MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Masz problemy z reklamacją? Spróbuj mediacji.

Agnieszka Jerzynek
rys. Tomasz Wilczkiewicz
Teraz mediacje podejmowane w imieniu klientów są łatwiejsze i skuteczniejsze.

Czytelniczka z Żar kupiła aparat fotograficzny. Niestety, szybko okazało się, że sprzęt jest wadliwy. Postanowiła go reklamować. Jednak sprzedawca nie chciał przyjąć reklamacji i utrudniał Czytelniczce dochodzenie swoich praw.

Jeśli masz problem z reklamacją wadliwego towaru, zgłoś się do inspekcji handlowej. Możesz tam uzyskać poradę, pomoc w napisaniu pisma reklamacyjnego, także skorzystać z możliwości mediacji.

Co to są mediacje?
Mediacja to niesformalizowana, efektywna, co najważniejsze, bezpłatna i szybka alternatywa dla przewlekłych i kosztownych procedur w sądach powszechnych. - Od siedmiu lat inspekcja handlowa jest uprawniona do podejmowania na wniosek konsumentów mediacji w sporach cywilnoprawnych. Celem mediacji jest doprowadzenie do polubownego zakończenia sporu między konsumentem a przedsiębiorcą w sytuacji, gdy konsument wyczerpał dostępne mu możliwości samodzielnego dochodzenia roszczeń od sprzedawcy produktu niezgodnego z umową, od gwaranta produktu lekceważącego jego uprawnienia lub niesolidnego wykonawcy usługi - informuje Janusz Polakiewicz z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej.

.

Warto zapamiętać, że ta instytucja nie ma uprawnień do podejmowania mediacji w sporach cywilnoprawnych dotyczących:

  • zakupu energii,
  • usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych,
  • pośrednictwa finansowego,
  • prac informatycznych, naukowo-badawczych.

    Mediacjami w tych obszarach zajmują się inne, wyspecjalizowane organy.

    Możesz przez internet

    1 czerwca br. nastąpiło ostateczne dostosowanie dotychczasowych procedur mediacyjnych w Polsce do obowiązujących w krajach UE. Ujednolicony formularz wniosku o wszczęcie mediacji wraz z niezbędnymi objaśnieniami dostępny jest na stronie internetowej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. - www.wiih.gorzow.pl (w menu należy kliknąć na "mediacje").

    Jeśli:
  • jesteś w sporze z przedsiębiorcą, który sprzedał produkt niezgodny z umową i odmawia uznania twoich roszczeń
  • albo z usługodawcą, który nie dotrzymuje terminów, wadliwie lub niezgodnie z umową wykonuje zleconą usługę
    złóż wniosek o wszczęcie mediacji.
    - Rocznie podejmujemy ponad 500 mediacji, coraz częściej dochodzi do polubownego zakończenia sporu - mówi J. Polakiewicz. Udział w bezpośrednim spotkaniu stron pozostających w sporze, przy udziale neutralnego mediatora, pozwala na wyciszenie emocji i wypracowanie optymalnego rozwiązania korzystnego dla obu stron.

    W szczególności młodzi, nowocześni przedsiębiorcy, którym zależy na utrzymaniu dobrego wizerunku firmy chętnie uczestniczą w mediacjach. Rozumieją, że w spokojnej rzeczowej rozmowie wyjaśnione zostaną wszelkie zawiłości prawne. Gdy dojdzie do polubownego zakończenia sporu skłócone wcześniej strony, z uśmiechem podają sobie dłonie.

    Co dołączyć do wniosku?

    Do wniosku o mediację dołącz kserokopie dokumentów potwierdzających zakup czy zlecenie usługi. Najważniejsze są jednak dokumenty potwierdzające istnienie sporu z przedsiębiorcą. Profesjonalnie opracowane pismo reklamacyjne, zawierające m.in. precyzyjne określenie twojego roszczenia, przede wszystkim - podstawę prawną twoich żądań, okazuje się niezwykle skuteczne i doprowadza do uznania naszych roszczeń. Wówczas zbędna jest mediacja.

    Jeśli jednak przedsiębiorca oddali twoje roszczenie, musi to zrobić w formie pisemnej. Wówczas niekorzystne dla ciebie stanowisko przedsiębiorcy wraz z kserokopią pisma reklamacyjnego dołącz do wniosku o mediację i dostarcz do inspekcji handlowej.


    PRZYDATNE ADRESY

    Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
  • Gorzów Wlkp., ul. Jagiellończyka 8, tel. 0 95 722 57 31.
  • Zielona Góra, ul. Boh. Westerplatte 11, tel. 0 68 322 18 40, 0 68 322 18 36
    Możesz dzwonić lub przychodzić w godz. 7.30-15.00.


    TU SĄ PRZEPISY

  • Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU nr 22, poz. 271 ze zmianami)
  • Ustawa z 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (DzU nr 141 poc. 1176 ze zmianami)
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska