Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak nie dać się oszukać przedstawicielom firm telekomunikacyjnych

Małgorzata Wąsacz
Masz 10 dni na odstąpienie umowy zawartej przez telefon z przedstawicielem formy telekomunikacyjnej.
Masz 10 dni na odstąpienie umowy zawartej przez telefon z przedstawicielem formy telekomunikacyjnej. DiGiTouch
Pracownicy firm telekomunikacyjnych stosują różne nieuczciwe metody, by wyłudzić Twoje dane osobie i na ich podstawie sporządzić umowę. Wyjaśniamy, kiedy możesz od niej odstąpić.

Ofiarą praktyk nieuczciwych sprzedawców są najczęściej osoby starsze. Akwizytorzy obiecują niższy abonament telefoniczny, ale "zapominają" powiedzieć o innych opłatach związanych z korzystaniem z telefonu. Podczas rozmowy celowo wprowadzają klienta w błąd tak, aby nie wiedział z przedstawicielem jakiej firmy rozmawia. Wykorzystują zaufanie rozmówców. Proszą ich o ostatnią fakturę, podsuwając do podpisu dokumenty z rezygnacją z usług dotychczasowego operatora i nową umowę. Często nie pozostawiają jej oryginału.

Zdarza się, ze po fakcie klient nawet nie wie, z kim podpisał umowę, nie pamięta nazwy firmy, nie posiada danych kontaktowych. W następnym miesiącu od dotychczasowego operatora otrzymuje pismo z informacją, że w związku z wypowiedzeniem umowy przed terminem, na jaki została zawarta (np. na 12 czy 24 miesiące), musi zapłacić karę umowną. Wynosi ona nawet kilkaset złotych!

UWAGA
Operator może pobrać karę umowną od abonenta, który rozwiązał umowę przed terminem tylko w przypadku, gdy udzielił mu ulgi. Przy wypowiadaniu umowy firma może żądać zapłaty w wysokości ulgi przyznanej abonentowi przy zawieraniu umowy - jednak pomniejszonej proporcjonalnie za okres od zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania.

AKWIZYTOR W DOMU

Pamiętaj - przed podpisaniem jakichkolwiek dokumentów:

1. Zapytaj przedstawiciela handlowego, jaka firmę reprezentuje. Poproś, by podał swoje imię i nazwisko. Masz pełne prawo żądać okazania identyfikatora firmowego bądź pisemnego upoważnienia do reprezentowania firmy. Zweryfikuj handlowca na infolinii operatora.

* Prawdziwość danych doradcy Orange można w każdej chwili sprawdzić dzwoniąc pod bezpłatny numer 19393 i podając jego dane z identyfikatora, w który jest wyposażony. Każdy sprzedawca posiada również upoważnienie do zbierania zamówień podpisane przez odpowiedniego dyrektora w Orange, na którym znajduje się imię i nazwisko sprzedawcy, nr jego dowodu osobistego oraz unikalny nr ID - ten sam co na identyfikatorze.

* Sprzedawców Netii można sprawdzić dzwoniąc pod numer infolinii 801 802 803. Po podaniu imienia i nazwiska, konsultant potwierdzi dane pracownika.

* Tożsamość przedstawicieli handlowych Telefonii Dialog można potwierdzić, dzwoniąc do Telecentrum pod numer 801 700 700. Po podaniu numeru konsultanci sprawdzają, czy jest to osoba reprezentująca Dialog. Numer przedstawiciela handlowego jest również częścią numeru umowy.

UWAGA
Od połowy kwietnia 2012 roku wszystkie produkty oferowane dotychczas pod marką Telekomunikacja Polska są sprzedawane z logo Orange. W związku z wprowadzoną zmianą nie jest konieczne podpisanie nowej umowy.

2. Zwróć uwagę na formularze, którymi posługuje się przedstawiciel handlowy - na takich dokumentach powinna być wyraźna nazwa i logo firmy.

3. Zażądaj cennika i regulaminu usługi. Każda promocja ma swój regulamin oraz swój cennik. Na nich też dostrzeżesz, czy sprzedawca daje ofertę firmy, którą rzekomo realizuje.

4. Dopytaj, czy podpisanie umowy u tego handlowca oznacza zmianę operatora.

5. Sprawdź, w ilu egzemplarzach jest podpisywana umowa.

6. Nie płać ludziom, którzy nie potrafią przedstawić pełnej oferty. Nie daj się zwieść brakiem posiadania dokumentów (regulaminem, cenników, ulotek informacyjnych) przez sprzedawcę.

7. Dokładnie przeczytaj dokumenty zanim je podpiszesz.

ROZMOWA PRZEZ TELEFON

1. Zapytaj i zapisz sobie pełne imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Nie daj się zwieść informacją w stylu: "Dzwonię z działu handlowego/marketingu/... naszej firmy". Uczciwy sprzedawca nie ukrywa nazwy firmy, którą reprezentuje. Najlepiej będzie, jeśli poprosisz telemarketera o kontakt w późniejszym terminie. W tym czasie zdążysz zweryfikować handlowca na infolinii operatora, którego rzekomo reprezentuje.

2. Jeśli jednak zgodzisz się od razu z nim rozmawiać, zapytaj, skąd mają nasz numer telefonu (o ile nie jest to Twój operator, każda inna firma powinna mieć Twoją zgodę na przetwarzanie danych osobowych).

3. Zapytaj, czy osoba, która dzwoni chce zawrzeć umowę zawieraną na odległość.

Jeśli celem rozmowy jest zawarcie umowy, pamiętaj, że najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy przez telefon, sprzedawca powinien poinformować Ciebie o:

* imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,

* cenie obejmując wszystkie jej składniki, a w szczególności cła i podatki;

* zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;

* prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 roku),

* kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy,

* terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,

* minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
miejscu i sposobie składania reklamacji,

* prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ww. ustawy.

ZAPAMIĘTAJ
Przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzenia powyższych informacji na piśmie. Powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do doczytania.

WYPOWIADAMY UMOWĘ

Jeśli uważasz, że zostałeś oszukany, masz 10 dni na odstąpienie od umowy, o ile jej zawarcie nastąpiło poza lokalem przedsiębiorstwa, np. w Twoim mieszkaniu lub przez telefon. Nie musisz podawać przyczyny swojej decyzji. Nie poniesiesz żadnych konsekwencji.

ZAPAMIĘTAJ
Podstawą prawną odstąpienia jest art. 7 ust. 1 ustawy z 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Powinieneś to zrobić bezpośrednio u operatora, z którym podpisałeś nową umowę lub wysłać do tego operatora list polecony z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy. Musisz jednak posiadać dokument umowy sprzedaży.

Oferty pracy z Twojego regionu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska