1. Obowiązek członkostwa w otwartym funduszu emerytalnym dotyczy ubezpieczonych (czyli tych, za których odprowadzane są składki m.in. emerytalne, rentowe, chorobowe) urodzonych po 31 grudnia 1968 roku.
2. Mieli oni obowiązek zawarcia umowy z wybranym przez siebie otwartym funduszem emerytalnym (OFE) do 30 września 1999 roku.
3. Ci, którzy przed tą datą nie podlegali ubezpieczeniom społecznym, umowę z OFE powinni zawrzeć w ciągu siedmiu dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń - czyli od podjęcia pracy, założenia firmy itd.
WAŻNE
Jeśli nie przystąpisz do otwartego funduszu emerytalnego, to ZUS wezwie Cię do zawarcia takiej umowy. Jeśli nie zareagujesz, OFE zostanie Ci wyznaczony w drodze losowania.
4. Dla ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 roku, a przed 1 stycznia 1969 roku - z wyjątkiem tych pobierających emeryturę - przystąpienie do otwartego funduszu było dobrowolne. Mogli podpisać umowę do 31 grudnia 1999 roku.
ZAPAMIĘTAJ
Każdy ma prawo zmienić OFE. Do innego można się przenieść - bezpłatnie - w dowolnym momencie.
WARUNKI CZŁONKOSTWA
Warunkiem uzyskania członkostwa w OFE jest:
* podleganie w dniu zawarcia umowy lub w okresie 12 miesięcy przed tym dniem ubezpieczeniu emerytalnemu;
* dokonanie odpowiedniego wpisu w Centralnym Rejestrze Członków OFE, który prowadzi ZUS.
UWAGA
Jeśli zawrzesz umowę przed zgłoszeniem do ubezpieczenia emerytalnego, nie uzyskasz członkostwa w otwartym funduszu emerytalnym.
ZAWARCIE UMOWY
To należy zrobić, aby prawidłowo zawrzeć umowę członkostwa w OFE.
1. Ustal, który fundusz ma najkorzystniejszą ofertę.
WAŻNE
W wyborze może pomóc informacja podawana co najmniej dwa razy w roku przez Komisję Nadzoru Finansowego, dotycząca zysków osiąganych przez OFE i pobieranych opłat. Informację tę znajdziesz na stronie komisji www.knf.gov.pl.
2. Nawiąż kontakt z wybranym otwartym funduszem.
UWAGA
Umowa może zostać zawarta wyłącznie w trybie korespondencyjnym. Zawierając ją, należy jednocześnie złożyć oświadczenie o zapoznaniu się z informacją dotyczącą funduszu podaną przez Komisję Nadzoru Finansowego.
3. Po przesłaniu do OFE podpisanej deklaracji, fundusz występuje do ZUS-u o wpisanie Cię do Centralnego Rejestru Członków Otwartych Funduszy Emerytalnych.
Pamiętaj, że warunkiem wpisu do rejestru jest prawidłowość danych osobowych oraz podleganie ubezpieczeniu emerytalnemu.
ZAPAMIĘTAJ
Centralny rejestr członków to miejsce, w którym znajdują się dane wszystkich członków emerytalnych. Każdy może być członkiem tylko jednego funduszu, można natomiast zmienić członkostwo w OFE.
ZMIENIAMY FUNDUSZ
Tak prawidłowo i bez problemów zmienisz otwarty fundusz emerytalny.
1. Ustal, który ma najkorzystniejszą ofertę. Ponownie pomocna będzie informacja podawana przez Komisję Nadzoru Finansowego.
2. Nawiąż kontakt z wybranym OFE. Pamiętaj, że umowa może zostać zawarta wyłącznie w trybie korespondencyjnym.
3. Po przesłaniu podpisanej deklaracji, nowy fundusz ma obowiązek zawiadomić na piśmie nasz dotychczasowy OFE o zawarciu umowy.
UWAGA
Umowa z dotychczasowym funduszem ulega rozwiązaniu z dniem dokonania zmiany w Centralnym Rejestrze Członków Otwartych Funduszy Emerytalnych.
ILE TRAFIA DO OFE
* Do 30 kwietnia 2011 roku ZUS przekazywał do OFE 7,3 proc. podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne.
* Za okres od 1 maja 2011 roku do 31 grudnia 2012 roku część należna na OFE wynosi
2,3 proc. Stopniowo będzie się zwiększać. Począwszy od 1 stycznia 2017 roku ma wynosić 3,5 proc. podstawy wymiaru składki.
KONIECZNE WARUNKI
Aby składki trafiły do OFE, niezbędne jest:
* poprawne zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych;
* zewidencjonowanie na koncie ubezpieczonego informacji o członkostwie w funduszu;
* prawidłowe sporządzenie dokumentów rozliczeniowych i płatniczych;
* opłacenie należności na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.
NIEPRAWIDŁOWOŚCI NA RACHUNKU
WAŻNE
Otwarty fundusz emerytalny ma obowiązek przesyłać każdemu członkowi informację o środkach zgromadzonych na jego rachunku.
1. Gdy stwierdzisz nieprawidłowości w przekazywaniu składek na Twój rachunek w OFE, w pierwszej kolejności powinieneś sprawdzić, czy ich brak jest uzasadniony. To znaczy, czy wynika z faktu, że w danym okresie rozliczeniowym:
* nie podlegałeś ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym - bo na przykład byłeś zgłoszony tylko do ubezpieczenia zdrowotnego;
* przebywałeś na zwolnieniu lekarskim;
* byłeś na urlopie bezpłatnym;
* nie osiągnąłeś przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne - na przykład w danym miesiącu nie otrzymałeś wynagrodzenia;
* przekroczyłeś górną granicę rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
ZAPAMIĘTAJ
Jeżeli stwierdzisz, że nie zachodzą wymienione przyczyny braku składek, możesz złożyć reklamację do ZUS-u.
Z doświadczenia wynika jednak, że głównym powodem nieprzekazywania składek do ZUS-u jest nieterminowe lub błędne przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych oraz nieopłacenie całości składek przez płatników (zwykle pracodawców). W pierwszej kolejności należy więc się zwrócić do płatnika składek, aby sprawdził poprawność dokumentów i potwierdził fakt ich opłacania za brakujące okresy. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, osoba upoważniona przez płatnika powinna skontaktować się z ZUS-em w celu ustalenia sposobu ich usunięcia.
SKŁADAMY REKLAMACJĘ
Można to zrobić m.in.:
* na formularzu ZUS ZZU lub w postaci dowolnie sformułowanego pisma;
* osobiście - w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej zakładu lub za pośrednictwem poczty;
ZAPAMIĘTAJ
Wykaz jednostek organizacyjnych zakładu i wzór formularza ZUS ZZU znajduje się na stronie internetowej www.zus.pl.
* za pośrednictwem portalu internetowego Platformy Usług Elektronicznych: www.pue.zus.pl;
* dzwoniąc do centrum obsługi telefonicznej ZUS-u, tel. 801 400 987 (dla dzwoniących z telefonów stacjonarnych) lub 22 560 16 00 (z telefonów komórkowych).
WAŻNE
Reklamacja powinna zawierać niezbędne dane umożliwiające jej rozpatrzenie. W szczególności: dane identyfikacyjne i adresowe ubezpieczonego oraz określenie przyczyny reklamacji.
TU CI POMOGĄ
W przypadku, gdy Twoje problemy wymagają szerszego wyjaśnienia, możesz skorzystać z bezpłatnych porad ekspertów z zakresu zabezpieczenia społecznego. Udzielane są w ramach dyżurów organizowanych przez Biuro Rzecznika Ubezpieczonych.
ZAPAMIĘTAJ
Dyżur telefoniczny dla członków OFE, uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz osób korzystających z indywidualnych kont emerytalnych odbywa się pod nr telefonu 22 333 73 26 lub 22 333 73 27, od poniedziałku do piątku w godzinach 11.00-15.00.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?