Jesteś konsumentem
W myśl prawa konsument to osoba, która kupuje towar (fachowo określany konsumpcyjnym) w celu niezwiązanym ze swoją działalnością zawodową lub gospodarczą. Czyli do własnego użytku.
Jeśli kupujesz coś na firmę, reklamację składasz na podstawie Kodeksu cywilnego. Jeśli jako prywatna osoba - na podstawie przepisów konsumenckich i ew. reklamację składasz powołując się na niezgodność towaru z umową.
Niezgodność z umową
Dawniej reklamowałeś towar, gdy miał wady. Teraz, gdy jest niezgodny z umową. Dzieje się tak wtedy, gdy:
Zgodnie z ustawą domniemywa się, że jeżeli towar odpowiada powyższym oczekiwaniom i ma wskazane cechy, to jest zgodny z umową. Nie oznacza to, że tak jest rzeczywiście, ale w razie sporu, sąd będzie domniemywał zgodność z umową. Wtedy do ciebie będzie należało udowodnienie, że jest inaczej.
Jakie kwity
Przy drobnych zakupach, np. spożywczych czy odzieżowych na potwierdzenie sprzedaży wystarczy paragon, kwit kasowy lub faktura VAT. Inaczej postępuj jednak w przypadku rzeczy kosztowniejszych.Zgodnie z zapisami konsumenckiej ustawy przy sprzedaży na: * raty, * przedpłaty, * zamówienie, * według wzoru, * na próbę, * oraz za cenę powyżej 2 tys. zł sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie istotne elementy umowy.
W tym potwierdzeniu muszą się znaleźć zarówno dane sprzedawcy jak i kupującego oraz przedmiot sprzedaży (opis towaru), jego cena i termin realizacji zamówienia.
W pozostałych przypadkach - ale na twoje żądanie - sprzedawca jest zobowiązany wydać pisemne potwierdzenie zawarcia umowy. Musi się w nim znaleźć oznaczenie sprzedawcy (np. jego adres, NIP i regon), data sprzedaży, określenie towaru, jego nazwa oraz cena.
Trzymaj paragon
Na twoje żądanie sprzedawca ma obowiązek wyjaśnić ci poszczególne elementy postanowień umowy sprzedaży towaru i zapisów w dołączonych do niego dokumentach. Niezależnie od ich rodzaju, wszelkie potwierdzenia zakupów przechowuj przez dwa lata.Tyle w myśl konsumenckiego prawa trwa odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową (czyli za dawniejsze wady sprzedanej rzeczy). Warto trzymać te dokumenty, bo ułatwiają skuteczne reklamowanie wadliwego towaru. Jeśli nie będziesz miał dowodu zakupu, sprzedawca może twierdzić, że nie kupiłeś rzeczy u niego. Kwity, paragony, faktury i inne dokumenty pomogą ci wygrać w ewentualnym sporze sądowym.
Odpowiedzialność sprzedawcy
Reklamacja
Sprzedawcę musisz powiadomić o usterce w terminie do dwóch miesięcy od jej wykrycia. Możesz go zawiadomić osobiście lub listownie. Dla ważności zawiadomienia liczy się data stempla pocztowego, a nie data dotarcia przesyłki do sprzedawcy.Jeśli jednak zawiadomisz go o usterce po dwóch miesiącach od jej zauważenia, tracisz prawo do reklamacji. Wtedy możesz liczyć jedynie na dobrą wolę sprzedawcy - może, ale nie musi rozpatrywać twoich roszczeń.
1 Nie możesz od razu zażądać zwrotu pieniędzy za bubla lub obniżenia jego ceny. Najpierw musisz się zgodzić na naprawę lub wymianę towaru.
2 Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie twojej reklamacji. Jeśli jej w tym terminie nie rozpatrzy - to tak, jakby ją uznał.
3 Jednak nawet rozpatrzenie sprawy na twoją korzyść nie oznacza, że reklamacja została załatwiona. Ustawa nie wyznacza terminu, w którym ma być naprawiony lub wymieniony twój towar. Mówi jedynie, że musi się to stać w "odpowiednim czasie". W razie sporu to sąd decyduje, czy twoje roszczenia zostały zrealizowane w odpowiednim terminie. Dlatego pilnuj, by sprzedawca wyznaczył termin naprawy lub wymiany towaru na piśmie, co będzie dowodem dla sądu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?