Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S3? Odrzanka? Przestaniemy być w końcu trzecim światem!

Czesław Wachnik, Leszek Kalinowski 68 324 88 29 [email protected]
Kolej trójmiejska miałaby za pomocą szybkich pociągów połączyć Nową Sól z Zieloną Górą i Sulechowem.
Kolej trójmiejska miałaby za pomocą szybkich pociągów połączyć Nową Sól z Zieloną Górą i Sulechowem. Paweł Janczaruk / Sylwia Friedel
W pięć minut z Pomorskiego na basen? Do Wrocławia pociągiem w dwie godziny? To możliwe i to całkiem niedługo. Co jest nam potrzebne, żebyśmy szybciej mogli się dostać do stolicy czy innych miast? Co może poprawić komunikację?

Dobra komunikacja to dziś podstawa rozwoju. Tymczasem na dojazd do Zielonej Góry narzekają wszyscy. Studenci, bo pociąg po starych torach wlecze się jak ślimak. A i tak połączeń coraz mniej. Kierowcy, którzy od lat nie mogą się doczekać mostu w Milsku czy drogi S3. Chcielibyśmy podróżować szybciej, wygodniej. Liczymy na inwestycje, także te związane z lotniskiem. Jaka jest szansa, że Winny Gród stanie się prawdziwą stolicą regionu, do której łatwo będzie dotrzeć samochodem, szynobusem czy samolotem? Czego nam potrzeba, byśmy stali się nowoczesnym miastem, atrakcyjnym dla inwestorów, organizatorów dużych imprez?

TRASA AGLOMERACYJNA
Początek budowy pierwszego etapu Trasy Aglomeracyjnej - w tym roku. Chodzi o odcinek od ulicy Batorego do al. Zjednoczenia. Jest na to 10 mln zł, tyle samo ma być w przyszłorocznym budżecie. Zakończenie prac - 2013 r. Nowa droga ma odciążyć ul. Bohaterów Westerplatte i al. Wojska Polskiego. Czy będzie budowany drugi etap trasy (przez działki i obok domów mieszkalnych, co budzi kontrowersje)? To się okaże, czy po przebudowie ronda PCK - początek w wakacje - zwiększy się przepustowość okolicznych ulic. W planach jest też nowe rondo na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego, ul. Wyszyńskiego, ul. Prostej. Może te rozwiązania plus nowe, które się pojawią, zastąpią drugi etap trasy.

ŁĄCZNICA DZIELNICY KISIELIŃSKIEJ Z S3
Takie rozwiązanie miało powstać przy okazji budowy S3, ale nie wiadomo, kiedy zielonogórski odcinek stanie się realny. Plan był taki: miasto wykonuje rondo na os. Pomorskim, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad do 2012 roku buduje węzeł. Razem finansują drogą łączącą węzeł z rondem. Samorząd swoje zadanie wykonał. A węzeł? W połowie roku ma być pozwolenie na budowę, ale nie wiadomo, kiedy ona ruszy i czy będą na to pieniądze. Dzięki łącznikowi ponad 20 tysięcy mieszkańców osiedla Pomorskiego, Śląskiego, Starego Kisielina mogłoby w 5-6 minut dostać się na basen, a za kolejne trzy minuty do hipermarketów przy Trasie Północnej.

POŁUDNIOWA OBWODNICA MIASTA
Tę inwestycję planuje się na lata 2014-20. Obwodnica połączyłaby ulicę Łużycką (rogatki Zielonej Góry) z Jędrzychowem i ul. Wrocławską, czyli przebiegałaby w granicach miasta. Trasa Północna staje się coraz bardzie obciążona. - Nie może być jednej drogi na Żary, Żagań, Gubin, Słubice. Potrzebna jest alternatywa - podkreśla wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. Szacowany koszt to ok. 80 mln zł.
Trwają starania, dotyczące przebudowy Trasy Północnej wraz z powstaniem ronda na wysokości ADB.

POSZERZENIE PRZEJAZDU POD WIADUKTEM
Planuje się przebudowę ul. Batorego (od ul. Dworcowej do ul. Rzeźniczaka). Będą lewoskręty, poszerzenie ulicy, zatoczki autobusowe i nowe rondo (ul. Energetyków, Batorego).
Problemem jest wąski wiadukt. Jego przebudowa możliwa jest jedynie przy okazji remontu Odrzanki. W tym roku miasto składa wnioski o pieniądze z budżetu państwa na modernizację ul. Batorego (od Trasy Północnej do Łężycy), na którą potrzeba ok. 5 mln zł oraz na remont Szosy Kisielińskiej (ok. 9 mln zł).

DROGA W LUBUSKIM PARKU
Dzięki niej przyszli inwestorzy będą mogli bez przeszkód dostać się do swoich firm, będzie też dojazd do peronu, który w Nowym Kisielinie powstanie. Koszt - ok. 20 mln zł. Miasto stara się o pieniądze unijne. Trwa budowa biegnącej przez park obwodnicy Nowego Kisielina wartej 39,5 mln zł. Miasto dołożyło 1,5 mln zł.

ODRZANKA
Już wiosną, a najpóźniej w połowie tego roku, rozpocznie się rewitalizacja tzw. Odrzanki czyli linii kolejowej z Rudnej do Kostrzyna. Koszt - 600 mln zł. Roboty rozpoczną się na odcinku między Głogowem a Nową Solą. Jego stan jest najgorszy.
Stan torów ma być jak przed laty, gdy podróż z Wrocławia do Zielonej Góry trwała 2 godz. I tak ma być w 2014, a najpóźniej 2015 roku. Od Wrocławia do Szczecina pociągi mają rozwijać prędkość do 120 km/godz., a towarowe - do 100 km/godz.

BABIMOST
W najbliższych latach na rozbudowę i modernizację lotniska w Babimoście województwo da 16 mln zł. Do końca 2013 r. powstanie systemu bezpieczeństwa ILS. Pozwoli on na lądowanie i start samolotów w niemal każdych warunkach atmosferycznych. Będzie rozbudowany terminal, płyta postojowa i droga kołowania. W najbliższych latach lotnisko będzie pełniło też funkcje cargo. Ma z niego startować także więcej samolotów rejsowych, również wiozących turystów do Tunezji czy Turcji.

MOST W MILSKU
O budowie mostu w Milsku wraz z modernizacją drogi z Zielonej Góry w kierunku Bojadeł mówi się od wielu lat. I nic. Bo nie ma pieniędzy. Szacunkowy koszt prac - około 200 mln zł. Budowa drogi znajdzie się w strategii rozwoju województwa, a szansą są pieniądze, które do Polski trafią w ramach LRPO na lata 2014-2020. Dlaczego most jest tak ważny? Skróci drogę z Zachodu na Wschód, od przejścia w Gubinku do przejścia Dorohucku oraz z południa na północ Polski, chociażby do Poznania. Być może most stanie w latach 2016-2018.

DROGA S3
Droga szybkiego ruchu S3 to jeden z najważniejszych szlaków łączących południe z północą Europy. Budowa lubuskiego odcinka S3 to koszt 3,5 mld zł. Budowany jest odcinek z Gorzowa do Międzyrzecza - koniec maj 2014, z Międzyrzecza do Sulechowa - czerwiec 2013 r. Do zakończenia inwestycji w Lubuskiem brakuje drugiej jezdni obwodnic Gorzowa i Międzyrzecza oraz odcinka od Sulechowa do Nowego Miasteczka. Dokumentacja na to jest prawie gotowa. Ale na budowę tych odcinków nie ma pieniędzy. Może znajdą się po 2014 roku.

KOLEJ TRÓJMIEJSKA
Kolej ta miałaby za pomocą szybkich pociągów połączyć Nową Sól z Zieloną Górą i Sulechowem. A być może także z Poznaniem i Głogowem. Wtedy jazda z Nowej Soli do Zielonej Góry trwałaby 20 minut, a z Zielonej Góry do Sulechowa - 25 minut. I żeby to było możliwe, w styczniu rozpoczęto budowę łącznicy Czerwieńska. Jej koniec - jesień 2013 r. W 2014 r. ruszą pociągi. Jeśli dogadają się władze trzech miast i zarząd województwa.

Nieruchomości z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska