Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zamęt z receptami. Co zrobić w razie problemów w aptece

Karolina Wołotowska 530 97 47 80 [email protected]
Czy może coś bardziej martwić chorego niż sama choroba? Tak. Dostęp do leków refundowanych. Od trzech dni pacjent może mieć prawo do zniżek, ale nie ma żadnych gwarancji, że kupi je taniej. Co może zrobić w razie problemów?
Zamęt z receptami. Co zrobić w razie problemów w aptece

Nowe przepisy ministerstwa zdrowia zrobiły zamęt w całym kraju. Recepta - stara i nowa. Lek z refundacją czy bez. I o zgrozo! Pieczątka "Refundacja do decyzji NFZ". Tej boją się najbardziej pacjenci i aptekarze. Pierwsi, bo nie wiedzą, czy dostaną lek ze zniżką. Drudzy, bo mają wątpliwości, czy Narodowy Fundusz Zdrowia wywiąże się z tego, co umieszcza w komunikatach i za lek zapłaci. Z trzeciej strony jeszcze lekarze. Tym głowa pęka od wertowania ponad stu stronicowego wykazu leków. - Dotychczas wizyta jednego pacjenta trwała 10-15 min. Teraz pół godziny. Zamiast zająć się chorym, tonę w papierach - załamuje ręce Agnieszka Dąbrowska, lekarz rodzinny z przychodni MEDKOL w Zielonej Górze. I mówi, że jeśli liczba pacjentów czekających w kolejce nie pozwoli jej na tak długie wizyty, będzie zmuszona na recepcie umieścić zapis "refundacja do decyzji NFZ."

I co wtedy? Chory za okazaniem dowodu ubezpieczenia w aptece powinien dostać medykamenty, ale z najmniejszą zniżką określoną w wykazie leków refundowanych. Ale to i tak pozytywny scenariusz. Bo zdarza się, że pacjent musi zapłacić cenę 100 procent, albo zostaje odesłany z powrotem do lekarza. - Od tego zamieszania głowa boli. Dobrze, że leki przeciwbólowe są wydawane bez recepty - komentuje Janina Pośpiech, której lekarstwo udało się kupić, choć nie obyło się bez dyskusji z farmaceutą.

Co zrobić, gdy aptekarz uporczywie będzie twierdził, że leku ze zniżką nie wyda? Najlepiej jest pójść do apteki, na której drzwiach widnieje tablica informacyjna, że zawarła ona umowę na realizację recept refundowanych. Pełną listę takich punktów znaleźć można na stronie internetowej NFZ (www.nfz-zielonagora.pl). - Dzięki temu będziemy wiedzieć, gdzie możemy realizować receptę na lek ze zniżką. Można także do nas zadzwonić pod numer: 68 328 76 00 lub 95 733 63 00 - poinformowała Sylwia Malcher-Nowak, rzecznik prasowy NFZ. Jeśli aptekarz nie sprzeda pacjentowi leku po niższej cenie, mimo że ten jest ubezpieczony, a więc ma prawo do refundacji, chory może się skontaktować się z nami. - Będziemy interweniować. Mieliśmy już takie skargi i zawsze po naszym telefonie do apteki, sprawa się wyjaśniała. A pacjent wracał i otrzymywał lek ze zniżką - zapewniła rzecznik.

DYŻUR EKSPERTA

Dziś na pytania Czytelników dotyczące recept i refundacji leków odpowiadał będzie Ryszard Kiedrowski, prezes Lubuskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej. Z pytaniami dzwonić można w godz. 15.00 - 16.00 na nr tel. 95 722 57 72.

Oferty pracy z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska