Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak wybrać i zmienić OFE. Jak przypilnować składek w otwartym funduszu emerytalnym

Irena Boguszewska Katarzyna Borek Źródło: ZUS, Biuro Rzecznika Ubezpieczonych
Zaczynasz pierwszą pracę? Musisz wybrać otwarty fundusz emerytalny. Inaczej ZUS przydzieli Ci go w losowaniu, by Twoje składki pracowały na siebie. Ale w dowolnym momencie - bezpłatnie - możesz zmienić OFE.
Zaczynasz pierwszą pracę? Musisz wybrać otwarty fundusz emerytalny. Inaczej ZUS przydzieli Ci go w losowaniu, by Twoje składki pracowały na siebie. Ale w dowolnym momencie - bezpłatnie - możesz zmienić OFE. DiGiTOUCH
Członkostwo w otwartym funduszu emerytalnym jest obowiązkowe dla wszystkich urodzonych po 1968 roku. Tłumaczymy, czy OFE można zmienić. Wyjaśniamy, co robić, gdy nie zgadza się kwota składek na Twoim koncie.

1. Obowiązek członkostwa w otwartym funduszu emerytalnym dotyczy ubezpieczonych (czyli tych, za których odprowadzane są składki m.in. emerytalne, rentowe, chorobowe) urodzonych po 31 grudnia 1968 roku.

2. Mieli oni obowiązek zawarcia umowy z wybranym przez siebie otwartym funduszem emerytalnym (OFE) do 30 września 1999 roku.

3. Ci, którzy przed tą datą nie podlegali ubezpieczeniom społecznym, umowę z OFE powinni zawrzeć w ciągu siedmiu dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń - czyli od podjęcia pracy, założenia firmy itd.

WAŻNE
Jeśli nie przystąpisz do otwartego funduszu emerytalnego, to ZUS wezwie Cię do zawarcia takiej umowy. Jeśli nie zareagujesz, OFE zostanie Ci wyznaczony w drodze losowania.

4. Dla ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 roku, a przed 1 stycznia 1969 roku - z wyjątkiem tych pobierających emeryturę - przystąpienie do otwartego funduszu było dobrowolne. Mogli podpisać umowę do 31 grudnia 1999 roku.

ZAPAMIĘTAJ
Każdy ma prawo zmienić OFE. Do innego można się przenieść - bezpłatnie - w dowolnym momencie.

WARUNKI CZŁONKOSTWA

Warunkiem uzyskania członkostwa w OFE jest:

* podleganie w dniu zawarcia umowy lub w okresie 12 miesięcy przed tym dniem ubezpieczeniu emerytalnemu;

* dokonanie odpowiedniego wpisu w Centralnym Rejestrze Członków OFE, który prowadzi ZUS.

UWAGA
Jeśli zawrzesz umowę przed zgłoszeniem do ubezpieczenia emerytalnego, nie uzyskasz członkostwa w otwartym funduszu emerytalnym.

ZAWARCIE UMOWY

To należy zrobić, aby prawidłowo zawrzeć umowę członkostwa w OFE.

1. Ustal, który fundusz ma najkorzystniejszą ofertę.

WAŻNE
W wyborze może pomóc informacja podawana co najmniej dwa razy w roku przez Komisję Nadzoru Finansowego, dotycząca zysków osiąganych przez OFE i pobieranych opłat. Informację tę znajdziesz na stronie komisji www.knf.gov.pl.

2. Nawiąż kontakt z wybranym otwartym funduszem.

UWAGA
Umowa może zostać zawarta wyłącznie w trybie korespondencyjnym. Zawierając ją, należy jednocześnie złożyć oświadczenie o zapoznaniu się z informacją dotyczącą funduszu podaną przez Komisję Nadzoru Finansowego.

3. Po przesłaniu do OFE podpisanej deklaracji, fundusz występuje do ZUS-u o wpisanie Cię do Centralnego Rejestru Członków Otwartych Funduszy Emerytalnych.
Pamiętaj, że warunkiem wpisu do rejestru jest prawidłowość danych osobowych oraz podleganie ubezpieczeniu emerytalnemu.

ZAPAMIĘTAJ
Centralny rejestr członków to miejsce, w którym znajdują się dane wszystkich członków emerytalnych. Każdy może być członkiem tylko jednego funduszu, można natomiast zmienić członkostwo w OFE.

ZMIENIAMY FUNDUSZ

Tak prawidłowo i bez problemów zmienisz otwarty fundusz emerytalny.

1. Ustal, który ma najkorzystniejszą ofertę. Ponownie pomocna będzie informacja podawana przez Komisję Nadzoru Finansowego.

2. Nawiąż kontakt z wybranym OFE. Pamiętaj, że umowa może zostać zawarta wyłącznie w trybie korespondencyjnym.

3. Po przesłaniu podpisanej deklaracji, nowy fundusz ma obowiązek zawiadomić na piśmie nasz dotychczasowy OFE o zawarciu umowy.

UWAGA
Umowa z dotychczasowym funduszem ulega rozwiązaniu z dniem dokonania zmiany w Centralnym Rejestrze Członków Otwartych Funduszy Emerytalnych.

ILE TRAFIA DO OFE

* Do 30 kwietnia 2011 roku ZUS przekazywał do OFE 7,3 proc. podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne.

* Za okres od 1 maja 2011 roku do 31 grudnia 2012 roku część należna na OFE wynosi
2,3 proc. Stopniowo będzie się zwiększać. Począwszy od 1 stycznia 2017 roku ma wynosić 3,5 proc. podstawy wymiaru składki.

KONIECZNE WARUNKI

Aby składki trafiły do OFE, niezbędne jest:

* poprawne zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych;

* zewidencjonowanie na koncie ubezpieczonego informacji o członkostwie w funduszu;

* prawidłowe sporządzenie dokumentów rozliczeniowych i płatniczych;

* opłacenie należności na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.

NIEPRAWIDŁOWOŚCI NA RACHUNKU

WAŻNE
Otwarty fundusz emerytalny ma obowiązek przesyłać każdemu członkowi informację o środkach zgromadzonych na jego rachunku.

1. Gdy stwierdzisz nieprawidłowości w przekazywaniu składek na Twój rachunek w OFE, w pierwszej kolejności powinieneś sprawdzić, czy ich brak jest uzasadniony. To znaczy, czy wynika z faktu, że w danym okresie rozliczeniowym:

* nie podlegałeś ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym - bo na przykład byłeś zgłoszony tylko do ubezpieczenia zdrowotnego;

* przebywałeś na zwolnieniu lekarskim;

* byłeś na urlopie bezpłatnym;

* nie osiągnąłeś przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne - na przykład w danym miesiącu nie otrzymałeś wynagrodzenia;

* przekroczyłeś górną granicę rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

ZAPAMIĘTAJ
Jeżeli stwierdzisz, że nie zachodzą wymienione przyczyny braku składek, możesz złożyć reklamację do ZUS-u.

Z doświadczenia wynika jednak, że głównym powodem nieprzekazywania składek do ZUS-u jest nieterminowe lub błędne przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych oraz nieopłacenie całości składek przez płatników (zwykle pracodawców). W pierwszej kolejności należy więc się zwrócić do płatnika składek, aby sprawdził poprawność dokumentów i potwierdził fakt ich opłacania za brakujące okresy. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, osoba upoważniona przez płatnika powinna skontaktować się z ZUS-em w celu ustalenia sposobu ich usunięcia.

SKŁADAMY REKLAMACJĘ

Można to zrobić m.in.:

* na formularzu ZUS ZZU lub w postaci dowolnie sformułowanego pisma;

* osobiście - w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej zakładu lub za pośrednictwem poczty;

ZAPAMIĘTAJ
Wykaz jednostek organizacyjnych zakładu i wzór formularza ZUS ZZU znajduje się na stronie internetowej www.zus.pl.

* za pośrednictwem portalu internetowego Platformy Usług Elektronicznych: www.pue.zus.pl;

* dzwoniąc do centrum obsługi telefonicznej ZUS-u, tel. 801 400 987 (dla dzwoniących z telefonów stacjonarnych) lub 22 560 16 00 (z telefonów komórkowych).

WAŻNE
Reklamacja powinna zawierać niezbędne dane umożliwiające jej rozpatrzenie. W szczególności: dane identyfikacyjne i adresowe ubezpieczonego oraz określenie przyczyny reklamacji.

TU CI POMOGĄ
W przypadku, gdy Twoje problemy wymagają szerszego wyjaśnienia, możesz skorzystać z bezpłatnych porad ekspertów z zakresu zabezpieczenia społecznego. Udzielane są w ramach dyżurów organizowanych przez Biuro Rzecznika Ubezpieczonych.

ZAPAMIĘTAJ
Dyżur telefoniczny dla członków OFE, uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz osób korzystających z indywidualnych kont emerytalnych odbywa się pod nr telefonu 22 333 73 26 lub 22 333 73 27, od poniedziałku do piątku w godzinach 11.00-15.00.

Baza firm z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska