Ciemny znaczy zdrowszy – czy na pewno. Przepis na chleb pszenny razowy

Dodano: 16 sierpnia 2012, 18:00 Autor:

Trzeba zjeść dziewięć kromek białego chleba, by dostarczyć organizmowi tyle witaminy B1, ile jest w jednej kromce razowca. A to nie jedyna zaleta ciemnego pieczywa.

Statystyczny Polak zjada 110 kg chleba rocznie. Bogatsi jedzą go mniej - 70 kg, biedniejsi więcej - 150 kg. - Skoro jemy go tak dużo, to nasze zdrowie w dużej mierze zależy od tego, jaki chleb kupujemy - przekonuje Agata Radosh, promotorka zdrowia ze Stowarzyszenia Promocji Zdrowego Stylu Życia filia w Poznaniu. Chleb i bułki, które leżą na sklepowych półkach pięknie pachną i dobrze wyglądają. Ale czy są prawdziwe? Gdyby były, powinny mieć w sobie tylko mąkę, wodę, sól i zakwas. - A mogą mieć bułkę tartą, gips, karmel, kreatynę lub chlorowodorek cysteiny. Dlatego czytajmy etykiety na produktach. A jeśli chcemy mieć pewność tego, co tak naprawdę znajduje się w chlebie, pieczmy go w domu. To jest łatwe, nie kosztuje dużo i nie zajmuje wiele czasu - mówi A. Radosh.

Pokazywała gorzowianom, jak w domowym zaciszu, w zwykłym piekarniku upiec pieczywo, które zasmakuje całej rodzinie, także dzieciom.

Najpierw trzeba wybrać mąkę. Najlepiej nierafinowaną, czyli nieoczyszczoną, bo tylko taka jest pełnowartościowa. Ziarno składa się w 83 proc. z bielma. Reszta to otręby (14,5 proc.) i zarodek (2,5 proc.). W procesie oczyszczania mąki usuwa się otręby i zarodek, a z nimi najcenniejsze witaminy i minerały. Na przykład odrzuca się, aż 81 proc. witamin z grupy B, 89 proc. żelaza, 68 proc. błonnika. Trzeba by było zjeść aż dziewięć kromek białego pieczywa, by dostarczyć organizmowi tyle witaminy B1, ile jest w jednej kromce razowca. - Coraz częściej producenci wzbogacają mąkę witaminami syntetycznymi, ale to nie to samo. Biała mąką jest uboga, bezwartościowa, nie odżywia naszego organizmu, a wręcz szkodzi. Obok cukru i soli nazywana jest białą śmiercią - tłumaczy A. Radosh. Istnieją nawet badania naukowe, które mówią o wpływie białego pieczywa na usposobienie. Amatorzy pulchnych, jasnych bułek mają większą skłonność do poddenerwowania, są wrażliwsi na hałas i mają mniejszą zdolność do pracy w grupie. O tym, że dieta uboga w błonnik, który jest niszczony w procesie rafinowania mąki przyczynia się do powstawania raka jelita grubego, nie trzeba nikogo przekonywać. Bark tego cennego składnika, który działa jak naturalna szczoteczka sprawia, że jelita są zaklejone i nie pracują. Błonnik znaleźć można nie tylko w ciemnej mące, ale i w produktach pochodzenia roślinnego.

O stopniu oczyszczenia mąki mówi jej typ. Im wyższy numer, tym zdrowszy produkt. Najzdrowsza jest z pełnego przemiału (typ 3000), razowa (typ 2000) lub graham (typ 1850). Najmniej wartościowa jest pszenna: tortowa (typ 450), poznańska (typ 550), luksusowa (typ 550). - Nie chodzi o to, by od razu wyeliminować z diety białą mąkę. Najlepiej robić to stopniowo. Jeśli smażymy naleśniki, to zróbmy je pół na pół, z jednej szklanki mąki razowej i jednej szklanki mąki pszennej. Jeśli pieczemy chleb, to dodajmy trochę białej mąki. Wtedy z chęcią zjedzą go też nasze dzieci - tłumaczy A. Radosh.

Prawdziwy chleb powinien być głuchy. To znaczy, że jeśli pukniemy palcem w spód, to powinniśmy usłyszeć głuchy odgłos. Powinien być też ciężki, nie może być pulchny. Jeśli go ściśniemy, to nie zmieni swojego kształtu, nasze place nie wejdą do środka. Podczas krojenia nie będzie się też kruszył. Pamiętajmy też, że czerstwe pieczywo jest zdrowsze od świeżo wypieczonego. Dlatego jeśli upieczemy chleb w domu, odczekajmy 24 godziny, zanim go zjemy. Najlepszej jakości, domowy bochenek, zachowuje świeżość nawet 10 dni. I nie pleśnieje!

Podczas pisania artykułu korzystałam ze strony www.siegnijpozdrowie.org i z wykładu "Od ziarenka do bochenka, jaka mąka taki chleb” wygłoszonego na spotkaniu zorganizowanym przez Chrześcijańską Służbę Charytatywną w Gorzowie.

Chleb pszenny razowy - przepis

Składniki na rozczyn: 6 dag drożdży, 1 szklanka letniej wody, 2 łyżki cukru lub miodu
Pozostałe składniki: 1 kg mąki pszennej razowej, 1/2 kg mąki pszennej białej, 3 łyżeczki soli, dowolna ilość ziaren (słonecznik, siemię lniane, sezam, pestki dyni)

Wykonanie: Z drożdży, miodu i wody przygotować rozczyn, pozostawić do wyrośnięcia i dodać do pozostałych suchych składników. Następnie dolać ok. 950 ml wody i dobrze wyrobić ciasto przez ok. 5-7 min. Wyrobione ciasto przełożyć do dwóch naoliwionych podłużnych foremek, wygładzić ręką zamoczoną w zimnej wodzie. Pozostawić na 15 min do wyrośnięcia. Wyrośnięte ciasto chlebowe włożyć do nagrzanego do 100 stopni piekarnika i od razu zwiększyć temperaturę do 200 stopni. Po 40 min pieczenia zmniejszyć temperaturę do 150 stopni i dopiekać ok. 40 minut. Upieczony chleb wyjąć z foremek i zawinąć w bawełnianą ściereczkę, powinna być lekko zwilżona.

Czytaj więcej o:
  • chleb pszenny razowy
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
alarm24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!
Brak ankiety.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Kontakt w/s prenumeraty »

Zadzwoń 0 800 16 00 16 lub 68 324 30 66

Napisz maila:

Jesteśmy też na:

Gazeta Lubuska jest częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.gazetalubuska.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne Sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2014.