Droga Jana Pawła II, bo tak nazywa się obwodnica, nie omija miasta w całości. Jest to tzw. droga obwodowa, która ma wyprowadzić ruch najcięższych samochodów z centrum, ale jednocześnie zapewnić dojazd do pobliskich zakładów strefy przemysłowej. Kierowcy, aby nią przejechać, muszą pokonać cztery ronda: Wadowickie, Krakowskie, Rzymskie i Watykańskie. Mają one symbolizować najważniejsze etapy w życiu papieża Polaka. Są też ważnymi przystankami dla kierowców, którzy korzystają z obwodnicy.
Kłopotliwe ronda
- To trochę dziwne, żeby przejazd obwodnicą zajmował więcej czasu niż przejazd centrum miasta. Wszystko przez te ronda, na każdym trzeba się zatrzymać. To strata czasu i paliwa - mówił jeden z kierowców, który przez Witnicę przejeżdża codziennie do pracy w Kostrzynie. Takich jak on jest więcej. Kazimierz Majchrzak już dawno przestał korzystać z Drogi Jana Pawła II. - Szybciej, taniej i wygodniej jest pojechać po staremu, przez centrum - mówi. Na taki komfort mogą sobie pozwolić jednak tylko kierowcy samochodów osobowych.
- Pół roku temu przy wjazdach do miasta stanęły znaki zakazujące wjazdu ciężarówkom, które przejeżdżają przez nasze miasto tranzytem - wyjaśnia Eugeniusz Kurzawski. Jak sam przyznaje, na początku z egzekwowaniem zakazu było kiepsko. Dopiero kilka patroli policji nauczyło kierowców ciężarówek, że bardziej opłaca się skorzystać z obwodnicy, niż łamać przepisy i pokonywać Witnicę przez centrum.
Wybawienie dla mieszkańców
Z objazdu najbardziej zadowoleni są ci, którzy mieszkają przy brukowanej drodze prowadzącej przez centrum. Zanim wybudowano obwodnicę, to właśnie tą drogą, tuż pod oknami domów, przejeżdżało osiem tys. samochodów dziennie. - Teraz jest o wiele spokojniej. Po prostu normalnie - mówią mieszkańcy.
Co jednak z niezadowolonymi kierowcami? Władze miasta przyznają, że znany jest im problem rond. - Dochodzą do nas głosy krytyczne od kierowców - przyznaje E. Kurzawski i wyjaśnia, że Drogi Jana Pawła II nie można traktować jak klasycznej obwodnicy, omijającej miasto szerokim łukiem, kilka kilometrów z boku.
- Największy ruch został wyprowadzony z centrum, a to duży sukces. Poza tym kierowcy, którzy pokonują tę trasę widzą jak funkcjonuje nasza strefa ekonomiczna, a to dla miasta duży plus - tłumaczy. Ronda natomiast ułatwiają poruszanie się po drodze mieszkańcom. - Dzięki nim możemy z obwodnicy trafić w każde miejsce miasta, a to ważne - mówią. Spora część kierowców w dalszym ciągu przejeżdża jednak przez centrum miasta. To dla nich szybsze i wygodniejsze rozwiązanie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?