- W zeszłym roku zajęliśmy w konkursie drugie miejsce w kategorii makro. Zgłosiliśmy się jeszcze raz, bo uznaliśmy że znów warto poddać się ocenie zewnętrznej. Plebiscyt to także dobra forma promocji - mówi Radek Kononowicz z firmy Leks.
Przedsiębiorstwo to rodzinny biznes. Kononowicz, w firmie na stanowisku dyrektora odpowiedzialnego za handel i marketing, to prywatnie syn założyciela Leksa i prezesa zarządu - Krzysztofa Kononowicza. Piekarnia jest na rynku ponad 20. lat i jest jednym z liderów w regionie. Zaczynała od zatrudnienia kilku osób, dziś pracuje w niej ponad 250! Administracja mieści się w biurowcu przy ul. Emilii Plater i kieruje pięcioma zakładami produkcyjnymi w województwie: dwoma w Sulęcinie oraz po jednym w Gorzowie, Świdnicy koło Zielonej Góry oraz Tarnowie Byckim niedaleko Nowej Soli. - Nie ograniczamy się do zaopatrywania sklepów w naszej okolicy, docieramy tam, gdzie mamy gwarancję dowiezienia świeżego pieczywa. Praktyka w piekarnictwie jest taka, że najdalej oddalony sklep od zakładu powinien znajdować się w odległości około 70 km. Wtedy mamy pewność, że dowieziony towar będzie świeży, a transport wciąż będzie się opłacał - tłumaczy Kononowicz.
Dzięki pięciu zakładom w różnych miejscach województwa, chleby Leksa docierają na północy aż do Chojny (woj. zachodniopomorskie), na południu do Bolesławca (dolnośląskie), a na wschodzie do Wronek (Wielkopolska). Dalszy rozwój sieci odbiorców polegać będzie na docieraniu do magazynów regionalnych - stąd pieczywo sulęcińskiej firmy dostępne jest np. we Wrocławiu.
Głównymi odbiorcami wyrobów Leksa są duże sieci handlowe i dyskonty, m.in. Biedronka, Netto, Lidl, Tesco, Kaufland czy Intermarche. - Sieci nie są łatwym klientem, wymagają jakości i solidności. Ale współpraca z nimi gwarantuje nam pewność w płatnościach, co w obecnych czasach nie zawsze jest takie oczywiste - stwierdza Kononowicz.
Wielkim wyzwaniem dla firmy jest logistyka. Codziennie między 6.00 a 7.00 dostawcy Leksa muszą dotrzeć do prawie 200 sklepów. - Samych sieciowych jest 150, kolejne 30 to nasze stoiska - objaśnia dyrektor. Firmowe stoiska prowadzone są pod nową marką „Piekarni ojca Klemensa”. Jednym z ich sztandarowych produktów jest chleb lubuski. - Wypiekamy go od roku. Promocja chleba została sfinansowana częściowo z pieniędzy Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dodatkowo produkt został przebadany przez fundację profesora Zbigniewa Religii i otrzymał ich certyfikat jakości - zachwala Kononowicz.
Od kilku lat firma organizuje imprezy integracyjne, na które są zapraszani wszyscy pracownicy. - Ze względu na specyfikę branży, tylko dzięki takim spotkaniom raz w roku jesteśmy w stanie zebrać się wszyscy razem. Po liczbie uczestników widać jak bardzo nasza firma się powiększyła - zauważa dyrektor ds. marketingu.
Leks rozwija się także dzięki funduszom europejskim. Firma stara się o pieniądze na działania promocyjne i nowe technologie. Piekarnię w Tarnowie Byckim, która jest najmłodsza w strukturze przedsiębiorstwa, udało się uruchomić m.in. dzięki blisko 1 mln zł, które firma pozyskała z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. - Dzięki tym pieniądzom wiele przedsiębiorstw może wdrażać projekty, na które normalnie nie byłoby ich stać - uważa Kononowicz.
ZWYCIĘZCY DRUGIEJ EDYCJI KONKURSU LUBUSKI LIDER BIZNESU
Przedsiębiorstwa mikro (do 9 pracowników):
1. Lubuski Fundusz Poręczeń Kredytowych - Zielona Góra
2. Euro Invest - Gorzów Wlkp.
3. Bokaro - Gorzów Wlkp.
Przedsiębiorstwa małe (10 - 49 pracowników):
1. Ziel-Bruk - Zielona Góra, Gorzów Wlkp.
2. Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna - Kostrzyn nad Odrą
Streamsoft - Zielona Góra
Przedsiębiorstwa średnie (50 - 249 pracowników):
1. Rzeźnictwo Grzegorz Zyguła - Zbąszynek
2. Gotech - Gorzów Wlkp.
3. Zakład wylęgu drobiu Tomasz i Andrzej Sztuder - Dąbie
Przedsiębiorstwa duże (od 250 pracowników):.
1. ICT Poland - Kostrzyn nad Odrą
2. Elektrociepłownia - Zielona Góra
3. Leks - Sulęcin
O konkursie
To już druga edycja konkursu Lubuski Lider Biznesu zorganizowanego przez Zachodnią Izbę Przemysłowo-Handlowa i ,,Gazetę Lubuską”, pod patronatem marszałka województwa Marcina Jabłońskiego.
Celem konkursu jest promocja najlepszych firm w naszym regionie.
Firmy były oceniane w czterech kategoriach:
- przedsiębiorstwa mikro (zatrudniające do 9 pracowników)
- przedsiębiorstwa małe (10 - 49 pracowników)
- przedsiębiorstwa średnie (50 - 249 pracowników)
- przedsiębiorstwa duże (od 250 pracowników).
Trzy najlepsze firmy w każdej kategorii nagrodzono statuetkami ,,Lubuskiego Lidera Biznesu” na lata 2010/2011. Wszystkie firmy zakwalifikowane do drugiego etapu konkursu otrzymały certyfikaty. Wyróżnione firmy będą miały prawo przez rok od chwili wręczenia nagród, do wykorzystywania logo Konkursu wraz z tytułem.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?