej. Doszło tu w ostatnich latach do aż ośmiu wypadków, w których śmierć poniosło dziewięć osób. Są wśród nich piesi.

Policjanci nie odpuszczają też pijakom na podwójnym gazie. Tylko w zeszłym roku 650 tysięcy razy sprawdzano trzeźwość kierowców. Biorąc pod uwagę, że w naszym regionie prawo jazdy ma około pół miliona osób, to statystycznie w ciągu roku sprawdzana była trzeźwość każdego lubuskiego kierowcy. - Te akcje będą kontynuowane - zapowiada naczelnik drogówki. Z danych policji wynika, że pijani kierowcy są sprawcami mniej niż co 20. wypadku.

Interaktywna mapa, na której zaznaczone są wypadki w województwie lubuskim, dostępna jest na stronie Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska