Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oszuści czają się w sieci. Nie daj się nabrać!

Dariusz Brożek
Policjanci z Międzychodu doradzają, jak nie dać się nabrać w sieci.
Policjanci z Międzychodu doradzają, jak nie dać się nabrać w sieci. Dariusz Brożek
Kolejni mieszkańcy powiatu międzychodzkiego zostali ofiarami internetowych hochsztaplerów. Jeden z nich stracił 12 tys. zł. Policjanci radzą, jak nie dać się oszukać. Warto zapoznać się z ich wskazówkami.

Dwóch mieszkańców powiatu międzychodzkiego padło ofiarą oszustów podczas zawierania transakcji na portalach internetowych. Pierwsza z transakcji dotyczyła samochodu osobowego. Zainteresowany kupnem mężczyzna wpłacił na podane konto aż 12 tys. zł. Wtedy sprzedający wyłączył telefony i przestał odpowiadać na maile.

Kolejne oszustwo dotyczyło zakupu słuchawek. Tak jak w poprzednim przypadku - po wpłaceniu pieniędzy przez kupującego kontakt ze sprzedającym się urwał. W tym przypadku kupujący stracił 160 złotych.

Oszustów starają się ustalić funkcjonariusze międzychodzkiej policji.

To kolejne osoby z Międzychodu i okolic, które zostały oszukane w sieci. Asp. Przemysław Araszkiewicz z Komendy Powiatowej Policji w Międzychodzie radzi, jak nie dać się nabrać cwaniakom podczas internetowych transakcji.

Podstawowe zasady bezpiecznego kupowania w sieci

1. Zanim kupisz:

- Sprawdź, czy Sprzedający jest wiarygodny
- Dowiedz się jak najwięcej o przedmiocie
- Dowiedz się, jak możesz za niego zapłacić i w jaki sposób go otrzymasz. Po zakupie otrzymasz od portalu internetowego (np. Allegro, eBay) e-mail z potwierdzeniem. Będą w nim adres i telefon do sprzedającego
- Przelej pieniądze na sprawdzony numer konta. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze Sprzedającym za pomocą bezpiecznych linków.
- Dowiedz się od innych, czy sprzedający jest wiarygodny. Możesz to sprawdzić czytając opinie w jego profilu. Wśród komentarzy od kupujących poszukaj informacji:
czy łatwo się z nim skontaktować, czy handluje towarem dobrej jakości, czy szybko go wysyła, czy starannie go pakuje.
- Obejrzyj też przedmioty, których dotyczą te opinie. Znajdziesz je, klikając w numer obok daty wystawienia komentarza.

2. Sprawdź, co kupujesz;

- Uważnie przeczytaj opis przedmiotu, który Cię zainteresował. Zastanów się: czy odpowiadają Ci wszystkie jego cechy (stan, parametry, wymiary), czy Sprzedający dołącza do niego niezbędne dodatki (takie jak ładowarka do telefonu, płyta ze sterownikami do drukarki).
Przyjrzyj się fotografiom. Jeśli zostały wykonane przez producenta, możesz poprosić Sprzedającego o przesłanie rzeczywistych zdjęć przedmiotu.
- Zorientuj się, czy Sprzedający dołącza gwarancję do przedmiotu i jak możesz złożyć ewentualną reklamację.
- Jeśli po przeczytaniu opisu przedmiotu coś jest dla Ciebie niejasne, kliknij w link Zadaj pytanie Sprzedającemu.

3. Dowiedz się, jak zapłacić za przedmiot i jak go otrzymasz;

- Z części Transport i płatność dowiedz się, jak możesz zapłacić za towar. Znajdziesz tam również proponowane sposoby dostarczenia przedmiotu.
- Upewnij się, że Twój zakup zostanie wysłany przesyłką rejestrowaną (np. listem poleconym, paczką, przesyłką kurierską). To niezbędne zabezpieczenie na wypadek zaginięciu towaru winy dostarczyciela.
- Jeśli kupujesz drogą rzecz, opłać paczkę ubezpieczoną (tzw. przesyłkę o zadeklarowanej wartości) lub skorzystaj z przesyłki kurierskiej.
- Możesz śledzić drogę przesyłki nadanej "kurierem". Spytaj sprzedającego, czy udostępnia taką możliwość.
- Możesz sprawdzić zawartość paczki w urzędzie pocztowym. Umożliwia to usługa "sprawdzenie zawartości przesyłki pobraniowej" - informacje na jej temat znajdziesz na stronach Poczty Polskiej.
- Sprzedający wyśle Ci przedmiot na adres, który znajduje się w ustawieniach Twojego konta. Jeśli chcesz, by przesłał go w inne miejsce, skontaktuj się z nim natychmiast po zakupie.

4. Kupuj "z głową";

- Postępuj ostrożnie przy zaskakująco niskich cenach. Zawsze sprawdzaj, czy Twój sprzedawca jest wiarygodny.
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zanim kupisz, skontaktuj się ze Sprzedającym za pomocą linku Zadaj pytanie sprzedającemu. Nie usuwaj korespondencji ze Sprzedającym. Przechowuj wszystkie e-maile - mogą się przydać w razie nieporozumień.

5. Bezpieczna zapłata;

- Po zakupie otrzymasz od portalu internetowego e-mail. Znajdziesz w nim dane kontaktowe Sprzedającego.
- Część Sprzedających dołącza do takiej wiadomości instrukcje, jak zapłacić za przedmiot (podają tu np. numer konta do zapłaty i informacje, które należy wpisać, definiując przelew).
- Uważaj na fałszywe e-maile z numerem konta! Jeśli oprócz powiadomienia od portalu internetowego o zakupie dostaniesz e-mail, którego autor podaje numer konta do przelewu, sprawdź, kto go wysłał. Nazwę użytkownika i adres e-mail porównaj z przechowywanymi na stronie. U dołu wiadomości sprawdź swoje powiązania transakcyjne z autorem e-maila.
Jeśli wszystko wskazuje na to, że nadawcą nie jest Sprzedający przedmiotu - zgłoś to do portalu internetowego. Jeśli masz jakieś wątpliwości, skontaktuj się ze Sprzedającym. Nie odpisuj na adres e-mail, z którego wysłano wiadomość. Nie ryzykuj, że Twoja odpowiedź dojdzie do kogoś, kto podszywa się pod Sprzedającego, żeby wyłudzić pieniądze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska