KOSZTY WYMIANY I REGULACJI

    KOSZTY WYMIANY I REGULACJI

    (wak)

    Gazeta Lubuska

    Aktualizacja:

    Gazeta Lubuska

    Po naszych drogach jeździ ponad półtora miliona aut, których silniki zamiast benzyny spalają gaz. Dziś piszemy na jakie części samochodu trzeba zwrócić uwagę podczas eksploatacji.
    Radosław Kosieliński już dwa lata jeździ lanosem wyposażonym w instalacje gazowe. - Sprawdza się znakomicie, ale faktycznie trzeba o nią dbać. A także

    Radosław Kosieliński już dwa lata jeździ lanosem wyposażonym w instalacje gazowe. - Sprawdza się znakomicie, ale faktycznie trzeba o nią dbać. A także pamiętać, by silnik uruchamiać za pomocą benzyny, szczególnie zimą - wyjaśnia. ©fot. Bartosz Kudowicz

    KOSZTY WYMIANY I REGULACJI

    KOSZTY WYMIANY I REGULACJI


  • filtra powietrza - 25 zł
  • świec zapłonowych - 60 zł
  • przewodów - 70-100 zł
  • płynu chłodniczego i termostatu - 120-150 zł
  • diagnostyka i regulacja instalacji - 50 zł.



  • O auta zasilane gazem LPG trzeba bardziej dbać niż o te, których silniki spalają benzynę. O kilka porad dla zmotoryzowanych jeżdżących tymi samochodami zapytaliśmy Jana Dobrzańskiego z zielonogórskiej firmy Autoserwis Diagnostyka Elektronika Bosch Partner. - Co najmniej dwa razy w roku należy sprawdzić kilka elementów auta i instalacji, aby uniknąć awarii - mówi fachowiec.
    Wybierając warsztat na takie przeglądy, zwróćmy uwagę jaki sprzęt diagnostyczny. Powinien być on dostosowany do konkretnego typu instalacji oraz dysponować m.in. precyzyjnym analizatorem spalin. Tradycyjne warsztaty zazwyczaj go nie mają.
    Teraz właśnie jest pora na kilka drobnych prac przy aucie z instalacją gazową. Powinniśmy je powtórzyć też wiosną. Co sprawdzamy:

    1 Filtr powietrza. Cechą gazu jest to, że spala się on na zasadzie tzw. zasysania. Jeśli parametry silnika są ustawiane przy nowym czy też czystym filtrze powietrza, to z chwilą, kiedy ten się zapycha, silnik może tracić obroty. Powód: w mieszance gazowej jest za mało powietrza. Dlatego przy silnikach spalających gaz, trzeba minimum dwa razy w roku wymieniać filtr powietrza.

    2 Układ chłodzenia. Zadaniem płynu chłodniczego jest też ogrzewanie gazu, które umożliwia jego rozprężanie. Gdy w chłodnicy płynu jest zbyt mało, gaz może zamrozić reduktor. Wtedy auto zostanie unieruchomione. Przy okazji może zostać uszkodzona instalacja elektryczna, co narazi nas na dodatkowe koszty.

    3 Świece zapłonowe. Wbrew rozpowszechnionym opiniom, przy instalacji gazowej nie musimy stosować specjalnych świec. Wprost przeciwnie, należy kupować najtańsze, ale wtedy trzeba je często wymieniać, co 8-10 tys. przebiegu. Gaz jest trudniejszy do zapłonu, stąd przy słabej iskrze, silnik będzie nierówno pracował a ponadto może dochodzić do tzw. wypadania zapłonów.

    4 Przewody zapłonowe. Czasem przyczyną kłopotów z uruchomieniem silnika, a nawet nierówną jego pracą są przewody wysokiego napięcia. Powstają na nich przebicia, stąd iskra zapłonowa jest zbyt słaba. O jakości przewodów możemy przekonać się sami. Wystarczy, gdy wieczorem, przy odpalonym motorze, podniesiemy klapę silnika. Jeśli zauważymy, że na przewodach powstają iskry, koniecznie trzeba je wymienić.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY