„Obecne problemy komunikacyjne na kolei w północnej części województwa lubuskiego znacząco utrudniają codzienne funkcjonowanie Lubuszan. Brak połączeń i duże opóźnienia pociągów, ich awarie uniemożliwiają dotarcie na czas do pracy i szkół. Dlatego za kluczowe wyzwania uważamy: modernizację i elektryfikację linii kolejowej nr 203 na odcinku Kostrzyn nad Odrą – Gorzów Wlkp. – Krzyż oraz elektryfikację linii komunikacyjnej, składającej się z linii kolejowych nr 367, 363, 368 i 415 z Gorzowa Wlkp. Strefa Ekonomiczna do Poznania przez Skwierzynę i Międzychód”. To tylko część stanowiska, jakie podczas środowej sesji 31 stycznia przyjęli gorzowscy radni. Zwracają się oni w nim do premiera Polski w sprawie działań zmierzających do elektryfikacji linii.
„Elektryfikacja wspomnianych tras pozwoli na zaplanowanie i uruchomienie miksu szybkich połączeń w standardzie InterCity oraz regionalnych i aglomeracyjnych. Tylko wysokiej jakości infrastruktura przyczyni się do poprawy spójności komunikacyjnej naszego regionu oraz zapobiegnie wykluczeniu transportowemu miast i gmin z północnej części województwa lubuskiego. Pozwoli także na uruchomienie transgranicznego połączenia kolejowego do Berlina” – argumentują gorzowscy radni.
Elektryfikacja na papierze i liście rezerwowej
Podobne stanowiska i apele przyjmują także inne samorządy na północy Lubuskiego. W grudniu zrobiono tak w Witnicy. Po wystosowaniu apelu przez witnickich radnych głos zabrało PKP Polskie Linie Kolejowe. Kolejowa spółka poinformowała, że 16 sierpnia 2023 przyjęty został Krajowy Program Kolejowy do 2030. Linia 203 znalazła się w nim na liście rezerwowej. W studium wykonalności dla prac na tej linii wpisana jest elektryfikacja.
„Umieszczenie projektów na liście rezerwowej nie wyklucza ich realizacji w perspektywie 2021 – 2027. W przypadku możliwości zapewnienia finansowania (uwolnienia lub pozyskania dodatkowych środków) oraz możliwości rozpoczęcia realizacji (posiadanie niezbędnej dokumentacji przedprojektowej) projekty mogą zostać przeniesione na listę podstawową w trakcie realizacji KPK)” – informuje Robert Lis, zastępca dyrektora biura zarządu PKP PLK.
Radni przyjęli stanowisko jednogłośnie.
Czytaj również:
Linia kolejowa Kostrzyn - Gorzów - Krzyż ma szansę na elektryfikację. Kiedy? [WIDEO]
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?