MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gdy jest chęć do nauki, to... reszta też już jest

Michał Iwanowski 0 68 324 88 12 [email protected]
Marzanna Farnicka - psycholog, konsultant, trener, pracownik naukowy Uniwersytetu Zielonogórskiego. Specjalizuje się w szkoleniach w zakresie organizacji i strategii rozwoju grup i rozwijających umiejętności osobiste.
Marzanna Farnicka - psycholog, konsultant, trener, pracownik naukowy Uniwersytetu Zielonogórskiego. Specjalizuje się w szkoleniach w zakresie organizacji i strategii rozwoju grup i rozwijających umiejętności osobiste.
Rozmowa z MARZANNĄ FARNICKĄ, psychologiem

- O tym, że trzeba uzupełniać wykształcenie, dostajemy rozmaite sygnały ze strony pracodawcy i czasem nie są to komunikaty wprost informacyjne. Przecież nikt nam nie powie: nie możesz pracować, bo jesteś za głupi. Jakie to mogą być sygnały?

- Różne. Zdarzają się takie (np. pracownikom administracji, wojska, szkół), że szef wysyła osobę na studia czy kurs. Brak zgody na naukę kończy się zmianą stanowiska lub zwolnieniem. Inne sygnały nie wprost, to na przykład zmiana systemu informatycznego, do którego musimy się przystosować, zmiany przepisów, itp. Kiedy więc z niepokojem zaczynamy zauważać, iż inni są lepsi a ja też bym tak chciał, to jest wystarczający sygnał by zacząć się uczyć...

- Czyli powinniśmy sami rozpoznawać w sobie tę potrzebę ciągłego uczenia się?

- Uczymy się codziennie. Czy tego chcemy, czy nie. Jedni muszą się hamować aby nie robić zbyt wielu rzeczy na raz, bo doba ma tylko 24 godziny, inni zaś odwlekają podjęcie decyzji jak mogą najdłużej. Oprócz różnic związanych z osobowością mamy jeszcze pewne ograniczenia rodzinne i zobowiązania, które albo pchają nas do nauki lub hamują. Warto przeanalizować, co jest lepsze na dłuższa metę dla nas i dla bliskich. To powinno wystarczyć do motywacji.

- Panuje stereotyp, że im człowiek starszy, tym nauka przychodzi trudniej. Z biegiem czasu tracimy ciekawość świata. Zgodzi się pani z tym?

- Z biegiem czasu tracimy wiele rzeczy, ale bardzo rzadko jest to ciekawość świata. To prawda, że pewne rzeczy mogą przestać nas interesować. Prawda, że z biegiem czasu zmienia się sposób działania niektórych funkcji organizmu, jak np. pamięć. Ale oznacza to, że inne strategie skutecznego zapamiętywania są efektywne dla ludzi młodych, a inne dla 50-latków i starszych. Młodzi najpierw zapamiętują treści a potem odnoszą je do swoich doświadczeń. Natomiast u ludzi z pewnym doświadczeniem najpierw odszukiwane są informacje podobne, związane z dotychczasową wiedzą i potem są one zapamiętywane. Już na tym etapie pojawia się selekcja informacji. I to cała różnica.

- Są rozmaite medykamenty poprawiające pamięć i koncentrację w późnym wieku. Ale czy są jakieś treningi czy techniki psychologiczne, które przynoszą taki sam efekt?

- Słyszałam ostatnio takie zdanie, że dzisiaj w ciągu godziny dzieje się więcej, niż w ubiegłym stuleciu przez tydzień. To nas zmusza do doskonalenia pamięci. Uczymy się obsługiwać komórki, nowe programy w komputerze, używamy nowych słów czy e-maila. Wiemy o świecie więcej niż nasi dziadkowie. Natomiast jeśli chodzi o treningi, to należy rozważyć co najmniej trzy płaszczyzny. Pierwsza z nich dotyczy samej pamięci i są to kursy czy warsztaty technik wspomagających uczenie się. Druga dotyczy szkoleń motywacyjnych, czyli rozbudzania chęci do nauki i stwarzania warunków do tego. W myśl zasady: jeśli jest chęć to reszta też już jest. Trzeci obszar szkoleń dotyczy radzenia sobie ze stresem w sytuacji uczenia się, organizacji czasu itp.

- A więc przede wszystkim trzeba chcieć. A żeby chcieć, to trzeba mieć w sobie ciekawość świata. Czy to cecha, z którą trzeba się urodzić?

- Niektórzy twierdzą, iż ciekawość świata kształtuje się ok. 3 roku życia. To dość wcześnie. Potem rozbudzamy ją lub hamujemy. Ale każdy ją ma. Można powiedzieć, że skrajny zerowy brak ciekawości równa się depresji. Mało kto z nas doświadcza takiego stanu. Natomiast różnimy się w okazywaniu ciekawości. Niektórzy z nas ciągle za czymś gonią, maja najnowsze telefony, śledzą wydarzenia, zmiany, nowinki. Inni skupieni są na doskonaleniu i przetwarzaniu tego co mają. Inni jeszcze ograniczają się do świata najbliższych relacji.

- Dlaczego jedni ludzie mimo wieku ciągle się uczą, a inni poprzestają na raz zdobytej wiedzy i niechętnie sięgają do książek?

- Dlatego, że ludzie mają inne priorytety i inny rodzaj wizji świata. Jeśli ktoś zakończył swoją edukacje 30 lat temu - co nie jest raczej możliwe - to trudno byłoby mu odnaleźć się w dzisiejszym świecie. Uczymy się cały czas. Nawet jeśli nie z książek, to z innych źródeł: TV, radia, internetu, rozmowy, spotkań, doświadczeń.

- Nauka w dorosłym życiu - to rodzi obawy, czy podołamy nie tylko nauce, ale także pozostałym obowiązkom życia codziennego: pracy, rodzinie. Pojawia się stres. Jak sobie z tym radzić?

- Jeśli mamy wiele obowiązków, to ważne jest aby wybrać dobry moment na kształcenie. Czyli taki, w którym nie będziemy musieli ciągle wybierać albo nauka albo reszta życia. Takie wybory zabijają radość spotkań z innymi ludźmi. Mówię o tym specjalnie, bo gdyby nauka nie miała być czymś innym niż czytanie książki czy gazety, to nie byłoby szkół, a każdy uczyłby się indywidualnie. A tak nie jest. Okazuje się, iż w dorosłym życiu najefektywniej uczymy się wtedy, gdy do nauki dodane są takie elementy, jak wymiana doświadczeń i kontakty międzyludzkie.

- Niektórzy robią studia uzupełniające dla "papieru", żeby pracodawca się nie czepiał. Inni studiują dla samej wiedzy. Którzy z nich osiągną z nauki większą satysfakcję?

- Różnica jest w odpowiedzialności. Osoby studiujące dla papieru zwykle uważają, że nie muszą się uczyć. Natomiast mają coś ważnego, czyli ten przysłowiowy "papier". Natomiast ci, którzy chcą i sami wybierają sobie formy kształcenia, pożytkują efekty zanim skończą naukę. Są o wiele bardziej zadowoleni i na bieżąco używają wiedzy do rozwiązywania problemów.

- No właśnie. Ale czy jesteśmy w stanie sami wybrać sobie kierunek kształcenia, opierając się na własnych preferencjach, czy lepiej zasięgnąć fachowej porady?

- Zazwyczaj sami wiemy czego chcemy. Porady specjalistów są drogowskazem, umacniają nas w naszych postanowieniach lub pomagają odkryć nowe obszary, w których możemy się uczyć. Nie tylko te dające nam nowy zawód, ale także kursy doskonalące nasze dotychczasowe umiejętności jak np. komunikacja. Ale decyzja zawsze należy do nas.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska