Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak oszukują przedstawiciele telefonii komórkowej

Katarzyna Borek
Konsultant telefoniczny będzie Cię przekonywał, że jego oferta jest najlepsza. Pamiętaj jednak, że obowiązują postanowienia zawartej umowy. Obietnice i informacje przekazywane przez przedstawiciela firmy czy też na jej stronie internetowej nie są wiążące!
Konsultant telefoniczny będzie Cię przekonywał, że jego oferta jest najlepsza. Pamiętaj jednak, że obowiązują postanowienia zawartej umowy. Obietnice i informacje przekazywane przez przedstawiciela firmy czy też na jej stronie internetowej nie są wiążące! DiGiTouch
Seniorzy, uważajcie na naciągaczy, którzy podstępem doprowadzają do zmiany operatora telefonicznego. Ich metody poznaliśmy dzięki naszym Czytelnikom. Sprawdź, na co uważać.

- Najpierw był telefon. Pani stwierdziła, że jest z telekomunikacji i dzwoni w sprawie zmian w taryfie. A że wcześniej dostałem w tej sprawie taką samą informację z mojej Telekomunikacji Polskiej, uwierzyłem, że muszę podpisać nową umowę - opowiadał nam pan Bogdan

dane do wiadomości redakcji). Trochę protestował, że ma to się odbyć u niego w domu i trzeba będzie przekazać dane osobowe, które firma ma przecież od lat, ale w końcu uległ. Po dwóch dniach zjawił się przedstawiciel. Przedstawił się jako pracownik telekomunikacji i kazał pokazać sobie ostatnie rachunki za telefon. Potem wręczył panu Bogdanowi plik dokumentów do podpisania. Ten wspominał później: - Na drugi dzień byłem u szwagra na imieninach. Ktoś opowiedział historię, jak to zmienił operatora, mimo że tego nie chciał, bo został wprowadzony w błąd. Skóra mi ścierpła. W domu zobaczyłem, że to co brałem za nową umowę ze starym operatorem, w rzeczywistości było właśnie zgodą na przejście do nowego.
W przypadku innych Czytelników mechanizm działania był podobny. Rozmówcy stwarzali wrażenie, że namawiają do "uaktualnienia" umowy. Nakłaniali do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych celowo wprowadzając w błąd co do jego nazwy lub nie informowali, kogo reprezentują. Nie zdradzali konsekwencji zmiany umowy.

KRZYWDZĄ SENIORÓW

Skargi dotyczące nieetycznego zachowania przedstawicieli handlowych - działających w imieniu i na rzecz różnych dostawców usług telekomunikacyjnych - trafiają też do instytucji pomagających konsumentom. Jak wynika z ustaleń Urzędu Komunikacji Elektronicznej najczęściej ofiarami nieuczciwych praktyk są właśnie starsze osoby. Ich łatwowierność i ufność jest wykorzystywana z perfidną bezwzględnością!

ZAPAMIĘTAJ
Możesz zmienić operatora, ale zrób to z pełną świadomością, na co się decydujesz.

NIE DAJ SIĘ NABRAĆ

1. Jeżeli na umowie widnieje nazwa innego przedsiębiorcy, a ktoś przekonuje Cię, że odnawiasz umowę z dotychczasowym operatorem, nie podpisuj jej.

2. Jeśli masz wątpliwości, jaką firmę reprezentuje przedstawiciel, zażądaj okazania legitymacji, identyfikatora, upoważnienia. Jeżeli odmówi, uznaj go za naciągacza i zakończ rozmowę.

3. Gdy zechcesz podpisać umowę, dopilnuj, aby przedstawiciel/kurier zostawił Ci nie tylko ten dokument, ale również cennik i regulamin. Potwierdzają, na jakie warunki się zgodziłeś. Nie daj się zbyć, że umowa przyjdzie pocztą, ktoś ją doniesie jutro itd. Pamiętaj: nie ma dokumentów, nie ma Twojego podpisu.

PRZECZYTAJ UMOWĘ

Porada banalna, ale niewielu się do niej stosuje. I potem płaczą, ale płacić rachunki muszą.
Dokumenty operatora, który wprowadził w błąd kilkoro naszych Czytelników miały duże i wyraźne logo firmy. Innej, niż zapewniali przedstawiciele. Nazwa była widoczna już na pierwszy rzut oka, a nie dopiero po dogłębnej analizie treści…
- Niestety, wielu konkurencyjnych operatorów i to na przeróżne sposoby podszywa się pod naszą firmę - przyznaje Maria Piechockaz Orange (dawna Telekomunikacja Polska S.A.) - Nasza konkurencja wykorzystuje fakt, że ludzie nie czytają umów przed ich podpisaniem. Dopiero przy okazji pierwszego rachunku dowiadują się, że zmienili operatora. Ale jest już za późno, bo wtedy można się wycofać tylko pod warunkiem zapłacenia wysokiej kary.

Autentyczność osoby podającej się za przedstawiciela dawnej TP sprawdzisz pod bezpłatnym numerem 800 500 005. Pamiętaj też, że każdy doradca Orange musi mieć identyfikator (prawdziwość jego danych sprawdzisz z kolei pod bezpłatnym numerem 19393), firmowy strój i upoważnienie dyrekcji danego okręgu.

GDY DAŁEŚ SIĘ OSZUKAĆ

Nieświadomie podpisałeś umowę z nowym operatorem? Możesz się z niej wycofać!

ZAPAMIĘTAJ
W przypadku zawarcia umowy w domu (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) albo przez telefon podczas rozmowy z konsultantem (czyli na odległość) masz prawo odstąpić od niej w terminie 10 dni.

STRONY UMOWY

W niektórych przypadkach sprzedawcą może być inny przedsiębiorca (np. autoryzowany punkt sprzedaży danej sieci), a nie operator telekomunikacyjny, z którym zawierasz tzw. umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Pamiętaj jednak, że w takich sytuacjach stroną pozostaje operator, w którego imieniu umowę zawarł inny przedsiębiorca.

TU CI POMOGĄ

* W razie problemów możesz zadzwonić (z telefonów stacjonarnych i komórkowych) na infolinię konsumencką 800 007 707, od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-17.00. Porad udzielają prawnicy. Gdy sprawa wymaga bezpośredniej konsultacji eksperta, wskazują odpowiednią instytucję znajdującą się najbliżej Twojego domu.

* Możesz też zadzwonić do centrum informacji konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod nr 801 900 853.

* Pomogą Ci również miejscy/powiatowi rzecznicy konsumentów, którzy działają przy urzędach miasta/starostwach.

Wystarczy wysłać oświadczenie - najlepiej listem poleconym, aby mieć potwierdzenie rezygnacji. Pismo powinno zawierać: * imię i nazwisko * adres * numer telefonu, którego dotyczy umowa * numer umowy i datę jej zawarcia * odręczny podpis.
Uwaga! Jest jednak pewien kruczek prawny. Jeżeli przed upływem 10-dniowego terminu na odstąpienie od umowy wyrazisz zgodę na rozpoczęcie świadczenia usług telekomunikacyjnych, przedsiębiorca może je uruchomić. A Ty od momentu ich startu tracisz prawo do odstąpienia od umowy! Chyba że w samym dokumencie wyraźnie zastrzeżono, że rozpoczęcie świadczenia usług nie powoduje utraty prawa do odstąpienia od umowy, ale to zdarza się bardzo rzadko.
Gdy nie udzielisz takiej zgody, ewentualne rozpoczęcie świadczenia usług odbywa się na ryzyko przedsiębiorcy, a Ty zachowujesz prawo odstąpienia od umowy.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości na temat proponowanych warunków żądaj wyjaśnień i doprecyzowania treści oferty na piśmie. Jeśli kurier, który przywiezie Ci umowę do domu, będzie powoływał się na ustalenia poczynione podczas Twojej rozmowy z konsultantem, nie musisz nic podpisywać. Możesz bezkarnie zrezygnować z jej zawarcia.

WIZYTA KURIERA

1. Gdy umowę przywozi Ci kurier, dokładnie ją przeczytaj, wraz z wszystkimi załącznikami, regulaminem, cennikami itd.

2. Pamiętaj, że podpisanie umowy oznacza akceptację nie tylko jej postanowień, ale również regulaminu i cennika!

3. Jeżeli potrzebujesz więcej czasu na zapoznanie się z dokumentami, powiedz o tym kurierowi. Nie daj się popędzać. To jego problem, a nie Twój, że musi realizować kolejne zamówienia.

Nieruchomości z Twojego regionu

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska