Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stal Gorzów bez licencji na start w PGE Ekstralidze. Co mówi prezes klubu?

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
W Stali Gorzów w różnych klasach pojemności trenuje ponad 40 zawodników i adeptów.
W Stali Gorzów w różnych klasach pojemności trenuje ponad 40 zawodników i adeptów. Jarosław Miłkowski
Stal Gorzów nie uzyskała licencji na start w PGE Ekstralidze. – Nie jest to dla nas zaskoczeniem – mówi prezes Waldemar Sadowski. Klub nie zapłacił bowiem „kary” za szkolenie. Jest w trybie odwołania. – Stal będzie jeździła w Ekstralidze – zapewnia prezes.

We wtorkowy wieczór 12 grudnia Zespół ds. Licencji dla Klubów Ekstraligi Żużlowej oraz I i II ligi żużlowej opublikował komunikat, z którego wynika, że Stal Gorzów nie dostała licencji na starty w najwyższej klasie rozgrywek w przyszłym sezonie. To pokłosie tego, że klub do tej pory nie zapłacił 265 tys. zł opłaty szkoleniowej (czyli de facto kary) za to, że w sezonie 2022 nie wypełnił regulaminu szkoleniowego. Jest w nim mowa, że klub musi mieć wyszkoloną odpowiednią liczbę zawodników w poszczególnych klasach, którzy muszą odjechać i ukończyć określoną liczbę wyścigów.

Stal w gronie pięciu klubów bez licencji

Oprócz Stali Gorzów licencji nie dostała także Unia Leszno (startuje w Ekstralidze), Ostrovia Ostrów (startowała w tym roku w I lidze) oraz Kolejarz Opole i Kolejarz Rawicz (II liga).

Co ciekawe, część z tych klubów (Leszno, Ostrów) słynie z dobrego szkolenia, ale tak jak Stal ma zapłacić karę. W przypadku Ostrovii jest to nawet 340 tys. zł.
Kluby z nałożonymi karami się nie godzą. Ich działacze i trenerzy uważają, że nie można odgórnie narzucić limitu wyszkolonych zawodników. Życie pokazuje bowiem, że jednego roku chętnych do uprawiania żużla jest więcej, a innego mniej. Doskonale widać to choćby w Stali Gorzów. We wrześniu 2023 egzamin na licencję żużlową zdało aż pięciu zawodników.

Prezes Sadowski: Stal pojedzie w Ekstralidze

- Brak licencji nie jest dla nas zaskoczeniem. Skoro komisja licencyjna ma swoje terminy, to jeśli nie zapłaciliśmy innej decyzji podjąć nie mogła - mówi nam Waldemar Sadowski, prezes Stali Gorzów. Kibiców od razu jednak uspokaja: - Stal Gorzów będzie jeździła w ekstralidze.
- Czy to oznacza, że jednak zapłacicie opłatę szkoleniową? – dopytujemy.
- Będziemy się odwoływać – mówi prezes. Wyjaśnia nam, że Stal od decyzji w sprawie opłaty szkoleniowej (czyli kary) odwołała się w lutym, a więc po tym, gdy została ona nałożona. Od decyzji Stal odwołała się do Trybunału PZMot. Do dziś decyzji jednak nie ma.

Jakie są wymogi regulaminu?

Regulamin szkoleniowy spotkał się ze sporą krytyką środowiska żużlowego. Działacze i trenerzy mówią, że został on skonstruowany tak, aby „produkować” zawodników, czyli stawiać na ilość, a nie na jakość. Krytyka doprowadziła w październiku 2023 do modyfikacji regulaminu. Realizację jego zapisów wydłużono z roku do dwóch lat.
Aktualnie kluby ekstraligowe muszą mieć minimum czterech zawodników do 13 lat w klasie 85-140 cm3 (to tzw. mini żużel), minimum czterech zawodników do lat 15 w klasie 250 cm3 oraz minimum trzech zawodników do lat 21 w klasie 500 cm3 (czyli na klasycznym żużlu). Każdy z zawodników musi w ciągu sezonu ukończyć minimum 30 wyścigów (nie jest ważne, na którym miejscu; ważne, by dojechał do mety).

W regulaminie nie ma mowy np. o liczbie punktów czy sukcesach osiągniętych przez zawodników. Jeśli więc klub X wyszkoli dwóch zawodników w klasie 500 cm3, którzy seryjnie będą wygrywać biegi i zdobywać medale, a klub Y wyszkoli trzech zawodników w klasie 500 cm3, którzy będą dojeżdżać do mety na ostatnim miejscu z ogromną stratą do rywali, to „karę” zapłaci… klub tylko z dwoma zawodnikami.

Stal Gorzów, która ma zapłacić karę, w tym roku była finalistą Drużynowych Mistrzostw Polski Juniorów w klasie 500 cm3, a zawodnicy w klasie 250 cm3 okazali się bezkonkurencyjni w Drużynowym Pucharze Ekstraligi. Gdy 5 września zorganizowano zakończenie sezonu dla kibiców, w paradzie jechało... kilkudziesięciu zawodników i adeptów różnych klas pojemności motocykla.

Czytaj również:
Śnieg, mróz, a oni wciąż jeżdżą na żużlu. Koło Gorzowa Polacy ścigali się z Niemcami

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska