Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inspekcja Transportu Drogowego sprawdziła miejskie autobusy

Tomasz Rusek 0 95 722 57 72 [email protected]
Kontrolerzy ITD sprawdzali autobusy od dachu po koła. Kierowcy musieli dmuchać w alkomat.
Kontrolerzy ITD sprawdzali autobusy od dachu po koła. Kierowcy musieli dmuchać w alkomat. fot. Aleksander Majdański
Zaczęło się w piątek po 16.00. Najpierw przyjechał jeden bus ITD, potem kolejny i jeszcze osobówka. Zaczęła się drobiazgowa kontrola. Inspektorzy znaleźli 14 usterek, zatrzymali dowody rejestracyjne trzech autobusów.

Miejskie Zakład Komunikacji to firma należąca do miasta. Dla gorzowian to bardzo ważna spółka, bo wozi nas do pracy, szkoły, na zakupy, do rodziny i znajomych. Każdego dnia pojazdy MZK robią 18 tys. km i przewożą niemal 100 tys. ludzi! Dlatego istotnym jest, by były w bardzo dobrym stanie technicznym - od tego zależy życie pasażerów.

To wszystko dla nas

I dlatego też Inspekcja Transportu Drogowego zrobiła nalot na przewoźnika. Kontrola zaczęła się w piątek po 16.00. Najpierw przyjechał jeden bus ITD, potem kolejny i jeszcze osobówka. Auta inspektorów ustawiły się na bazie MZK, kawałek za stacją benzynową. Każdy zjeżdżający z trasy autobus był brany pod lupę.

Najpierw sprawdzana była trzeźwość kierowcy. Potem panowie w odblaskowych kamizelkach sprawdzali światła pojazdów, wyposażenie, a na koniec z latarkami w rękach przyglądali się oponom. Gdy pojazd przeszedł to sito, wjeżdżał na kanał. Tam ekipa inspektorów wchodziła pod wóz. Sprawdzali stan układu kierowniczego, hamulcowego, przyglądali się podwoziu.

Krzysztof Machowski, naczelnik wydziału inspekcji w ITD, tłumaczył krótko: - Zwracamy uwagę na to, co decyduje o bezpieczeństwie pasażerów.

Coś mogą znaleźć

Na placu manewrowym cały czas był dyrektor MZK Roman Maksymiak. Przyznał, że małe obawy ma. - Mamy solarisy , MAN-y, neoplany, najstarsze mają 12 lat, to niezły wiek. Ale są teraz sprawdzane od razu po zjeździe prosto z trasy. Niektóre będą miały 20 godzin pracy za sobą. Nie wykluczam, że drobne usterki mogą się więc przytrafić. Jakaś przepalona żarówka na przykład - mówił reporterowi ,,GL''.
W sumie do północy (wtedy zjechały z trasy ostatnie wozy) kontrolerzy prześwietlili 57 autobusów. W 14 znaleźli usterki. - Na miejscu udało nam się naprawić 11 z nich. Ale trzy wymagają dłuższej pracy, więc zatrzymano nam dowody rejestracyjne tych wozów - powiedział nam po kontroli R. Maksymiak.

Co było nie tak w pojazdach? W jednym brakowało osłony na szczękach hamulcowych, w drugim był uszkodzony amortyzator, w trzecim była niesprawna jedna z poduszek zawieszenia (to dzięki niej autobus się obniża, by mogła wjechać np. matka z wózkiem).

Wszyscy kierowcy byli trzeźwi, wszystkie sprawdzone autobusy wypuszczały spaliny o odpowiednim składzie (zgodnie z zaleconymi normami).

MZK w liczbach

Każdego dnia zakład komunikacji przewozi niemal 100 tys. pasażerów. Do dyspozycji gorzowian jest w sumie 45 linii, które razem mają około 600 km. Obsługuje je 58 autobusów i 16 tramwajów. Każdego dnia robią łącznie 1.800 kursów i przejeżdżają pomiędzy 544 przystankami - uwaga! - 18 tys. km!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska