Inaczej płacimy

    Inaczej płacimy

    (wak)

    Gazeta Lubuska

    Aktualizacja:

    Gazeta Lubuska

    Nowy podatek akcyzowy będzie sprzyjał przywożeniu z zagranicy starych, liczących niekiedy kilkanaście lat aut

    Nowy podatek akcyzowy będzie sprzyjał przywożeniu z zagranicy starych, liczących niekiedy kilkanaście lat aut ©fot. Czesław Wachnik

    Od 1 grudnia obowiązują jednolite stawki na nowe auta po raz pierwszy rejestrowane i stare samochody przywożone z zagranicy.
    Nowy podatek akcyzowy będzie sprzyjał przywożeniu z zagranicy starych, liczących niekiedy kilkanaście lat aut

    Nowy podatek akcyzowy będzie sprzyjał przywożeniu z zagranicy starych, liczących niekiedy kilkanaście lat aut ©fot. Czesław Wachnik

    Celnicy i sami importerzy samochodów używanych niejednokrotnie podkreślali, że zdecydowana większość osób, która sprowadza auta z zagranicy, zaniża wartość transakcji. Do deklaracji wpisywana była symboliczna wartość samochodu zamiast tej realnej.

    Kupiec płacił sprzedawcy 4.000 euro, a wpisywał do dokumentów 100 lub 200 euro. W konsekwencji płacił w Polsce akcyzę mniejszą nawet dwudziestokrotnie.

    Cyfry mówią same za siebie. Od maja 2004 roku oclono w Lubuskiem prawie 131 tysięcy aut. Importerzy zeznawali w deklaracjach, że płacili za samochody średnio 200 euro.

    Od grudnia może częściej wpiszą prawdziwą cenę kupna. Wicepremier Zyta Gilowska
    wprowadziła dwie stawki podatku akcyzowego, identyczne dla nowych i używanych samochodów. Wysokość obciążenia fiskalnego zależy od pojemności silnika, a nie wieku pojazdu, jak było dotąd. W samochodach z silnikami do 2 litrów trzeba będzie zapłacić 3,1 proc. podatku, a ponad 2 litry - 13,6 procenta. Poza stawkami nie zmieniły się procedury związane z opłatami.

    Specjalista rynku motoryzacyjnego Wojciech Drzewiecki z doradczej firmy Samar podkreślają, że nowe stawki nie wyeliminują, a jedynie ograniczą praktyki zaniżania rachunków. Plusem jest jednak to, że przepisy zachęcają teraz Polaków do przywożenia aut nowszych i droższych. Dotąd bowiem solidne i dbające o dobre imię komisy zagraniczne nie chciały wydawać zaniżonych rachunków. Wtedy import dobrych aut nie był opłacalny, bo musiały więcej kosztować w Polsce i nie znajdowały zbytu. Teraz będzie można je przywieźć.

    Ministerstwo Finansów wprowadzając dwie stawki podatku, jednocześnie podkreśliło, że jest to rozwiązanie tymczasowe, do chwili uchwalenia nowego podatku ekologicznego. Ten z kolei wręcz zablokuje import używanych samochodów mających ponad pięć lat.

    Na nowe rozwiązanie prawne jeszcze poczekamy. Po pierwsze zastrzeżenia do podatku ekologicznego zgłosiła już Komisja Europejska. Po drugie blokadzie importu samochodów używanych sprzeciwiają się politycy, a to oni zdecydują o nowej ustawie. Dlatego wydaje się, że przepisy teraz wprowadzone, mogą obowiązywać jeszcze przez wiele lat.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY