Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa dacia pojedzie niemal wszędzie

Czesław Wachnik
Dacia duster jest autem, które może zawojować polski rynek
Dacia duster jest autem, które może zawojować polski rynek Fot. Tomasz Gawałkiewicz
Dacia duster to SUV czyli auto terenowe. Pojawi się w salonach lada dzień w cenie od 39.900 zł za wersję z napędem na dwa koła i 49.900 zł z napędem na cztery koła. Do wyboru będą trzy silniki.

Duster ma 431 cm długości i 182 cm szerokości. Powstał na płycie podłogowej logana, jako szósty model produkowany przez rumuńsko-francuską spółkę Dacia. W Polsce auta te mają raczej niewielkie powodzenie. Inaczej jest w innych krajach. Przykładowo w Niemczech w 2009 roku sprzedano prawie 85 tys. tych dacii, a we Francji 66 tys. sztuk. Ciekawostką może być to, że we Francji logany znalazły się w pierwszej dziesiątce najbardziej niezawodnych samochodów.

Przód dustera wygląda podobnie jak inne SUV-y. Mamy poszerzone błotniki, chromowany grill, światła z podwójnym ukladem optycznym, relingi dachowe i potężny zderzak. Jest też wysoki prześwit, 16. calowe koła i osłony nadwozia zachęcające do jazdy po bezdrożach. Jak w każdym aucie terenowym, także w dusterze mamy wysoko umieszczony fotel kierowcy, co zapewnia dobrą widoczność i zauważenie ewentualnych przeszkód. Deska rozdzielcza jest podobna do tej z innych dacii, a więc funkcjonalna ale wykonana z przeciętnej jakości materiałów. Pamiętajmy jednak, że duster kosztuje od 40 tys. zł, a konkurenci najczęściej kilkadziesiąt tys. zł więcej.

Dacia będzie oferowana z napedem 4x2 i 4x4. Z przodu auto ma tradycyjne zawieszenie typu Mac Phersona z wahaczem trójkątnym, z tyłu natomiast zamontowano sprężystą oś (4x2) lub zawieszenie wielkowahaczowe (4x4). Skrzynie mają pięć lub sześć przełożeń.

Wersja 4x4 a więc z napedem na cztery koła ma trzy rodzeje napędu. Zapożyczono je z aut Nissana :
1. Auto. Napęd jest automatycznie rozdzielany na przednią i tylna oś, w zależności od nawierzchni drogi. Przy dobrej drodze napędzane są tylko przednie koła, przy gorszej napęd jest rozdzielany.
2. Lock. Napędzane są równocześnie wszystkie koła.
3. 4x2. Napędzane są jedynie dwa przednie koła.

Duster jest przystosowany do przewożenia 5 osób. Jego bagażnik ma pojemność 475 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy nawet 1.636 litry. Seryjne wyposażenie najtańszej wersji obejmuje m.in. dwie poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, podwójne reflektory, koło zapasowe. Ale dopłacając można mieć alufelgi, komputer pokładowy, klimatyzację, dwukolorowe zderzaki, skórzaną tapicerka, ogrzewane lusterka itp.

Duster będzie dostępny z trzema silnikami, dwoma dieslami i jedną jednostką benzynową. Wszystkie pochodzą od koncernu Renault. W przypadku napedu 4x2 dostepny będzie diesel o mocy 85 KM i 110. konna jednostka benzynowa. Przy napędzie 4x4 można będzie wybierać między 110. konnym dieslem a 110. konnym benzyniakiem.

Co też ważne, duster będzie objety trzyletnią gwarancją lub do 100 tys. km przebiegu.
Producent podkreśla, że najnowszy model Dacii pozostaje wierny filozofii marki - cechuje go bezkonkurencyjny stosunek ceny do ilości miejsca, niskie zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji oraz dobry poziom bezpieczeństwa i niezawodność. Na polskim rynku auto będzie dostępne w siedmiu kolorach nadwozia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska