Kierowcy w końcu się doczekali! Pożegnaliśmy znienawidzoną patatajką i już możemy jeździć porządną autostradą. Szczęśliwie dobiegła końca przebudowa drogi DK18 na ponad szesnastokilometrowym odcinku od Iłowej do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Jak informuje zielonogórski oddział GDDKiA,jest już pozwolenie na użytkowanie ostatnich sześciuset metrów pomiędzy mostem granicznym i węzłem Olszyna, stanowiących dopełnienie początkowego odcinka autostrady o długości ponad 11 km, oddanego pod koniec lipca br. W połowie października oddany do ruchu zostanie ostatni z czterech fragmentów trasy do węzła Golnice w województwie dolnośląskim. A to oznacza, że kierowcy będą mogli w pełni korzystać z siedemdziesięciu kilometrów autostrady A18.
CZYTAJ TEŻ
Nowa i szersza
- Oddany do użytku odcinek ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. 21 stycznia 2021 r. podpisaliśmy umowę na realizację odcinka w systemie tradycyjnym - Buduj. Głównym zadaniem wykonawcy, jak w przypadku pozostałych odcinków, było dostosowanie w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana i zastąpiona nową betonową, z jezdnią poszerzoną do 11 metrów, a po uprzedniej segregacji i obróbce, wykorzystana jako materiał do podbudowy drogi - informuje Anna Jakbubowska, rzecznik zielonogóskiego oddziału GDDKiA.
Co tam się działo?
Poza podstawowym zakresem prac, polegających na wymianie nawierzchni, przebudowana została część południowa węzła Iłowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami, skrzyżowaniem typu rondo (na połączeniu z drogą wojewódzką nr 296) oraz zmianą połączenia z istniejącą stacją benzynową. Wybudowano także drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne. Drogę wyposażono w niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz zieleń.
- Dzisiaj przedostatni odcinek tej drogi, a za dwa tygodnie ostatni odcinek autostrady A18 zostanie przekazany kierowcom do użytkowania i będziemy mogli powiedzieć, że kolejny odcinek, że kolejna droga z sieci dróg w Polsce została zrealizowana! (…) Dużo się dzieje na polskich drogach. Przedwczoraj prawie 50 kilometrów drogi szybkiego ruchu drogi ekspresowej w zachodniopomorskim, od Koszalina na południe do Bożego Pola i tym samym przekroczyliśmy liczbę 5 tysięcy kilometrów dróg szybkiego ruchu w Polsce. Tak. Jeżeli ktoś ma wątpliwości. To nie pomyłka. Ponad 5 tysięcy kilometrów dróg szybkiego ruchu w Polsce! Tyle dróg autostradowych, ekspresowych użytkują dzisiaj kierowcy na terenie naszego kraju. A to nie koniec. – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Powstało pięć nowych obiektów mostowych
:
- dwa górne przejścia dla dużych zwierząt o szerokości ponad 60 m, oddalone od siebie o ponad 3 km, o ustroju łukowym z blachy falistej,
- dwa wiadukty w ciągu autostrady, jeden nad drogą lokalną relacji Konin Żagański – Iłowa, drugi nad linią kolejową Jasień – Miłkowice,
- most w ciągu autostrady nad rzeką Czerna.
Wybudowane zostały elementy nowej oraz przebudowane istniejącej, kolidującej infrastruktury teletechnicznej. Pojawiła się m.in. stacja meteo wraz z tablicą informacyjną zmiennej treści po obu stronach autostrady oraz oświetlenie węzła Iłowa.
Budowa autostrady od kuchni
GDDKiA zdradza sekrety budowy autostrady. Otóż, drogę wybudowano w technologii betonowej, a do budowy nowej nawierzchni i obiektów jezdni południowej wykorzystano ponad 142 tysiące ton betonu. Taką ilością betonu możnaby wypełnić prawie 18 basenów olimpijskich! Ilość stali wykorzystana do budowy konstrukcji mostowych i wbudowana w nawierzchnię w postaci kotew i dybli wyniosła 1350 ton. Pod budowę dwóch górnych przejść dla zwierząt, które są jednocześnie największymi obiektami mostowymi na kontrakcie, wbito pale o łącznej długości ponad 11 km. Podczas całego okresu trwania budowy wykonanych zostało ponad 8,5 tysiąca badań w celu sprawdzenia, czy zastosowane materiały, technologia i jakość wykonanych prac gwarantują otrzymanie nawierzchni o pożądanych parametrach. W okresie najbardziej rozwiniętego frontu robót na budowie pracowało jednocześnie blisko 240 osób i blisko 140 jednostek sprzętowych.
Drugi etap budowy A18
Przebudowa jezdni południowej DK18, na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r., jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030. - Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. I właśnie tą jezdnię sukcesywnie oddajemy po przeprowadzonej modernizacji jako pełnoprawną autostradę - podkreśla GDDKiA.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?