Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zostać... bankrutem

Monika Zacharzewska, Głos Pomorza, (decha) ,(kb)
Masz mnóstwo długów i problemy z ich spłatą? Od wczoraj możesz ogłosić upadłość konsumencką.

Na takie rozwiązanie najbardziej czekały osoby, które nabrały kredytów, a potem spłacały je nowymi pożyczkami. W efekcie wpadły w pętlę zadłużenia i teraz ścigają je różni wierzyciele. W tak tragicznej sytuacji ratunkiem może być upadłość konsumencka.

CO TO OZNACZA

O upadłości konsumenckiej będzie decydował sąd. Rozpoczęcie postępowania kosztuje 200 złotych. Ponieważ przepis obowiązuje od wczoraj, na razie nikt nie potrafi przewidzieć, jak będzie przebiegała procedura.

- Trzeba jednak uświadomić sobie, że upadłość konsumencka będzie ogłaszana tylko w wyjątkowych przypadkach - przestrzega Maciej Chmielowski z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Jednak dla wielu osób będzie to szansa na rozwiązanie trudnej sytuacji życiowej i doprowadzi na przykład do tego, że olbrzymich długów rodziców nie będą spłacały ich dzieci.

Upadłość konsumencka oznacza, że majątek dłużnika zostanie sprzedany i przekazany na spłatę długów. Jeżeli uzyskane w ten sposób pieniądze nie wystarczą na zniesienie zadłużenia, sąd rozłoży płatność na raty. Uwzględniając sytuację finansową dłużnika.

JAK TO ZROBIĆ

1. Wniosek o ogłoszenie upadłości może w swoim sądzie rejonowym (wydział upadłościowy) zgłosić tylko dłużnik. Kosztuje to 200 zł.

2. Gdy sąd ogłosi naszą upadłość, wywiesi informację o tym w swoim budynku, a także zamieści w gazecie ogólnopolskiej. Taka decyzja nie trafi natomiast do biur informacji gospodarczych, czyli do oficjalnych rejestrów dłużników.

3. Sprzedaż naszego majątku przeprowadzi syndyk, ale sędzia komisarz może zezwolić, aby dokonywał tego sam dłużnik.

4. Sąd zatwierdza podział majątku bankruta i ustala plan spłat należności. Spłaty nie mogą trwać dłużej niż pięć lat.

KTO MOŻE OGŁOSIĆ

1 Upadłość konsumencką ogłosi tylko osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej ani rolnicy. Na długów odpuszczenie nie mogą też liczyć np. nałogowi alkoholicy i hazardziści.

2 Będzie to można zrobić nie częściej niż raz na dziesięć lat.

3 Od strony formalnej procedurę nadzoruje sąd.

4 Przez pięć lat od ogłoszenia upadłości dłużnik będzie musiał spłacać wierzycieli zgodnie z ustalonym przez sąd planem.

5 Po ustalonym okresie spłat niespłacona część zadłużenia zostanie umorzona.

6 Z upadłości nie mogą skorzystać zwolnieni z pracy z własnej winy lub za porozumieniem stron i którzy zwiększali zadłużenie, wiedząc, że nie są w stanie go spłacić. Umożliwiono upadłość tylko tym, którzy zbankrutowali z przyczyn losowych. W wyniku wyjątkowych i niezależnych od nich okoliczności.

NIE TAK MIŁO

Niestety, trzeba zdawać sobie sprawę, co taka upadłość może oznaczać. Jeżeli ktoś jest na przykład właścicielem mieszkania lub domu, może je stracić. Sąd ogłaszający upadłość przyzna tylko skromną kwotę na wynajmowanie jakiegoś mieszkania.

Dlatego zdaniem ekspertów, upadłość konsumencka to propozycja raczej dla ludzi, którzy na przykład zainwestowali w jakiś nietrafiony interes i są jeszcze w takim wieku, że potrafią rozpocząć życie ponownie od zera.

SĄ INNE ROZWIĄZANIA

Upadłość konsumencka to powinna być ostateczność. Lepiej jest porozumieć się z naszym bankiem. Oto ściągawka jak to zrobić.

1 Nie ukrywaj się

To podstawowa zasada. Niemal wszyscy kredytobiorcy popełniają ten sam błąd - jak długo się da, ukrywają przed bankiem problem ze spłatą zadłużenia.
Lepiej działać od razu - zanim sytuacja całkowicie wymknie się spod kontroli. Ci, którzy poinformują kredytodawcę odpowiednio wcześnie, szybciej znajdują wspólne rozwiązanie problemu. Bank może zaproponować:
* rozłożenie spłaty na korzystniejsze raty,
* wydłużenie okresu kredytowania,
* a nawet umorzenie części odsetek karnych i opłat windykacyjnych.
- Na każdym etapie istnieje możliwość porozumienia się z kredytodawcą, któremu również zależy na rozwiązaniu problemu - przekonuje Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Proponuj tylko taką wysokość raty, na którą Cię stać. Proś o przedłużenie terminu płatności zadłużenia. Trzymaj wszystkie kopie pism wysyłanych w sprawie spłaty zadłużenia.
2 Szukaj pomocy

Jeśli nie potrafisz poradzić sobie sam albo bank nie akceptuje twoich propozycji, skorzystaj z pomocy organizacji powołanych do udzielania pomocy konsumentom.
Są to:
* eksperci bezpłatnej infolinii konsumenckiej - jest czynna codziennie w godz. 9.00-17.00 pod numerem telefonu 0 800 800 008.
* miejscy/powiatowi rzecznicy konsumentów - znajdziesz ich przy swoim starostwie lub urzędzie miasta. Doradzają za darmo.
* Federacja Konsumentów - adresy oddziałów znajdziesz na www.federacja-konsumentow.org.pl.
* Arbiter bankowy - działa przy Związku Banków Polskich. Rozstrzyga spory dot. roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych. Więcej informacji o arbitrze znajdziesz na stronie www.zbp.pl.
* Spółdzielczy Arbitraż Konsumencki - rozwiązuje sprawy pomiędzy klientami a spółdzielczymi kasami oszczędnościowo- kredytowymi. Informacje znajdziesz pod adresem www.skok.pl.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska