Do tego typu zdarzenia doszło na terenie powiatu żarskiego we wtorek, 16 lipca. Na telefon stacjonarny jednego z biur rachunkowych 61-letniej kobiety, zadzwonił mężczyzna podający się za funkcjonariusza CBŚP. Oszust poinformował pokrzywdzoną, że aby zabezpieczyć jej pieniądze na koncie przed atakiem hakerów potrzebuje danych i haseł dostępowych do konta. Kobieta przekazała je nieznajomemu, a ten z konta wyprowadził 20 tys. złotych.
Na tym jednak nie zakończyła się ta historia. Oszust polecił kobiecie, aby udała się do banku w celu odblokowania limitów konta, aby możliwe było wykonanie dalszych przelewów. Opowiadał przy tym, że obserwują ją oszuści, a w zmowie z nimi jest nawet pracownica banku. Pokrzywdzona poszła do banku, jednak jej zachowanie wzbudziło podejrzenie wśród czujnych pracowników, którzy zorientowali się, że może dojść do przestępstwa i na miejsce wezwali policję.
Na szczęście przytomne zachowanie i szybka reakcja pracowników spowodowały, że pozostała gotówka znajdująca się na koncie pokrzywdzonej była bezpieczna, a dalszy atak oszustów został udaremniony.
Lubuscy policjanci, aby zapobiegać tego typu sytuacjom często spotykają się z pracownikami banków i instytucji finansowych oraz uczestniczą we wspólnych szkoleniach. Cel jest jeden - uczulić tych, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami, aby rozpoznali niebezpieczną sytuację, w porę zareagowali przerywając proces przekazywania pieniędzy oszustom oraz powiadomili Policję.
Policjanci przestrzegają przed oszustami. Należy być nieufnym wobec nieznajomych, w szczególności, gdy chodzi o przekazywanie pieniędzy. Pamiętajmy o tym, że policjanci nigdy nie żądają wpłaty pieniędzy i nie proszą o przelewy na numery kont. O każdej próbie lub oszustwie należy, bez zbędnej zwłoki poinformować Policję dzwoniąc na bezpłatny numer telefonu 112.
Jak nie paść ofiarą oszustwa telefonicznego?
- Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.
- Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.
- Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.
- Nie działaj w pośpiechu i ewentualnie odłóż termin udzielenia pożyczki (najlepiej o kilka dni).
- Wszelkie telefoniczne prośby o pomoc (także z zagranicy), grożą utratą pieniędzy. Nie przekazuj pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewaj pieniędzy na wskazane konto bankowe.
- Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję - nr tel. 997.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?