Rzecznik interweniuje oraz informuje o możliwościach i sposobach dochodzenia praw pacjenta. Przyjmuje skargi i wnioski, które kieruje do właściwych wydziałów. Musisz jednak pamiętać, że twoje pismo do rzecznika powinno spełniać określone zasady. I tak:
1. Skarga - w szczególności - może dotyczyć:
Te dotyczące pracowników oddziału NFZ rozpatruje jego dyrektor; pracowników centrali oraz dyrektorów oddziałów funduszu - jego prezes lub upoważniona przez niego osoba. Skargi na prezesa NFZ lub jego zastępców - rozpatruje Rada Funduszu.
2. Forma skargi
Skargi i wnioski mogą być: telefoniczne (są załatwione natychmiastowo lub sporządza się z nich notatkę), internetowe, pisemne, ale również i ustne (do protokołu). Na żądanie przyjmujący musi potwierdzić ich złożenie. Zawsze musi je wprowadzić do ewidencji.Możesz się poskarżyć w imieniu własnym lub innej osoby (za jej pisemną zgodą), a także za pośrednictwem rzecznika praw obywatelskich, parlamentarzystów i radnych.
3. Trzeba się podpisać
Niezależnie od formy zgłoszenia musisz podać swoje imię, nazwisko i adres. Zgłoszenia anonimowe nie są rozpoznawane. Swoje dane możesz jednak zastrzec do wyłącznej wiadomości NFZ!4. Rozpatrzenie zgłoszenia
W przypadku zgłoszeń zawiłych lub niekonkretnych w terminie siedmiu dni możesz musieć złożyć wyjaśnienia lub uzupełnienia. Inaczej skarga nie będzie rozpoznana.A co jeżeli NFZ nie jest właściwy do rozpatrzenia zgłoszenia? Musi niezwłocznie - ale nie później niż w terminie siedmiu dni - przekazać je właściwemu organowi, zawiadamiając cię o tym.
Uwaga! Nie kwalifikuje się jako skarg pism, z których treści wynika, że sprawa została rozstrzygnięta prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.
5. Odpowiedź na skargę
Odbywa się bez zbędnej zwłoki - nie później niż w czasie miesiąca od daty wpłynięcia. W razie niezałatwienia w terminie, fundusz powiadomi cię, co zrobił, by je rozpatrzyć. Zawsze musi zbadać wszystkie okoliczności sprawy. Odpowiedź musi być pisemna i zawierać konkretne dane komórki NFZ.W negatywnej dodatkowo musisz poznać uzasadnienie faktyczne i prawne.
Jeżeli treść skargi lub wniosku wskazuje na konieczność przeprowadzenia kontroli świadczeniodawcy, rzecznik przekazuje skargę komórce organizacyjnej właściwej do spraw kontroli. To ona podejmuje decyzję o jej zasadności.
TU SĄ PRZEPISY
Zarządzenie nr 9/2005 r. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 24 stycznia 2005 r. w sprawie regulaminu rozpatrywania skarg i wniosków w NFZ.
WAŻNE ADRESY
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?