Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak powstaje najciekawszy odcinek drogi S3 z dwoma tunelami. Zobacz najnowsze zdjęcia

(b)
Budowa drogi S3 na odcinku Bolków - Lubawka
Budowa drogi S3 na odcinku Bolków - Lubawka GDDKiA
Trwa budowa ostatniego na Dolnym Śląsku odcinka S3. Do granicy z Czechami prowadzić będzie malowniczo położona droga przebiegająca przez dwa tunele. Zobacz, na jakim etapie są prace. Zdjęcia robią wrażenie!

Dziś droga S3 kończy się na wysokości Bolkowa. Dalej mamy olbrzymi plac robót. Przygotowywane jest m.in. podłoże pod brakujące odcinki drogi, powstają tunele i wiadukty.

Wykonano już ponad 60 proc. prac. Najbardziej zaawansowana jest budowa tuneli. W krótszym wykonano już ponad 80 proc. robót, w dłuższym blisko 70 proc. Obecnie betonowane są ich sklepienia i przyczółki, powstają drenaże i izolacja przeciwwodna.

Najdłuższy tunel drążony w skale

Powstający odcinek trasy S3 prowadzić będzie przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich. Budowa i ukształtowanie terenu wymusiło budowę dwóch tuneli.

Między miejscowościami Sady Górne i Nowe Bogaczowice powstaje najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce drążony w skale, o długości ok. 2300 m. W lutym tego roku zakończono przewierty, obecnie trwają prace w jego wnętrzu. Tunel składa się z dwóch naw, w których jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu. Będzie miał osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny.

- Drążenie tunelu rozpoczęło się 5 grudnia i trwało 444 dni – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Prace prowadzone były 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Dziennie na budowie pracowało 125 osób. Zużyto 410 ton materiałów wybuchowych i wywieziono 223 tys. m sześc. materiału skalnego.

W pobliżu miejscowości Gostków budowany jest krótszy tunel o długości ok. 320 m. Tutaj zastosowano metodę odkrywkową. Najpierw usunięto ok. 220 tys. m sześc. gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonano żelbetową konstrukcję, którą pokryje 12-metrowa warstwa ziemi.

Zobacz wizualizację:

Kiedy koniec prac?

Odcinek od Bolkowa do granicy z Lubawki przy granicy z Czechami liczyć będzie 31 km. W przyszłości ma się połączyć z czeską autostradą D11. Oprócz drogi powstaną 32 obiekty inżynierskie, kilkanaście przejść dla zwierząt oraz ponad 50 przepustów dla małych zwierząt i płazów.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, kierowcy pojadą tym odcinkiem w maju 2024 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska