Każdy, kto przechodzi na emeryturę lub rentę inwalidzką powinien dostać pieniądze równe jednomiesięcznej pensji - tak wynika z Kodeks pracy. Ale na przykład odchodzący z Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego pobierają równowartość półrocznych poborów.
Odprawa przysługuje, gdy pracownik idzie na emeryturę ustawową, a także gdy odchodzi na emeryturę wcześniejszą. Jeśli później podejmie pracę i ponownie odejdzie z firmy, drugiej odprawy nie dostanie.
Kto ma prawo?
Aby dostać odprawę, trzeba nabyć uprawnienia emerytalne lub rentowe i rozwiązać umowę o pracę. Ważna jest tu kolejność - najpierw przyznanie przez ZUS prawa do emerytury czy renty, a potem rozwiązanie umowy o pracę. Pracownik nie otrzyma odprawy, gdy np. odchodzi z firmy na własną prośbę zamierzając przejść na emeryturę, do której uprawnień w tym momencie jeszcze nie ma. To samo dotyczy przejścia na rentę - najpierw trzeba uzyskać decyzję ZUS o niezdolności do pracy, a dopiero potem rozwiązywać umowę o pracę.
Prawo do odprawy nie zależy od sposobu rozwiązania umowy o pracę ani od tego, kto tę umowę rozwiązuje. Odprawy pracownik nie dostanie jednak, gdy umowa o pracę zostanie rozwiązana z jego winy, np. dyscyplinarnie. Przejście na świadczenie przedemerytalne również nie daje mu prawa do odprawy emerytalnej.
Podwójna pieniądze
Może się też zdarzyć, że odejście na emeryturę wynika z likwidacji stanowiska pracy lub upadku firmy. Wtedy pracownik prawo do podwójnej odprawy - jednomiesięcznej w związku z przejściem na emeryturę oraz odprawy na podstawie ustawy o zwolnieniach grupowych.
Jak obliczać, kiedy wypłacać?
Odprawa należy się pracownikowi z mocy ustawy, nie trzeba pisać wniosku o jej przyznanie. Oblicza się ją jak ekwiwalent za urlop. Taka minimalna odprawa przysługuje wszystkim. Jeśli jednak w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania w firmie przewidziano inną, wyższą odprawę, nie ma przeszkód, aby pracownik z tego nie skorzystał. Odprawa powinna być wypłacona niezwłocznie po rozwiązaniu umowy o pracę.
Prawo nie nakazuje pracownikowi występowania do pracodawcy z wnioskiem o wypłatę odprawy. Pracodawca powinien natomiast pamiętać o wpisaniu wypłaty odprawy do świadectwa pracy. Jeśli ktoś pracował w kilku firmach i z wszystkich jednocześnie odchodził na emeryturę, odprawa należy się od każdej z tych firm.
WAŻNE ADRESY
Państwowa Inspekcja Pracy
e-mail: [email protected],
e-mail: [email protected]
TU SĄ PRZEPISY
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?