MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak rozsądnie kupować prezenty pod choinkę i zareklamować wadliwy towar

Katarzyna Borek 0 68 324 88 37 [email protected]
Im bliżej do świąt, tym bardziej gorączkowo miotasz się po sklepach. Sprzedawcy o tym wiedzą i często usiłują wcisnąć jakiś kit. Dziś podpowiadamy, jak masz chronić swoje prawa klienta.

Jesteś konsumentem

W myśl prawa konsument to osoba, która kupuje towar (fachowo określany konsumpcyjnym) w celu niezwiązanym ze swoją działalnością zawodową lub gospodarczą. Czyli do własnego użytku.

Jeśli kupujesz coś na firmę, reklamację składasz na podstawie Kodeksu cywilnego. Jeśli jako prywatna osoba - na podstawie przepisów konsumenckich i ew. reklamację składasz powołując się na niezgodność towaru z umową.

Niezgodność z umową

Dawniej reklamowałeś towar, gdy miał wady. Teraz, gdy jest niezgodny z umową. Dzieje się tak wtedy, gdy:

  • nie spełnia powszechnych i rozsądnych oczekiwań kupującego - pralka nie pierze,
  • nie nadaje się do celu, do jakiego zwykle jest używany - np. kurtka przeciwdeszczowa, która przemaka.

    Zgodnie z ustawą domniemywa się, że jeżeli towar odpowiada powyższym oczekiwaniom i ma wskazane cechy, to jest zgodny z umową. Nie oznacza to, że tak jest rzeczywiście, ale w razie sporu, sąd będzie domniemywał zgodność z umową. Wtedy do ciebie będzie należało udowodnienie, że jest inaczej.

    Jakie kwity

    Przy drobnych zakupach, np. spożywczych czy odzieżowych na potwierdzenie sprzedaży wystarczy paragon, kwit kasowy lub faktura VAT. Inaczej postępuj jednak w przypadku rzeczy kosztowniejszych.

    Zgodnie z zapisami konsumenckiej ustawy przy sprzedaży na: * raty, * przedpłaty, * zamówienie, * według wzoru, * na próbę, * oraz za cenę powyżej 2 tys. zł sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie istotne elementy umowy.

    W tym potwierdzeniu muszą się znaleźć zarówno dane sprzedawcy jak i kupującego oraz przedmiot sprzedaży (opis towaru), jego cena i termin realizacji zamówienia.

    W pozostałych przypadkach - ale na twoje żądanie - sprzedawca jest zobowiązany wydać pisemne potwierdzenie zawarcia umowy. Musi się w nim znaleźć oznaczenie sprzedawcy (np. jego adres, NIP i regon), data sprzedaży, określenie towaru, jego nazwa oraz cena.

    Trzymaj paragon

    Na twoje żądanie sprzedawca ma obowiązek wyjaśnić ci poszczególne elementy postanowień umowy sprzedaży towaru i zapisów w dołączonych do niego dokumentach. Niezależnie od ich rodzaju, wszelkie potwierdzenia zakupów przechowuj przez dwa lata.

    Tyle w myśl konsumenckiego prawa trwa odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową (czyli za dawniejsze wady sprzedanej rzeczy). Warto trzymać te dokumenty, bo ułatwiają skuteczne reklamowanie wadliwego towaru. Jeśli nie będziesz miał dowodu zakupu, sprzedawca może twierdzić, że nie kupiłeś rzeczy u niego. Kwity, paragony, faktury i inne dokumenty pomogą ci wygrać w ewentualnym sporze sądowym.

    Odpowiedzialność sprzedawcy

  • W przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od daty jego wydania, przyjmuje się, że istniała już w chwili wydania. Odpowiedzialność udowodnienia, że było inaczej spada na sprzedawcę. To on, a nie ty musi udowodnić np., że śrubki były, gdy wydawał ci łóżko. Nie musisz się tłumaczyć, że zestaw był niekompletny. Ten korzystny zapis działa jednak tylko przez pół roku od chwili wydania towaru! Dlatego zawsze sprawdzaj kompletność towaru. Nawet, jeśli nie zamierzasz go używać w najbliższym czasie.

  • Sprzedawca nie odpowiada jednak za niezgodność towaru z umową, o której wiedziałeś lub - oceniając rozsądnie - powinieneś wiedzieć. Na przykład, gdy kąpałeś się w zegarku, o którym wiedziałeś, że nie jest wodoodporny.

    Reklamacja

    Sprzedawcę musisz powiadomić o usterce w terminie do dwóch miesięcy od jej wykrycia. Możesz go zawiadomić osobiście lub listownie. Dla ważności zawiadomienia liczy się data stempla pocztowego, a nie data dotarcia przesyłki do sprzedawcy.

    Jeśli jednak zawiadomisz go o usterce po dwóch miesiącach od jej zauważenia, tracisz prawo do reklamacji. Wtedy możesz liczyć jedynie na dobrą wolę sprzedawcy - może, ale nie musi rozpatrywać twoich roszczeń.

    1 Nie możesz od razu zażądać zwrotu pieniędzy za bubla lub obniżenia jego ceny. Najpierw musisz się zgodzić na naprawę lub wymianę towaru.

    2 Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie twojej reklamacji. Jeśli jej w tym terminie nie rozpatrzy - to tak, jakby ją uznał.

    3 Jednak nawet rozpatrzenie sprawy na twoją korzyść nie oznacza, że reklamacja została załatwiona. Ustawa nie wyznacza terminu, w którym ma być naprawiony lub wymieniony twój towar. Mówi jedynie, że musi się to stać w "odpowiednim czasie". W razie sporu to sąd decyduje, czy twoje roszczenia zostały zrealizowane w odpowiednim terminie. Dlatego pilnuj, by sprzedawca wyznaczył termin naprawy lub wymiany towaru na piśmie, co będzie dowodem dla sądu.
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska