Czytelniczka z Żar kupiła aparat fotograficzny. Niestety, szybko okazało się, że sprzęt jest wadliwy. Postanowiła go reklamować. Jednak sprzedawca nie chciał przyjąć reklamacji i utrudniał Czytelniczce dochodzenie swoich praw.
Jeśli masz problem z reklamacją wadliwego towaru, zgłoś się do inspekcji handlowej. Możesz tam uzyskać poradę, pomoc w napisaniu pisma reklamacyjnego, także skorzystać z możliwości mediacji.
Co to są mediacje?
Mediacja to niesformalizowana, efektywna, co najważniejsze, bezpłatna i szybka alternatywa dla przewlekłych i kosztownych procedur w sądach powszechnych. - Od siedmiu lat inspekcja handlowa jest uprawniona do podejmowania na wniosek konsumentów mediacji w sporach cywilnoprawnych. Celem mediacji jest doprowadzenie do polubownego zakończenia sporu między konsumentem a przedsiębiorcą w sytuacji, gdy konsument wyczerpał dostępne mu możliwości samodzielnego dochodzenia roszczeń od sprzedawcy produktu niezgodnego z umową, od gwaranta produktu lekceważącego jego uprawnienia lub niesolidnego wykonawcy usługi - informuje Janusz Polakiewicz z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej.
.
Warto zapamiętać, że ta instytucja nie ma uprawnień do podejmowania mediacji w sporach cywilnoprawnych dotyczących:
Mediacjami w tych obszarach zajmują się inne, wyspecjalizowane organy.
Możesz przez internet
1 czerwca br. nastąpiło ostateczne dostosowanie dotychczasowych procedur mediacyjnych w Polsce do obowiązujących w krajach UE. Ujednolicony formularz wniosku o wszczęcie mediacji wraz z niezbędnymi objaśnieniami dostępny jest na stronie internetowej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. - www.wiih.gorzow.pl (w menu należy kliknąć na "mediacje").Jeśli:
złóż wniosek o wszczęcie mediacji.
- Rocznie podejmujemy ponad 500 mediacji, coraz częściej dochodzi do polubownego zakończenia sporu - mówi J. Polakiewicz. Udział w bezpośrednim spotkaniu stron pozostających w sporze, przy udziale neutralnego mediatora, pozwala na wyciszenie emocji i wypracowanie optymalnego rozwiązania korzystnego dla obu stron.
W szczególności młodzi, nowocześni przedsiębiorcy, którym zależy na utrzymaniu dobrego wizerunku firmy chętnie uczestniczą w mediacjach. Rozumieją, że w spokojnej rzeczowej rozmowie wyjaśnione zostaną wszelkie zawiłości prawne. Gdy dojdzie do polubownego zakończenia sporu skłócone wcześniej strony, z uśmiechem podają sobie dłonie.
Co dołączyć do wniosku?
Do wniosku o mediację dołącz kserokopie dokumentów potwierdzających zakup czy zlecenie usługi. Najważniejsze są jednak dokumenty potwierdzające istnienie sporu z przedsiębiorcą. Profesjonalnie opracowane pismo reklamacyjne, zawierające m.in. precyzyjne określenie twojego roszczenia, przede wszystkim - podstawę prawną twoich żądań, okazuje się niezwykle skuteczne i doprowadza do uznania naszych roszczeń. Wówczas zbędna jest mediacja.Jeśli jednak przedsiębiorca oddali twoje roszczenie, musi to zrobić w formie pisemnej. Wówczas niekorzystne dla ciebie stanowisko przedsiębiorcy wraz z kserokopią pisma reklamacyjnego dołącz do wniosku o mediację i dostarcz do inspekcji handlowej.
PRZYDATNE ADRESY
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
Możesz dzwonić lub przychodzić w godz. 7.30-15.00.
TU SĄ PRZEPISY
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?