MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Laureaci konkursu Lubuski Lider Biznesu. Ziel-Bruk

Czesław Wachnik 68 324 88 29 [email protected]
Edward Makarewicz, założyciel Ziel-Bruku: - Teraz postawiliśmy na nowy produkt - skałę lubuską (fot. Mariusz Kapała)
Edward Makarewicz, założyciel Ziel-Bruku: - Teraz postawiliśmy na nowy produkt - skałę lubuską (fot. Mariusz Kapała)
Firma Ziel-Bruk zajęła 1. miejsce w grupie przedsiębiorstw małych w drugiej edycji konkursu Lubuski Lider biznesu. Dotychczas Ziel-Bruk z Płot, koło Zielonej Góry znany był głównie z produkcji kostki brukowej, w kilkuset odmianach i kolorach. Ale to się zmienia. Obecnie rozpoczęto produkcję tzw. skały lubuskiej.

To beton, który wyglądem i częściowo parametrami, przypomina takie skały jak marmur, granit czy piaskowiec. - Mój początek w biznesie był po części przypadkowy. Będąc w Niemczech zauważyłem tamtejszą kostkę brukową. Postanowiłem taką samą produkować we własnym zakładzie. A był rok 1983 - opowiada prezes i właściciel firmy Ziel-Bruk Edward Makarewicz.

Prezes szybko jednak dodaje, że obecnie zarówno kostki Ziel-Bruku jak też innych polskich zakładów są najczęściej nawet lepszej jakości niż importowane z Niemiec. Ale konkurenci z Zachodu nie zamierzają się poddawać. Ich atutem jest niższa cena. Dlaczego? – Cement jak też kruszywo w Niemczech jest tańsze niż w Polsce. To może paradoks, ale też fakt.

Ziel-Bruk chce jednak wygrywać z konkurencją. - Mamy bardziej nowoczesne maszyny i urządzenia a także nowoczesne laboratoria. Stąd wysoka jakość produkcji. Trwałość naszej kostki szacuje się na 40 lat - dodaje prezes.

Niemal cała produkcja jest przeznaczona dla odbiorców krajowych, zarówno przemysłowych jak też budujących własne domki jednorodzinne. Wiele kostki trafia też na nowe drogi i parkingi. Niewielka jej ilość pojechała nawet do Berlina i Rzymu. Popyt na wyroby Ziel-Bruku jest tak duży, że produkcja odbywa się na trzy zmiany.

Ale na samej kostce zakład nie chciał poprzestać. Tym bardziej, że jak opowiada prezes, media wietrzyły kryzys gospodarczy.

- Dlatego postanowiliśmy postawić na innowacyjność produktową, procesową i maszynową - wylicza. - Chodzi o nowoczesne wyroby, maszyny i procesy technologiczne. Jednak tego nie da się zrobić bez pieniędzy.

Dlatego Ziel-Bruk złożył wniosek do Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego o dotację. I dostał około 3,5 mln zł, przy kosztach całego przedsięwzięcia wynoszących 8 mln zl. I dzięki temu powstała skała lubuska. Jest to wyrób produkowany z wysokiej jakości betonu, przy bardzo innowacyjnej technologii obróbki cieplnej, który wyglądem przypomina skałę naturalną. Ale jest od niej trzy, a nawet cztery razy tańszy.

Prezes Makarewicz wylicza, że jeśli dotychczas produkowane podobne wyroby, musiały schnąc kilka tygodni, by później można je było łupać na drobniejsze elementy, to w przypadku skały lubuskiej, można to robić już po 24 godzinach. To najlepiej pokazuje postęp technologiczny.

Ze skały lubuskiej można wykonywać różnego rodzaju płoty, słupki, mury oporowe, stopnie i ściany. Jako, że elementy te są wewnątrz puste, można je zbroić czy zalewać betonem.

- Wtedy będą niemal wieczne, postoją 50, a nawet więcej lat – zapewnia prezes Makarewicz.

Prezes z dumą dodaje, że innowacyjność jego zakładu można mierzyć także tym, że do produkcji skały lubuskiej, zaprzęgnięto robota o największym udźwigu w Polsce. Może on podnosić elementy o wadze tony i delikatnie kłaść je na taśmę produkcyjną.

- Czy skałę lubuską polubią klienci? – pytamy.

- Myślę, że na pewno – odpowiada z przekonaniem prezes. Uważa, że klient doceni jakość i dobrą cenę, uniwersalne wykorzystanie. - Z naszej skały można zbudować niemal wszystko, co dotychczas wymagało marmuru, piaskowca czy granitu. Ja jestem optymistą – podkreśla szef firmy.

  

ZWYCIĘZCY DRUGIEJ EDYCJI KONKURSU LUBUSKI LIDER BIZNESU

Przedsiębiorstwa mikro (do 9 pracowników):

1. Lubuski Fundusz Poręczeń Kredytowych - Zielona Góra

2. Euro Invest - Gorzów Wlkp.

3. Bokaro - Gorzów Wlkp.

Przedsiębiorstwa małe (10 - 49 pracowników):

1. Ziel-Bruk - Zielona Góra, Gorzów Wlkp.

2. Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna - Kostrzyn nad Odrą

    Streamsoft - Zielona Góra

Przedsiębiorstwa średnie (50 - 249 pracowników):

1. Rzeźnictwo Grzegorz Zyguła - Zbąszynek

2. Gotech - Gorzów Wlkp.

3. Zakład wylęgu drobiu Tomasz i Andrzej Sztuder - Dąbie

Przedsiębiorstwa duże (od 250 pracowników):.

1. ICT Poland - Kostrzyn nad Odrą

2. Elektrociepłownia - Zielona Góra

3. Leks - Sulęcin

 

O konkursie

To już druga edycja konkursu Lubuski Lider Biznesu zorganizowanego przez Zachodnią Izbę Przemysłowo-Handlowa i ,,Gazetę Lubuską”, pod patronatem marszałka województwa Marcina Jabłońskiego.

Celem konkursu jest promocja najlepszych firm w naszym regionie.

Firmy były oceniane w czterech kategoriach:

- przedsiębiorstwa mikro (zatrudniające do 9 pracowników)

- przedsiębiorstwa małe (10 - 49 pracowników)

- przedsiębiorstwa średnie (50 - 249 pracowników)

- przedsiębiorstwa duże (od 250 pracowników).

Trzy najlepsze firmy w każdej kategorii nagrodzono statuetkami ,,Lubuskiego Lidera Biznesu” na lata 2010/2011. Wszystkie firmy zakwalifikowane do drugiego etapu konkursu otrzymały certyfikaty. Wyróżnione firmy będą miały prawo przez rok od chwili wręczenia nagród, do wykorzystywania logo Konkursu wraz z tytułem.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska