Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inteligentne światła miały usprawnić ruch w Zielonej Górze. Czy tak się stało? Pojawiły się pierwsze podsumowania

Joanna Niedziela
Joanna Niedziela
Warta 31 milionów inwestycja miała za zadanie usprawnić ruch drogowy.
Warta 31 milionów inwestycja miała za zadanie usprawnić ruch drogowy. Fot. Mariusz Kapała
W grudniu 2023 roku w Zielonej Górze zamontowano system inteligentnych świateł na najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach miasta. Warta 31 milionów inwestycja miała za zadanie usprawnić ruch drogowy, poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów oraz zwiększyć płynność komunikacji miejskiej. W tym czasie inwestycję oceniali mieszkańcy i specjaliści. Po niecałych 5 miesiącach przyszedł czas na pierwsze podsumowania.

ITS od momentu, kiedy stał się integralną częścią zielonogórskich ulic, zdawał się polaryzować mieszkańców na tych, którzy zauważają poprawę bezpieczeństwa i tych, którzy narzekają, że te same odcinki trasy pokonują teraz w dwa razy dłuższym czasie.

Co mówią statystyki?

Jak mówi Jacek Newelski, kierownik działu przewozów Miejskiego Zakładu Komunikacji, celem uruchomienia systemu ITS była poprawa warunków ruchu drogowego zarówno dla pojazdów indywidualnych jak i pojazdów transportu publicznego.

- Zadaniem systemu jest rozpoznanie sytuacji ruchowej na podstawie danych pomiarowych, dopasowanie strategii sterowania do rozpoznanej sytuacji oraz rozesłanie do sterowników sygnalizacji świetlnej programów sterujących sygnalizacją świetlną — tłumaczy Newelski.

Każdy przejazd to cenne danne

Wszystkie pojazdy publicznego transportu zbiorowego wysyłają informację o swoim położeniu, otwarciu i zamknięciu drzwi, a nawet odchyleniu od rozkładu jazdy do systemu centralnego. Na tej podstawie system ma za zadanie tak ułożyć cykle świateł na poszczególnych skrzyżowaniach, aby zmaksymalizować płynność ruchu i możliwie punktualną realizację rozkładu jazdy.

Będą korekty w rozkładzie jazdy

-Inżynierowie systemu z firmy Yunex przeanalizowali dane o punktualności i czasach przejazdów na poszczególnych odcinkach i przedstawili wyniki — mówi Jacek Newelski i przedstawia statystyki do skrócenia czasu przejazdu na poszczególnych odcinkach. Na przykład:

  • Centrum – Elżbietanki o 20%,
  • Centrum – Dworzec Główny o 14%.
  • Palmiarnia – Planetarium o 34% oraz Planetarium – Palmiarnia o 25%,
  • Ul. Długa – 1 Maja i powrót o 28%,
  • Palmiarnia – ul. Wąska o 25% oraz ul. Wąska – Palmiarnia o 17%,
  • Planetarium – ul. Długa o 21% i ul. Długa – Planetarium o 10%.

Na tej podstawie zostaną wprowadzone korekty m.in. na liniach nr 10, 14 i 29.

Czy ITS sprawdza się wszędzie?

Mieszkańcy w dyskusjach najczęściej narzekają na sygnalizację przy Hotelu Ruben, podzielając zdanie jednej z komentujących, pani Agnieszki. - Przejazd od Fabrycznej do Batorego wydłużył się dwukrotnie [...]. Fabryczna z zieloną strzałką, na przejazd 1,5 auta wydłużającą przejście na krótkich pasach w stronę Owocowej, zamiast strzałki przy Rubenie to kolejny bezsens — zauważa internautka. -Obecnie trwają prace optymalizacyjne skrzyżowań w ciągu ulicy Bohaterów Westerplatte, alei Wojska Polskiego i Ronda PCK — powiedział nam kierownik działu przewozów MZK.

Czytaj też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska