Eksperci z firmy doradztwa personalnego HAYS Poland mówią wprost: - Powodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej zależy od wielu czynników, takich jak wcześniejsze doświadczenie, charakter, umiejętności i zdolności. Jednakże jednym z najbardziej powszechnych błędów, jakie ludzie popełniają szukając pracy, jest przeprowadzanie niewystarczającego "wywiadu" na temat potencjalnego pracodawcy.
Poważnie traktujemy firmę
Czego powinniśmy się dowiedzieć przed rozmową kwalifikacyjną?
- Czym zajmuje się firma i jak działa?
- Jaki jest jej status finansowy: czy rozrasta się czy pomniejsza?
- Kto stanowi jej główną konkurencję i jakie umiejętności sobie ceni: edukację, poprzednie doświadczenia?
- Co możemy jej zaoferować?
Gdy będziemy mieć ogólne rozeznanie w działalności firmy i jej organizacji, poczujemy się pewniej podczas pierwszej rozmowy. Będziemy w stanie zadawać odpowiednie pytania. - Na przykład, jeżeli poszukiwania krążyły wokół stanowiska kierownika do spraw marketingu, bezpośrednio wewnątrz agencji marketingowej, możemy powiedzieć coś w rodzaju: "Rozumiem, iż z waszego rocznego rozliczenia wynika, że wydaliście określony odsetek na reklamę. Jaką kwotę z tego ulokowano w bezpośrednie wydatki marketingowe? Powyższe pytanie, w odróżnieniu do pytania o liczbę pracowników w firmie, czego możemy się dowiedzieć sami, dowodzą, że poświęciliśmy czas i siły, aby przygotować się do rozmowy. Osoba prowadząca rozmowę odbierze to jako znak, że traktujemy poważnie firmę, pracę i przyszłą karierę - przekonują eksperci z HAYS Poland.
Nie ma to jak internet!
Gdzie najlepiej szukać informacji o przyszłym pracodawcy?
Najlepiej w sieci. Większość firm posiada swoje strony internetowe.
Jeśli jednak takowych nie ma, w internecie możemy odnaleźć cenne informacje branżowe o firmie i konkurencji. Warto sobie wydrukować wiadomości ze stron internetowych oraz znaleźć dane kontaktowe powiązanych z nią zakładów.
Instytucje i stowarzyszenia podające nazwiska kontaktowe i rady zawodowe, o tym jak dotrzeć do informacji o wybranym zawodzie, są często zamieszczone w sieci.
Trzeba się wykazać inicjatywą
I na koniec jeszcze jedna ważna kwestia.
- Inicjatywa własna jest zawsze mile widziana - mówią wprost eksperci z HAYS Poland.
Zatem, co zrobić, by zdobyć pożądane informacje?
Najlepiej użyć kilku sprytnych taktyk. - Na przykład podczas poszukiwań wykonajmy teoretyczny telefon do pracodawcy, prosząc o kontakt do osoby, do której pragniemy wysłać CV. Zdobądźmy informacje o firmie przychodząc do recepcji podczas przerwy na lunch. Poprośmy o broszurę lub roczny raport. W przypadku, gdy nie chcemy zdradzać tożsamości, poprośmy przyjaciela, aby odwiedził zamiast nas dane miejsce lub wykonał telefon - słyszymy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?