Jednak wykaz prac, jakie uznawane były za szczególnie niebezpieczne zmniejszył się ze 180 pozycji, do zaledwie 51 pozycji.
W ubiegły czwartek rząd skierował do konsultacji społecznych projekt ustawy o emeryturach. Jeszcze we wrześniu sejm ma się zająć ustawą, tak żeby weszła w życie jeszcze w tym roku.
Na liście są kierowcy autobusów i inni, którzy przewożą osoby. Kierowcy TIR-ów nie przewożący niebezpiecznych ładunków już nie są w tej grupie. Nadal na z emerytury pomostowej będą mogli korzystać spawacze kadłubów statków, pracownicy platform wiertniczych, piloci, płetwonurkowie, hutnicy czy rybacy dalekomorscy.
Nowo wprowadzonym zawodem wśród uprzywilejowanych jest praca w niskich temperaturach np. w chłodniach, przetwórniach. Ministerstwo podzieliło pracowników PKP. Chce, aby przywileje emerytalne zachowały osoby, od których zależy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym m.in. maszyniści i konduktorzy. Ale już kasjerzy prawa do wczesnych emerytur będą pozbawione. Ministerstwo takie zmiany uzasadnia tym, że przepisy sprzed 25 lat stały się nieaktualne i anachroniczne.
Z projektu określającego grupy zatrudnionych w szczególnym charakterze wykreślono też twórców, artystów, dziennikarzy i nauczycieli. - Na pewno tak nie zostawimy tej sprawy - mówi Barbara Zajbert, szefowa gorzowskiego ZNP i dodaje, że związek już szykuje się do protestu. Inne grupy również.
Ministerstwo proponuje: Dla nich emerytury pomostowe
Rząd chce, aby za osoby uprzywilejowane - pracujące w trudnych warunkach uznać m.in.:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?