- To nie są dochodowe linie. Mało podróżnych z nich korzysta. Poza tym jeżdżą tam lokomotywy spalinowe, które w utrzymaniu są znacznie droższe niż elektryczne - przekonuje Grzegorz Dwojak, zastępca dyrektora Lubuskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Zielonej Górze.
Był bar i przychodnia
Historia kolejnictwa w Żarach i Żaganiu liczy sobie ponad 150 lat. Pierwsza linia kolejowa, która połączyła te dwa miasta powstała w 1871 r. Przed I wojną światową kilka razy dziennie z żagańskiej stacji odjeżdżały pociągi pospieszne do Wrocławia, Berlina, Drezna, Legnicy i Zgorzelca. Dziś, jak twierdzą podróżni, ciężko jest się z obu miast wydostać. Chyba że samochodem lub autobusem.
- Pamiętam czasy, gdy dworzec tętnił życiem - wspomina kasjerka z Żar. - Jak zaczynałam pracę 14 lat temu był tu bar, przychodnia kolejowa, ogrzewana poczekalnia, przechowywalnia bagażu, pomieszczenie do nadawania przesyłek ekspresowych. Sześć kasjerek pracowało w kasie i sześć w bagażówce. Po dworcu kręcili się magazynierzy, sokiści. A teraz? Jesteśmy cztery w kasie i dyżurny ruchu. Smutno, a w nocy niebezpiecznie, bo menele tu lubią przesiadywać.
Nie lepiej jest na dworcu kolejowym w Żaganiu. Oprócz kas biletowych, działa tam sklepik spożywczy otwierany w godzinach odjazdów pociągów czyli między 5.00 a 6.00 oraz 15.00 a 18.00.
Pracują w nerwach
Z dworca w Żaganiu i Żarach pojechać można do Berlina, Forst, Hamburga, Krakowa, Legnicy, Poczdamu, Wrocławia, Tuplic i Zielonej Góry. Najwięcej połączeń jest na trasie z jednego miasta do drugiego - osiem. Po cztery są do Forst i Legnicy, dwa do Zielonej Góry. Najwięcej pasażerów korzysta z rannych pociągów. Jadą do szkół i do pracy.
- Pamiętam wspaniałe połączenie bezpośrednie z Żar do Warszawy - wspomina żaranin Piotr Zielaskowski. - To był luksus. Dziś muszę dojechać samochodem do Zielonej Góry i wsiąść tam w poranny ekspres do stolicy. Gdyby z Żar było więcej pociągów, choćby do Zielonej, chętnie bym z nich skorzystał.
Kasjerki na obu dworcach przyznają, że bardzo często wysłuchują narzekań podróżnych na marne połączenia.
- Nic na to nie możemy poradzić - mówią. - Same pracujemy w nerwach, bo mniej pociągów oznacza mniej pracy dla nas. A do emerytury pozostało nam ładnych kilka lat.
G. Dwojak twierdzi, że jeszcze za wcześnie, by mówić o losie pracowników, dla których mogłoby zabraknąć pracy, gdyby zlikwidowano pociągi w południowej części województwa. Kilka lat temu, w takich wypadkach, kolejarze godzili się na odprawy i dobrowolną rezygnację z posady lub przeniesienia do innych sekcji.
Kup pan dworzec
W przypadku likwidacji pociągów oba miasta musiałyby rozwiązać problem budynków, w których mieszczą się dworce. Dziś należą one do agencji nieruchomości w Poznaniu. Od niej dzierżawią je przewozy regionalne.
- W takich wypadkach agencja sprzedaje budynek lub oddaje gminom - tłumaczy G. Dwojak.
Z klientami na dworce mógłby być kłopot. W obu miastach są to ogromne budynki, dawno nieremontowane. Czy miasta stać byłoby na przyjęcie takiego podarunku?
- Na pewno mielibyśmy kłopoty z pozyskaniem pieniędzy na zagospodarowanie dworca - przyznaje Sławomir Kowal, burmistrz Żagania. - Pomysłów mamy wiele. Można by tam zrobić mieszkania, biura organizacji pożytku publicznego, świetlice. Nie chciałbym jednak, by kolej w Żaganiu przestała istnieć. Jeżeli ktoś mówi, że do Zielonej Góry o 4.00 jadą tylko trzy osoby, to ja powiem, że są to aż trzy osoby.
Z zagospodarowaniem dworca problem miałby też Roman Pogorzelec, burmistrz Żar. Nie ukrywa jednak, ze taki pomysł chodził mu kiedyś po głowie.
- Wystąpiłem z propozycją, by zrobić tam jakieś muzeum lub dom handlowy - zdradza burmistrz. - Mam jednak nadzieję, ze pociągi w Żarach pozostaną. Kolej strzeliłaby sobie samobója, gdyby je zlikwidowała. Powinna rozwijać połączenia w stronę Wrocławia, Jeleniej Góry, bo sporo naszej młodzieży wyjeżdża w Sudety.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?