Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawa pacjenta

Katarzyna Borek
Mirosława Olejniczak ze szpitala wojewódzkiego w Zielonej Górze mierzy ciśnienie Jolancie Rutkowskiej z Krosna Odrzańskiego. Pacjentka chwali sobie opiekę na oddziale neurochirurgii.
Mirosława Olejniczak ze szpitala wojewódzkiego w Zielonej Górze mierzy ciśnienie Jolancie Rutkowskiej z Krosna Odrzańskiego. Pacjentka chwali sobie opiekę na oddziale neurochirurgii. fot. Tomasz Gawałkiewicz
Jak złożyć skargę na aroganckiego lekarza? Gdzie szukać dokumentacji medycznej? - na pytania Czytelników odpowiadały pracownice biura rzecznika praw pacjenta.

Rzecznik interweniuje oraz informuje o możliwościach i sposobach dochodzenia praw pacjentów. Przyjmuje też ich skargi i wnioski, które kieruje do właściwych wydziałów Narodowego Funduszu Zdrowia. Skargi muszą jednak spełniać określone zasady. Jakie? To właśnie tłumaczyły Czytelnikom Kamila Bagrowska i Joanna Lorenz, z biura rzecznika praw pacjenta w lubuskim oddziale NFZ.

Pogotowie nie pomogło
- Kilka dni temu byłem na pogotowiu, miałem bóle w klatce piersiowej. Jestem pod stałą opieka kardiologa. Lekarz na pogotowiu potraktował mnie bardzo źle, był arogancki. Wyszedłem nie uzyskawszy pomocy. Jak mogę złożyć skargę, jak mam to załatwić? Czy NFZ będzie interweniować? - Skontaktujemy się z dyrektorem pogotowia. Zorientujemy się w sprawie i udzielimy panu informacji telefonicznej. Jeśli nie będzie pan zadowolony z odpowiedzi i będzie pan chciał kontynuować sprawę, wtedy poprosimy o złożenie oficjalnej skargi. Będzie ona rozpatrywana zgodnie z trybem rozpatrywania skarg.

Stomatolog nie przyjął

- Rozbolał mnie ząb, jednak żaden stomatolog, a byłam w wielu gabinetach, nie chciał mi pomóc. Czy miał prawo? - W takiej sytuacji lekarz nie powinien odmówić pomocy, w dniu zgłoszenia się przez panią do gabinetu. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie mógł pani przyjąć, powinien wskazać placówkę, w której ktoś udzieliłby pani pomocy. Najpierw jednak musiał sprawdzić, czy zostanie pani tam przyjęta. Poszukiwania dokumentacji
- Wiele lat temu leczyłem się w przychodni, której już nie ma. Gdzie może być moja dokumentacja?
- Dokumentacja powinna być przechowywana 20 lat. Licząc od końca roku, w którym nastąpił ostatni wpis. Teoretycznie więc pana dokumenty powinny jeszcze gdzieś być. Proponujemy sprawdzić w archiwum miejskim i wojewódzkim. A jeśli była to poradnia przyszpitalna, ale na terenie miasta, radzimy udać się do archiwum szpitalnego.

Błędna diagnoza
- Lekarz postawił mi diagnozę, a drugi, z prywatnego gabinetu, zupełnie inną. Gdzie mam się poskarżyć na tego, który postawił złą diagnozę?
- Do izby lekarskiej - zgodnie z miejscem udzielania świadczeń, a nie pani miejscem zamieszkania.

Zlecenie na soczewki
- Leczę się u okulisty prywatnie. Muszę nosić lecznicze soczewki kontaktowe. Ostatnio mój doktor kazał mi je wymienić, bo trzeba to robić co dwa lata, a ten termin mijał. Poszedłem więc do lekarza okulisty na fundusz, aby mi wystawił na nie zlecenie. Odmówił twierdząc, że nie ma podstaw do jego wypisania. Dlaczego?
- W tym przypadku decyzję podejmuje lekarz, który najpierw musi zbadać pacjenta i podjąć decyzję, czy kwalifikuje się on do zaopatrzenia w pomoce optyczne. Ponieważ pana nie zbadał, nie miał więc podstaw, by to zlecenie wystawić.

Dowolna forma
- W jakiej formie mogę złożyć skargę do rzecznika praw pacjenta? - Skargi i wnioski mogą mieć dowolną formę: telefoniczną, internetową, pisemną, ustną.
Telefoniczne są załatwione natychmiastowo lub sporządza się z nich notatkę. Ustne przyjmuje się do protokołu. Wszystkie skargi są wprowadzane do specjalnej ewidencji.
Możesz się poskarżyć w imieniu własnym lub innej osoby, trzeba mieć tylko jej pisemną zgodę oraz za pośrednictwem rzecznika praw obywatelskich, parlamentarzystów i radnych.

SKARGI I WNIOSKI
Pacjent może się poskarżyć w Narodowym Funduszu Zdrowia m.in. na naruszenia swoich praw. W zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców, z którymi ma podpisaną umowę. Skargi na prywatne gabinety trzeba składać do rzeczników odpowiedzialności zawodowej, którzy działają przy okręgowych izbach.

TU SĄ PRZEPISY
Zasady składania skarg i wniosków do NFZ reguluje zarządzenie nr 9/2005 r. prezesa Funduszu, z 24 stycznia 2005 r. w sprawie regulaminu ich rozpatrywania.

PRZYDATNE ADRESY

  • Rzecznik Praw Pacjenta w Lubuskiem Anna Sierżęga - oddział wojewódzki NFZ, ul. Podgórna 9B (pok. 5), 65-057 Zielona Góra. Tel. (68) 328-76-76. Godziny urzędowania: pn- pt. od 8.00- 16.00, we wtorki od 8.00 do 18.00. W każdą drugą środę miesiąca w godz. 10.00-14.00 dyżur w delegaturze oddziału w Gorzowie Wlkp., ul. Przemysłowa 14/15.

  • Rzecznik Praw Pacjenta Narodowego Funduszu Zdrowia Aleksandra Piątek, ul. Grójecka 186, 02-390 Warszawa. Tel. (022) 572 61 55.

  • Biuro Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia: ul. Długa 38/40, 00-238 Warszawa. Tel./faks: (22) 635-75-78. Bezpłatna infolinia: 0-800-190-590 (pn. - pt. w godz. 9.00 - 21.00). Biuro: pn. - pt. w godz. 9.00 - 16.00. Prawnik biura: w godz. 9.00 - 15.00. Konsultanci medyczni Biura Praw Pacjenta: pn. - czw. od 15.30 do 19.30.

  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska