turystyka
    Fabryka materiałów wybuchowych DSC Zasieki/Brożek w...

    Fabryka materiałów wybuchowych DSC Zasieki/Brożek w plebiscycie na Lubuską Perłę 2015

    (paw)

    Gazeta Lubuska

    Aktualizacja:

    Gazeta Lubuska

    Fabryka materiałów wybuchowych DSC Zasieki/Brożek

    Fabryka materiałów wybuchowych DSC Zasieki/Brożek ©Archiwum

    Trwa nasz plebiscyt na lubuskie perły turystyczne. Na liście mamy 30 kandydatur zgłoszonych. W środę 6 maja do tego grona doszła fabryka materiałów wybuchowych DSC Zasieki/Brożek, która jest jedną z atrakcji turystycznych naszego regionu.
    Fabryka materiałów wybuchowych DSC Zasieki/Brożek

    Fabryka materiałów wybuchowych DSC Zasieki/Brożek ©Archiwum

    Tak osoba zgłaszająca kandydaturę fabryki opisuje jej historię i atrakcje:

    Fabryka materiałów wybuchowych w Brożku należała do Deutsche Sprengchemie GmbH w skrócie DSC, berlińskiej firmy podporządkowanej zakładom zbrojeniowym pracującym pod kontrolą Westfalisch AG w skrócie WASAG. DSC posiadała 9 obiektów produkcyjnych: Klietz (Bismarck), Moschwig (Buche), Torgelow (See), Geretsrried (Tal), Oderberg (Damm), Kraiburg (Fichte), Forst Scheuno (Wald), Dreetz (Aue), Dannenwalde (Eiche).

    Niemiecka fabryka materiałów wybuchowych obejmowała dwa identyczne zakłady, które zostały wybudowane w okresie maj 1939 - luty 1942.
    Produkcja w zakładzie pierwszym została uruchomiona w 1941r. zaś w zakładzie drugim w 1942 r. Fabryka zajmowała obszar położony pomiędzy Nysą Łużycką a linią kolejową Forst - Tuplice, na południe od przedwojennej prawobrzeżnej części miasta Forst - Berge w rejonie dzisiejszej wsi Zasieki. Zaletą lokalizacji fabryki było sąsiedztwo z węzłem kolejowym Forst oraz z główną trasą Codbus - Forst - Sorau - Breslau. Sama fabryka zajmowała powierzchnię 336 ha. Podstawowym produktem fabryki był proch strzelecki typ 95. Początkowo planowana zdolność produkcyjna wynosiła 1000 ton prochu miesięcznie, pod koniec wojny wzrosła do 1600 ton. W celu transportu materiałów wykonano ok. 70 km. dróg o nawierzchni betonowej, o szerokości do 6 m na odcinkach głównych. Funkcjonował również transport kolejowy o łącznej długości ok. 36 km. Liczba zatrudnionych w początkowych założeniach to ok 2400 osób , liczba pracowników pod koniec wojny nie jest znana. Robotnikami byli pracownicy przymusowi oraz jeńcy wojenni z Włoch, Belgi, Polski, Związku radzieckiego i innych okupowanych krajów.


    PERŁY 2015 - ZGŁOSZENIA, RANKING, GŁOSOWANIE, REGULAMIN


    Nieruchomości z Twojego regionu

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Wszystkie komentarze (1) forum.gazetalubuska.pl

      Turystyka wideo

      Turystyka zdjęcia

      GazetaLubuska.pl poleca:

      Pokażcie klasę 0-3 [Ranking]

      Pokażcie klasę 0-3 [Ranking]

      Pokażcie klasę 4-7 [Ranking]

      Pokażcie klasę 4-7 [Ranking]

      Rada rodziców na medal [ZAGŁOSUJ]

      Rada rodziców na medal [ZAGŁOSUJ]