MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Most kolejowy nad Odrą między Kostrzynem, a Kietz, został zamknięty na czas remontu. Wprowadzono komunikację zastępczą

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Tak ma wyglądać nowy most kolejowy na Odrze. Inwestycję realizuje strona niemiecka.
Tak ma wyglądać nowy most kolejowy na Odrze. Inwestycję realizuje strona niemiecka. wizualizacja
Zamknięcie mostu to utrudnienia dla tysięcy osób, które codziennie dojeżdżały do pracy w Niemczech. Działa już jednak komunikacja zastępcza, a w niemieckim Kietz utworzono wielki parking i centrum przesiadkowe.

Remont mostu kolejowego nad Odrą to wyczekiwana inwestycja, ale i wielka operacja logistyczna. Inwestycję realizuje i finansuje strona niemiecka. Przebudowę rozpoczęto od budowy wielkiego parkingu w niemieckim Kietz. Jest tu centrum przesiadkowe, gdzie w czasie remontu mostu osoby przejeżdżające do Niemiec samochodem mogą go tu zostawić i pojechać dalej w stronę Berlina pociągiem. Dodatkowo trzeba było sprawdzić cały teren inwestycji pod kątem saperskim. Ziemia w tym rejonie wciąż kryje niebezpieczne niewybuchu z czasu walki o Kostrzyn w 1945 r. Nie do końca wiadomo było również, jakie „niespodzianki” mogli pozostawić po sobie Rosjanie, stacjonujący do lat 90. na Wyspie Odrzańskiej.

Budowa nowego mostu kolejowego zakończy się do 2022 r.
Istniejący most kolejowy na Odrze powstał w 1920 r. Przeprawa mocno ucierpiała w czasie II wojny światowej i została odbudowana. W takiej formie służyła do 2020 r. Most zamknięto w połowie grudnia. Niemcy szykują się do jego rozbiórki. W tym samym miejscu do 2022 r. ma powstać nowoczesna, bezsłupowa konstrukcja. Prace będą prowadzone również po stronie polskiej. PKP-PLK zajmie się dostosowaniem torów, prowadzących do nowej przeprawy.

Trwa remont mostu kolejowego na Odrze w Kostrzynie

Budowa mostu to utrudnienia dla pasażerów

Budowa nowego mostu oznacza jednocześnie utrudnienia dla tysięcy pasażerów. Przed remontem z Kostrzyna do stolicy Niemiec odjeżdżało około 20 par pociągów. Teraz trzeba było wprowadzić komunikację zastępczą. Pociągami dojeżdżały przede wszystkim osoby, które pracują na terenie Niemiec. Teraz muszą korzystać z komunikacji zastępczej. Busy kursują między dworcem kolejowym w Kietz i dworcem autobusowym w Kostrzynie.

Most drogowy też potrzebuje remontu

Busy do komunikacji zastępczej zapewniła strona niemiecka. To stosunkowo niewielkie pojazdy. Ich masa musi być ograniczona ze względu na zły stan techniczny mostu drogowego nad Odrą. Dopuszczalna masa całkowita pojazdów, które nim przejeżdżają, została ograniczona do 7,5 tony. Most drogowy nad Odrą również ma zostać wybudowany na nowo. Tę inwestycję będzie realizowała strona polska.

Zobacz też wideo: Tajemnicza śmierć Janusza Woźniaka. Jego zwłoki były ukryte na Starym Mieście w Kostrzynie nad Odrą

od 7 lat
Wideo

Zamach na Roberta Fico. Stan premiera Słowacji jest poważny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska