Samochodowy podatek za trucie przyrody

    Samochodowy podatek za trucie przyrody

    Czesław Wachnik

    Gazeta Lubuska

    Gazeta Lubuska

    Masz auto? To zapłacisz. Im starsze i im większy silnik, tym więcej. Za najstarsze trzeba będzie zapłacić tysiąc złotych rocznie.

    Masz auto? To zapłacisz. Im starsze i im większy silnik, tym więcej. Za najstarsze trzeba będzie zapłacić tysiąc złotych rocznie. ©fot. Mariusz Kapała

    Ministerstwo Finansów opracowało kilka wariantów nowego podatku, który ma obowiązywać od marca 2007 roku.
    Masz auto? To zapłacisz. Im starsze i im większy silnik, tym więcej. Za najstarsze trzeba będzie zapłacić tysiąc złotych rocznie.

    Masz auto? To zapłacisz. Im starsze i im większy silnik, tym więcej. Za najstarsze trzeba będzie zapłacić tysiąc złotych rocznie. ©fot. Mariusz Kapała

    Ledwo minister finansów Zyta Gilowska podpisała rozporządzenie o nowych stawkach akcyzy, która obowiązuje od 1 grudnia, a już zapowiada zmiany.

    - To jest rozwiązanie tymczasowe. Nie możemy też wprowadzić podatku ekologicznego, bo sprzeciwia się temu część posłów i ma zastrzeżenia Komisja Europejska - wyjaśnia Maria Hiż z Ministerstwa Finansów.

    - Dlatego opracowaliśmy kilka wersji nowego podatku, który byłby płacony co roku przez wszystkich zmotoryzowanych, czyli około 14 milionów właścicieli aut. Wysokość ma zależeć od stanu technicznego pojazdu, normy emisji spalin, może od pojemności silnika.

    Za ile te spaliny

    Maria Hiż nie zdrada żadnych szczegółów z projektu. Zwłaszcza stawek. - Ogłosimy je w przyszłym tygodniu - zapowiada.

    Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że nowy podatek za korzystanie ze środowiska ma zastąpić akcyzę już od 1 marca 2007 roku. Poznaliśmy też niektóre, planowane roczne stawki:

  • 100 zł - od nowego fiata pandy, która spełnia normę jakości spalin Euro 4
  • 200 zł - od nowego opla vectry o poj. silnika powyżej 2 litrów
  • 200 do 400 zł - od aut 5-6 letnich, które spełniają normę Euro 3
  • 500 do 1.000 zł - od aut liczących 10 lat i więcej lat, które nie spełniają żadnej normy Euro i mają pojemność silnika powyżej 2 litrów.

    Niektóre stanieją

    Na nowym podatku zyskają ci, którzy po marcu 2007 r. kupią nowy pojazd, zwłaszcza drogi. Teraz do ceny auta z silnikiem do dwóch litrów doliczona jest 3,1 procentowa akcyza, a powyżej dwóch litrów nawet 13,6 proc. Gdy zniknie akcyza, samochód powinien kosztować mniej. Ten, za który teraz trzeba zapłacić ok. 100.000 zł, ma wliczoną w cenę akcyzę ponad 10 tys. zł.


    Podatek uderzy we wszystkich właścicieli starych, używanych pojazdów. Przez dwa ostatnie lata wjechało ich do Polski ponad dwa miliony aut, a do Lubuskiego sto tysięcy.
  • Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (1)

    death_penalty

    Wszystkie komentarze (1) forum.gazetalubuska.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Nasze akcje

    IX edycja NASZE DOBRE LUBUSKIE 2016

    IX edycja NASZE DOBRE LUBUSKIE 2016

    Obejrzyj serial dokumentalny

    Obejrzyj serial dokumentalny "Tajemnice Państwa Podziemnego"