- Poszkodowanemu pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania. Zgodnie z Konwencją Montrealską, która reguluje kwestie dotyczące zagubienia, opóźnienia lub zniszczenia bagażu, wartość bagażu jest wyceniana na podstawie wagi lub udowodnionej straty. Zachowane rachunki za walizki i transportowane rzeczy mogą się przydać w szacowaniu pełnej wartości zagubionych lub zniszczonych przedmiotów - tłumaczy Magdalena Kreczmańska, koordynatorka ds. informacji i komunikacji w Europejskim Centrum Konsumenckim.
Co zrobić, gdy nasza reklamacja nie przyniosła żadnego skutku?
Wówczas w dochodzeniu praw i roszczeń pomogą nam w Europejskim Centrum Konsumenckim (www.konsument.gov.pl, tel. 022 55 60 118 lub 248).
Wypłacą odszkodowanie
Przed podróżą koniecznie poznajmy inne nasze prawa jako pasażerów. Gdy zabraknie dla nas miejsca na pokładzie, to wówczas należy nam się odszkodowanie.
Jego wysokość wynosi:
- 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km,
- 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz Unii Europejskiej powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE,
- 600 euro dla pozostałych rejsów
Odszkodowanie będzie o połowę mniejsze, jeśli przewoźnikowi uda się zaproponować rejs, który pozwoli dotrzeć do portu docelowego najwyżej 2 godziny później w przypadku rejsu do 1500 km, 3 i 4 godziny w przypadku dłuższych rejsów.
Gdy lot zostanie odwołany przewoźnik ma obowiązek poinformować o innych możliwościach podróży w wybranym kierunku. Przysługuje nam też prawo do opieki ze strony przewoźnika, odpowiedniej do czasu oczekiwania na zaproponowane nowe połączenie, podobnie jak w przypadku braku miejsc na pokładzie samolotu.
Mamy także prawo do zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu do portu, z którego rozpoczynaliśmy podróż, pierwszym możliwym połączeniem.
Opóźnienie sporo kosztuje
Natomiast, gdy samolot się spóźnia, mamy prawo do odpowiedniej opieki, w tym do bezpłatnych dwóch połączeń telefonicznych, faksów, telefonów lub emaili. Jeśli jest to niezbędne, to także możemy liczyć na posiłki, noclegi w hotelu i transport między hotelem a lotniskiem, gdy przewoźnik ma podstawy przewidywać, że opóźnienie nastąpi lub nastąpiło i jest większe niż dwie godziny.
Jeśli lot jest opóźniony o więcej niż pięć godzin, możemy żądać zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu do portu, z którego rozpoczynaliśmy podróż, pierwszym możliwym połączeniem.
Czytaj też: Od grudnia wejdą nowe wytyczne UE. Jeśli pociąg się spóźni, PKP odda część należności za bilet
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?