Niedobra robota

    Agnieszka Dziublewska

    Gazeta Lubuska

    Aktualizacja:

    Gazeta Lubuska

    Niedobra robota

    ©rys. Ceper

    Pan Tomasz z Gorzowa zlecił remont łazienki firmie budowlanej. Po wykonanej pracy okazało się, że fachowcy źle wykonali swoja pracę.
    Niedobra robota

    ©rys. Ceper

    ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WADY

    ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WADY


    Wykonawca nie odpowiada za wady fizyczne dzieła, gdy:

  • wada powstała w wyniku usterki tkwiącej w materiale dostarczonym przez klienta, jeśli uprzedził zamawiającego o niebezpieczeństwie zniszczenia lub uszkodzenia dzieła,
  • zamawiający sam spowodował wadliwość dzieła, np. udzielając wykonawcy wskazówek, od których nie chciał odstąpić,
  • zamawiający wiedział lub przy dołożeniu zwykłej staranności mógł wiedzieć o wadzie w chwili odbioru i nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń,
  • wada powstała po wydaniu dzieła zamawiającemu, chyba że wada wynikła z przyczyny tkwiącej już poprzednio w wykonanym dziele.



  • Konsumenci zamawiający usługę mogą zawierać dwa rodzaje umów o jej wykonanie.
    Pierwsza to tzw. umowa o dzieło, którego przedmiotem jest rezultat nie będący rzeczą ruchomą. Pan Tomasz zlecił wykonanie takiej właśnie usługi. Innymi przykładami są wyczyszczenie garnituru w pralni, farbowanie i strzyżenie włosów, malowanie mieszkania, naprawa lodówki itp.

    Drugim rodzajem jest też umowa o dzieło, ale którego efektem ma jakaś rzecz ruchoma. Mamy z nią do czynienia, gdy zlecamy wykonanie stołu, szafy, itp. Jeśli usługa zostanie źle wykonana, w każdym z tych przypadków inaczej składamy reklamację i mamy inne prawa.

    Przypadek pierwszy

    Gdy masz do czynienia ze źle wykonaną usługą, której efektem nie jest rzecz ruchoma, mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego. Jeśli fachowiec skończył pracę i okazało się, że dzieło ma wady, możesz zażądać ich usunięcia wyznaczając termin, do którego ma to być zrobione. Jeśli pismo składasz osobiście, zażądaj potwierdzenia jego przyjęcia wraz z datą na kopii. Jeśli wysyłasz reklamację pocztą, zrób to listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Zachowaj dowód nadania i kopię swojego pisma.

    Reklamację zgłoś najpóźniej miesiąc od ujawnienia się wady. Opisz w niej dokładnie usterki, które zauważyłeś. To bardzo ważne, ponieważ inne uprawnienia przysługują ci w przypadku wady istotnej i nieistotnej, jak również wady usuwalnej i nieusuwalnej. Przepisy nie definiują dokładnie pojęcia wady istotnej. Opisanie przez ciebie problemu pomoże określić, czy wada uniemożliwia korzystanie z wykonanego dzieła. Jeśli wada jest istotna, możesz odstąpić od umowy. Jeśli jest nieistotna, możesz jedynie żądać obniżenia wynagrodzenia, jakie masz zapłacić wykonawcy usługi.

    Przypadek drugi

    PRZYDATNE ADRESY


  • Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej, Gorzów Wlkp., ul. Jagiellończyka 8, tel. 0 95 722 57 31.
  • Delegatura w Zielonej Górze, ul. Boh. Westerplatte 11, tel. 0 68 322 18 40.



  • Jeśli zawarłeś umowę o wykonanie jakiejś rzeczy, np. mebli, i okazało się, że mają wadę, czyli są niezgodne z umową, możesz je reklamować na takich samych zasadach jak towar kupiony w sklepie. Reklamację możesz złożyć w ciągu dwóch lat od daty wykonania dzieła. Musisz to jednak zrobić w terminie do dwóch miesięcy od chwili, gdy ją zauważyłeś.

    Wykonawca ma 14 dni na rozpatrzenie twojego pisma. Jeśli nie dostaniesz w tym czasie odpowiedzi, oznacza to, że reklamacja została przyjęta. Jeśli fachowiec dał ci gwarancję, skorzystaj z niej. Zasady reklamacji określa dokument gwarancyjny.

    Gdy reklamacja nie skutkuje

    Dobrze, jeśli wykonawca przyjmie reklamację i naprawi swoje dzieło. Kiedy nie chce tego zrobić, uznaje, że wszystko jest w porządku, pomoże ci dokładnie spisana umowa. Czasem wystarczy, gdy pokażesz, że to, co zrobił fachowiec nie jest z nią zgodne.

    Jeśli i to okaże się nieskuteczne i jesteś w sporze z przedsiębiorcą, możesz skorzystać z porady w inspekcji handlowej. Tam uzyskasz pomoc w zredagowaniu pisma reklamacyjnego. Ostatecznie możesz wnieść sprawę do sądu. Warto wtedy zasięgnąć opinii rzeczoznawcy. Jego opinia może potwierdzić twoje zarzuty, ale może też przychylić się do stanowiska fachowca.

    Sąd konsumencki

    - Zanim konsument zdecyduje się oddać sprawę do sądu powszechnego, może złożyć wniosek o podjęcie mediacji w inspekcji handlowej lub zwrócić się do rzecznika praw konsumentów. Inną możliwością jest skorzystanie z pomocy polubownego sądu konsumenckiego działającego przy inspekcji handlowej - wyjaśnia Janusz Polakiewicz z zielonogórskiej delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie.

    Na rozpatrzenie sprawy przez ten sąd muszą się zgodzić obie strony. - Warto w umowie zaznaczyć, że w przypadku sporu, strony będą dochodzić roszczeń przed sądem konsumenckim - dodaje.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Tagi:

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Nasze akcje

    Wideo