Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koło Iłowej powstaje gigantyczna budowla. Będzie służyła dzikim zwierzętom

(b)
Budowa przejścia dla zwierząt nad A18 koło Iłowej
Budowa przejścia dla zwierząt nad A18 koło Iłowej źródło: GDDKiA
Nad budowaną autostradą A18 powstaje solidny most, który pozwoli zwierzętom bezpiecznie przemieszczać się nad drogą.

Kierowcy zazwyczaj nie zauważają, że przejeżdżają pod przejściami dla zwierząt. Nie zdają sobie też sprawy, że są to imponujące konstrukcje, których ogrom widać dopiero na zdjęciach robionych z lotu ptaka. To prawdziwe zielone mosty, których szerokość w najwęższym miejscu ma kilkadziesiąt metrów.

Duże przejście dla zwierząt powstaje właśnie w pobliżu Iłowej, gdzie budowana jest autostrada A18. Dzięki zdjęciom udostępnionym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad możemy przekonać się, jak spore jest to przedsięwzięcie.
- Na całym 70-kilometrowym odcinku A18 podobnych przejść będzie kilkanaście - informuje GDDKiA.

Przejść dla zwierząt nad drogami szybkiego ruchu i autostradami w Polsce jest blisko 200, a mniejszych przepustów pod jezdniami kilka tysięcy Na ich budowę przeznacza się niemałe pieniądze, bo ok. 6,5 proc. wartości całej drogowej inwestycji.

Zwierzęta chętnie korzystają z takiej możliwości pokonania drogi. Świadczą o tym nagrania z kamer monitoringu:

Kiedy kierowcy pojadą autostradą A18?

Autostrada A18 postaje w miejsce koszmarnej drogi pamiętającej lata 30. XX wieku. Będzie biegła od granicy z Niemcami w Olszynie przez południową część Lubuskiego, a potem przez Dolny Śląsk, gdzie na węźle w Golnicach połączy się z autostradą A4.

Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczął się pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku. Prace na południowej jezdni rozpoczęły się w pod koniec marca 2020 r.

Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:

  • pierwszy, biegnący od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia liczy 11,6 km. Jego warto określono na 185,9 mln zł. Ma zostać zakończony w drugiej połowie 2023 roku.
  • drugi, zaczynający się dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko czterech kilometrów przed węzłem Iłowa będzie kosztował 254,1 mln zł. Prace w tym miejscy mają zakończyć się w drugiej połowie 2022 roku.
  • trzeci odcinek, od czwartego kilometra przed węzłem Iłowa ciągnie się do granicy województwa lubuskiego oraz dolnośląskiego. Łącznie ma 16,2 km. Jego koszt oszacowano na 175,1 mln zł. Przewidywany termin zakończenia robót to druga połowa 2023 roku.
  • czwarty odcinek biegnie od granicy województw do węzła Golnice, razem 21,5 km. Umowa na jego realizację opiewa na 258,7 mln zł. Prace mają zostać zakończone w drugiej połowie 2023 roku.

Wideo: Most w Cigacicach już otwarty. Kierowcy długo czekali

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska