Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak złożyć skargę do rzecznika praw pacjenta

(kb)
Naruszenie praw przez szpital czy przychodnię możesz opisać w dowolnej formie - telefonicznie, pisemnie, a nawet ustnie.

Rzecznik interweniuje oraz informuje o możliwościach i sposobach dochodzenia praw pacjenta. Przyjmuje skargi i wnioski, które kieruje do właściwych wydziałów. Musisz jednak pamiętać, że twoje pismo do rzecznika powinno spełniać określone zasady. I tak:

1. Skarga - w szczególności - może dotyczyć:

  • naruszenia praw w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców - szpital czy przychodnię (ale prywatne gabinety podlegają już pod rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy okręgowych izbach);

  • przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw (także przez Narodowy Fundusz Zdrowia);

  • zaniedbania lub nienależytego wykonywanie zadań (przez pracowników NFZ lub świadczeniodawców);

  • innych nieprawidłowości albo propozycji.

    Te dotyczące pracowników oddziału NFZ rozpatruje jego dyrektor; pracowników centrali oraz dyrektorów oddziałów funduszu - jego prezes lub upoważniona przez niego osoba. Skargi na prezesa NFZ lub jego zastępców - rozpatruje Rada Funduszu.

    2. Forma skargi

    Skargi i wnioski mogą być: telefoniczne (są załatwione natychmiastowo lub sporządza się z nich notatkę), internetowe, pisemne, ale również i ustne (do protokołu). Na żądanie przyjmujący musi potwierdzić ich złożenie. Zawsze musi je wprowadzić do ewidencji.

    Możesz się poskarżyć w imieniu własnym lub innej osoby (za jej pisemną zgodą), a także za pośrednictwem rzecznika praw obywatelskich, parlamentarzystów i radnych.

    3. Trzeba się podpisać

    Niezależnie od formy zgłoszenia musisz podać swoje imię, nazwisko i adres. Zgłoszenia anonimowe nie są rozpoznawane. Swoje dane możesz jednak zastrzec do wyłącznej wiadomości NFZ!

    4. Rozpatrzenie zgłoszenia

    W przypadku zgłoszeń zawiłych lub niekonkretnych w terminie siedmiu dni możesz musieć złożyć wyjaśnienia lub uzupełnienia. Inaczej skarga nie będzie rozpoznana.

    A co jeżeli NFZ nie jest właściwy do rozpatrzenia zgłoszenia? Musi niezwłocznie - ale nie później niż w terminie siedmiu dni - przekazać je właściwemu organowi, zawiadamiając cię o tym.

    Uwaga! Nie kwalifikuje się jako skarg pism, z których treści wynika, że sprawa została rozstrzygnięta prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.

    5. Odpowiedź na skargę

    Odbywa się bez zbędnej zwłoki - nie później niż w czasie miesiąca od daty wpłynięcia. W razie niezałatwienia w terminie, fundusz powiadomi cię, co zrobił, by je rozpatrzyć. Zawsze musi zbadać wszystkie okoliczności sprawy. Odpowiedź musi być pisemna i zawierać konkretne dane komórki NFZ.

    W negatywnej dodatkowo musisz poznać uzasadnienie faktyczne i prawne.

    Jeżeli treść skargi lub wniosku wskazuje na konieczność przeprowadzenia kontroli świadczeniodawcy, rzecznik przekazuje skargę komórce organizacyjnej właściwej do spraw kontroli. To ona podejmuje decyzję o jej zasadności.



    TU SĄ PRZEPISY

    Zarządzenie nr 9/2005 r. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 24 stycznia 2005 r. w sprawie regulaminu rozpatrywania skarg i wniosków w NFZ.

    WAŻNE ADRESY

  • Rzecznik praw pacjenta w woj. lubuskim Anna Sierżęga - oddział wojewódzki NFZ, ul. Podgórna 9 B (pok. 5), 65-057 Zielona Góra, tel. 0 68 328 76 76; godziny urzędowania: pn. - pt. od 8.00-16.00, wt. od 8.00-18.00. W każdą drugą środę miesiąca w godz. 10.00-14.00 dyżur w delegaturze oddziału w Gorzowie Wlkp., ul. Przemysłowa 14/15.

  • Rzecznik praw pacjenta Narodowego Funduszu Zdrowia Aleksandra Piątek, ul. Grójecka 186, 02-390 Warszawa, tel. 0 22 572 61 55.

  • Biuro praw pacjenta przy ministrze zdrowia, ul. Długa 38/40, 00-238 Warszawa. tel. i faks 0 22 635 75 78, bezpłatna infolinia 0 800 19 05 90, pn. - pt. w godz. 9.00-21.00; godziny urzędowania: pn. - pt. 9.00-16.00, prawnik biura: 9.00 - 15.00, konsultanci medyczni Biura Praw Pacjenta: pn. - czw. 15.30-19.30.


  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska