MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czytelnicy: kolejna awaria autobusu elektrycznego w Zielonej Górze! Dlaczego dochodzi do takich sytuacji?

Natalia Dyjas-Szatkowska
Natalia Dyjas-Szatkowska
Elektryczne autobusy w Zielonej Górze już sprawiają kłopoty?
Elektryczne autobusy w Zielonej Górze już sprawiają kłopoty? Leszek Kalinowski
Od paru miesięcy po ulicach Zielonej Góry jeżdżą autobusy elektryczne. Mieszkańcy podkreślają, że są cichsze niż te spalinowe, wygodniejsze w trakcie podróży. Ale twierdzą też, że zdarza im się rozładować. Do awarii autobusu elektrycznego miało ostatnio dojść na Szosie Kisielińskiej i w okolicy ronda PCK.

- Taki był głośny sukces elektrycznych autobusów, a teraz co? Ostatnio znów jeden z nich stanął na przystanku... - denerwują się nasi Czytelnicy.

W internecie krążą też zdjęcia zielonogórskich autobusów elektrycznych, w których miało dochodzić do awarii.

Nasza Czytelniczka, pani Maja, również musiała wraz z innymi pasażerami opuścić autobus linii nr 19, który stanął i już dalej nie mógł jechać. - To było w czwartek rano, 3 stycznia. Dojechaliśmy do przystanku koło ronda PCK i kierowca poprosił nas o opuszczenie pojazdu - mówi.

Postanowiliśmy spytać Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze, jak często dochodzi w mieście do takich sytuacji. Czy można mówić o realnym problemie?

- Od początku eksploatacji autobusów elektrycznych, czyli od 3 września 2018 r. podczas kursów z pasażerami zdarzyło się kilka awarii autobusów elektrycznych - wyjaśnia dyrektor MZK, Barbara Langner. - Żadna z nich nie była związana z brakiem energii w bateriach autobusu. Do czasu uruchomienia stacji szybkiego ładowania na pętlach elektrobusy są planowane na trasy do 50 km (przeważnie są to 4 kursy), po czym są one podmieniane na naładowany pojazd. Autobus elektryczny, podobnie jak autobus spalinowy, wyposażony jest w szereg systemów pokładowych sterowanych elektronicznie. Jak to bywa w przypadku elektroniki czasem systemy bezpieczeństwa zawodzą i wymagają restartu lub interwencji pogotowia technicznego. Po restarcie systemów autobus rusza w dalszą drogę. Nie wymaga napraw czy doładowania.

Do takiej sytuacji miało dojść i wczoraj, kiedy to na jednej z ulic miasta stanął autobus, a pasażerowie mieli być poproszeni o jego opuszczenie.

- Kiedy kierowca autobusu nie poradził sobie z usterką, po interwencji pogotowia technicznego autobus kontynuował pracę - słyszymy w Miejskim Zakładzie Komunikacji. Jego dyrektorka nazywa takie przypadki... "chorobą wieku dziecięcego". - My się tych autobusów wciąż uczymy i poznajemy tajniki ich eksploatacji - przyznaje szczerze B. Langner.

Przypomnijmy, że codziennie po ulicach Zielonej Góry jeździ około 20 pojazdów elektrycznych na liniach nr 5,6,9,10,14,19,20,25 i Z19. Jak twierdzą przedstawiciele MZK awarie takich autobusów zdarzają się na podobnym poziomie jak w przypadku autobusów z napędem tradycyjnym. Pojazdy są też na gwarancji. Jeśli zdarzy się jakakolwiek usterka, to będzie naprawiona na koszt producenta.

Jakie uwagi do nowych autobusów w Zielonej Górze zgłaszali mieszkańcy? Co według nich wymaga poprawki? A może dla mieszkańców pojazdy te są wygodniejsze niż autobusy spalinowe?

- Przez pierwsze tygodnie pasażerowie dopytywali kierowców, czy na pewno jadą autobusem elektrycznym - mówi nam dyrektor MZK. - Komfort jazdy jest nieporównywalny. Oprócz braku spalin autobus jest bardzo cichy, jazda jest płynna bez szarpnięć. Zaś z uwag, które otrzymywaliśmy, najwięcej dotyczyło zbyt głośnej pracy ogrzewania. Okazało się, że w autobusie jest na tyle cicho, że każda włączona nagrzewnica jest wyraźniej słyszana niż w autobusie z pracującym silnikiem Diesla. Przeprogramowano już 18 z 30 autobusów. Pozostałe zostaną przeprogramowane w najbliższych dniach.

A jak Państwo oceniają jazdę nowymi autobusami? Czy zdarzyło Wam się być świadkami awarii? A może jeździ się nimi wygodniej, niż modelami starszego typu?

Okazuje się, że miasto ogłosiło też... konsultacje w sprawie autobusów elektrycznych. A dokładnie analiz finansowych i korzyści, jakie mogą nieść za sobą takie niskoemisyjne pojazdy. Opinie na ich temat przyjmowane są w departamencie przedsiębiorczości i gospodarki komunalnej przy ul. Boh. Westerplatte 23, pok. nr 223. Tel. 68 45 57 179, faks: 68 45 57 114. Lub drogą mailową na adres: [email protected].

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska