Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Internet i negatywne doświadczenia dzieci. Przeczytaj raport

(pij)
fot. sxc.hu
Z raportu Symantec wynika, że ponad sześcioro na 10 dzieci miało negatywne doświadczenia w internecie. Dotyczy to kwestii od pobierania oprogramowania wirusowego do przemocy i nakłaniania przez obcych do spotkań w świecie rzeczywistym.

Internet jest obecnie stałym elementem dorastania dzieci na całym świecie. Najmłodsi użytkownicy nie tylko poznają sposoby poruszania w sieci, ale także doświadczają nowych emocji, uczą się innych zasad niż te obowiązujące w świecie rzeczywistym, a także zdobywają nowe doświadczenia - niestety często negatywne.

Złość, zdenerwowanie, strach — dzieci wskazywały takie emocje, mówiąc o negatywnych doświadczeniach internetowych. Ponad połowa ankietowanych czuła odpowiedzialność za swoje negatywne doświadczenia internetowe.

Prawie siedem na 10 najmłodszych twierdzi, że zwróciłyby się do rodziców, gdyby coś złego przytrafiło się im w Internecie. Jednak prawie połowa dzieci uważa, że jest bardziej ostrożna w internecie od swoich rodziców. 20 proc. młodych użytkowników powiedziało wręcz, że ich rodzice "nie mają pojęcia", co robią w sieci.

Dzieci spędzają w internecie przeciętnie o 10 proc. więcej czasu w porównaniu do ubiegłego roku. Firma Symantec przepytała 2,8 tys. dzieci i ponad 7 tys. dorosłych z 14 krajów na temat ich aktywności internetowej i doświadczeń. W ramach badania przeanalizowano rzeczywiste doświadczenia internetowe najmłodszych użytkowników, porównując je z przekonaniami rodziców — wyniki były nieraz zaskakujące.

O jedną rozbieżność mniej
W 2008 r. firma Norton analizując wypowiedzi dzieci odkryła, że spędzają oni prawie 10 razy więcej czasu w sieci niż zdają sobie z tego sprawę rodzice. W 2009 r. ta rozbieżność zmniejszyła się: dzieci zgłaszały, że spędzają dwa razy więcej czasu w sieci niż sądzą ich rodzice. W tegorocznej ankiecie rodzice i dzieci byli zgodni, co do ilości czasu spędzanego online przez najmłodszych.

Czego nie wiedzą rodzice
Jednak zaledwie 45 proc. rodziców zdaje sobie sprawę, że ich dzieci mają negatywne doświadczenia. Choć dorośli są zasadniczo świadomi charakteru aktywności swoich dzieci w internecie, nie doceniają skali, na jaką dzieci pobierają muzykę i materiały wideo, w trakcie czego są narażone na kontakt z nieodpowiednimi treściami i są zachęcane do ujawniania danych osobowych.

Emocje dzieci
Dzieci odczuwają silny wpływ emocjonalny, jaki niosą ze sobą negatywne doświadczenia w internecie. W wyniku takich incydentów najmłodsi najczęściej odczuwają złość (39 proc.), zdenerwowanie (36 proc.), strach (34 proc.) i zaniepokojenie (34 proc.). Jedna piąta młodych użytkowników na świecie żałuje czegoś, co zrobiła w Internecie. Co więcej, dzieci czują się osobiście odpowiedzialne za negatywne doświadczenia, zwłaszcza za pobranie wirusa lub gdy są ofiarami wyłudzenia.

Dobre wiadomości
Najmłodsi użytkownicy w rzeczywistości chcą większego udziału rodziców w ich życiu online. Najmłodsi ankietowani polegają na rodzicach, jeśli przydarzy im się coś negatywnego podczas surfowania w sieci. Prawie dziewięć na dziesięć ankietowanych przyznaje się do przestrzegania rodzinnych reguł korzystania z internetu.

Oprócz tego większość najmłodszych użytkowników przestrzega w Internecie reguł dobrego zachowania: prawie siedem na dziesięć osób twierdzi, że nie dręczy innych w sieci i nie jest dla nich niemiła, ponad sześć na dziesięć mówi, że nie śledzi i nie nęka innych w Internecie, i tyle samo osób powstrzymuje się od przekazywania dalej kompromitujących zdjęć lub wiadomości o innych osobach. Ponad połowa nie zrobiłaby ani nie powiedziała niczego w sieci, czego nie zrobiłaby w realnym życiu.

Rady dla rodziców
Choć dzieci są świadome wielu reguł bezpieczeństwa online, te zasady nie wystarczają, aby dotrzymać tempa zmianom w sieci. Oprócz rozmów z najmłodszymi, aktualizacji oprogramowania zabezpieczającego oraz używania narzędzi zaprojektowanych z myślą o bezpieczeństwie dzieci, rodzice mogą czuwać nad doświadczeniami w sieci dzieci swoich pociech, korzystając z nowych rad, które łączą technikę i komunikację.

Przygotuj dzieci na dobre i złe doświadczenia w sieci — nie czekaj, aż coś się stanie.
Podkreślaj znaczenie myślenia o konsekwencjach działania przed klikaniem i pobieraniem.
Użyj narzędzi specjalnych narzędzi do wyszukiwania stron, aby sprawdzić, czy dana witryna jest bezpieczna. Daj dzieciom do zrozumienia, że wspólnie ponosicie odpowiedzialność za to, co przytrafia się im w sieci — najmłodsi nie mogą ponosić całej odpowiedzialności.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska