Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Internetowe serwisy społecznościowe - z czym to się je?

(map), źródło danych nt. popularności witrym internetowych: alexa.com
Facebook, nasza-klasa, twitter, blip? Ponoć nie wypada obecnie nie należeć do któregoś z nich, a najlepiej być użytkownikiem każdego. Ale czy tak naprawdę wiemy, czym są internetowe serwisy społecznościowe i do czego służą?

Serwis społecznościowy to strona internetowa (portal), który skupia internautów w społeczności (jak zresztą wynika z nazwy). Internauci zebrani w jednym miejscu (stronie internetowej) aktywnie kontaktują się ze sobą, komunikują, wymieniają informacjami, zdjęciami, linkami do ciekawych stron w sieci, czy materiałami audio-wizualnymi. W ten sposób serwis społecznościowy staje się połączeniem bloga, czatu, komunikatora internetowego, a także galerią zdjęć, filmów video, jak i muzyki. Główną jego zaletą jest nie tylko komunikowanie się z ludźmi, ale przede wszystkim zyskiwanie o nich wiedzy - o tym co robią (czytają ciekawą książkę, grają w jakąś grę, a może słuchają interesującej muzyki?), jakie mają plany (na wieczór czy na wakacje), w jakim są nastroju itp. W sieci znajomości w serwisie społecznościowym wszyscy mogą wiedzieć dużo o wszystkich - co powoduje, że będąc aktywnym użytkownikiem ma się jak gdyby dziesiątki współlokatorów. Tyle, że wirtualnych.

Tak naprawdę serwis społecznościowy przypomina w pewnym sensie kawiarenkę, w której można porozmawiać z ludźmi na różne tematy. Oczywiście nie będziemy rozmawiać o wszystkim ze wszystkimi - dlatego też, tak jak w kawiarence by spokojnie porozmawiać można ze swoimi znajomymi usiąść przy osobnym stoliku - tak w serwisie społecznościowym można wraz ze swymi znajomymi założyć grupę dyskusyjną, w której dyskutuje się na określone tematy. Założyć - lub dołączyć do już istniejącej. Zaletą internetu jest to, że jednocześnie możemy przebywać przy wielu stolikach rozmów, czyli należeć do kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu grup dyskusyjnych (co w swiecie poza internetem, czyli tzw. realu jest dość utrudnione).

Oczywiście kontaktowanie się i rozmawianie na różne tematy w grupach dyskusyjnych (czasem nazywanych tematami) to tylko najprostsza i najpowszedniejsza z funkcji serwisu społecznościowego. Poniżej opiszemy pokrótce najpopularniejsze z nich, charakteryzując przy okazji do czego głównie służą. Przy okazji warto zauważyć, że Polacy nie gęsi i swe serwisy mają!. W Polsce funkcjonuje sporo klonów (czyli właściwych dla danego państwa kopii) popularnych serwisów społecznościowych. I nie jest to związane z nieznajomością obcych języków przez naszych internautów. My po prostu wolimy nasze rozwiązania!

Serwisy społecznościowe skupiają miliony internautów. Dzięki nim można poznać wielu ciekawych ludzi, dowiedzieć się mnóstwa informacji z całego świata, a także... Stać się Dziennikarzem Obywatelskim! Do takich celów służą specjalne serwisy, takie jak www.mmzielonagora.pl czy www.mmgorzow.pl. Zapewniają one możliwość samodzielnego publikowania własnych artykułów i zdjęć - czy są to reportaże, wywiady, recenzje, czy po prostu spostrzeżenia na ważne nie tylko dla miasta, ale dla autora tematy. Jeśli chcecie poczuć się częścią internetowej społeczności, zmienić coś w swym otoczeniu, spróbowac swych sił w dziennikarstwie czy... po prostu podzielić się czyms z innymi - korzystajcie z www.mmzielonagora.pl czy www.mmgorzow.pl!

Światowe serwisy społecznościowe

Facebook, FB, czyli facebook.com - powstał w 2004 roku i jest obecnie najpopularniejszym z nich. Często traktuje się go po prostu jak synonim serwisu społecznościowego (jeśli nie wiesz czym jest serwis spolecznościowy - wejdź na FB). Skupia ponad 350 milionów aktywnych użytkowników (z czego 200 mln. przybyło w 2009 r.), 50 proc. z nich loguje się przynajmniej raz w ciągu dnia na serwis. Początkowo projekt miał skupiać uczniów amerykańskich szkół średnich i studentów oraz znajdować powiązania pomiędzy ludźmi i ułatwiać wymianę zdjęć oraz kontaktowanie się użytkowników ze sobą. Obecnie zapewnia praktycznie kompleksową komunikację z innymi internautami, pozwala śledzić ich statusy (czyli opisy tego, co robimy w danej chwili), czytać ich plany dnia, ale również bawić się w tysiące wirtualnych gier społecznych, polegających na quizach (np. którą postacią z serialu Lost jesteś), tworzeniu wspólnot sieciowych czy prowadzeniu własnej wirtualnej farmy. Jest to druga pod względem popularności strona internetowa na świecie, w Polsce na 11 miejscu.

myspace, myspace.com, pl.myspace.com (polska wersja) - 12 strona w światowym internecie, od 2008 r. dostępna również po polsku. Skupia 250 mln. użytkowników. Poza funkcjami tradycyjnymi dla serwisu społecznościowego służy głównie do prezentacji własnych dokonań artystycznych i wymieniania się nimi z innymi internautami. Praktycznie każda grupa muzyczna posiada swe konto ma myspace, w którym możemy posłuchać muzyki i dowiedzieć się różnych informacji na jej temat. Ciekawostka - myspace wraz z wikipedią i youtube został w 2006 roku nazwany przez tygodnik Time metropolią on-line i Człowiekiem Roku 2006.

wikipedia, wikipedia.com lub wikipedia.pl - szósta strona w światowej sieci, ósma w Polsce. Jest to społecznościowy system wolnej i darmowej encyklopedii tworzonej przez samych użytkowników. Od typowego serwisu społecznościowego różni się tym, iż jej ideą nie jest komunikacja pomiędzy użytkownikami a praca dla dobra wszystkich internautów, bowiem poprawianie lub tworzenie nowych haseł wzbogaca internet, czyniąc wikipedię skarbnicą wiedzy. No i zawsze można pokazywać z dumą swym znajomym wyedytowane przez siebie hasło :)

youtube, YT, youtube.com, polska wersja - youtube.pl. Jest to czwarta najpopularniejsza strona w światowej sieci, piąta w Polsce. Youtube również nie jest typowym serwisem społecznościowym. Jest raczej platformą publikacji i wymiany krótkich filmów video oraz komunikacji pomiędzy użytkownikami w formie komentarzy pod materiałami video. Serwis reklamuje się hasłem "Broadcast Yourself" (wyemituj siebie) i nastawiony jest właśnie na prezentację własnych filmów na każdy temat, a także wideoklipów lub wideokampanii reklamowych w internecie. Umożliwia także tworzenie tzw. playlist, czyli list filmów, które odtwarzają się automatycznie. Mając szybki internet można w ten sposób zapewnić sobie np. oprawę muzyczną na domową zabawę sylwestrową :). Serwis powstał w 2005 roku, rok później został wykupiony przez Google.

twitter, twitter.com. Rok 2009 upłynął pod znakiem mody na facebook i... właśnie na twittera, który jest jest mikroblogiem, czyli systemem publikowania krótkich (do 140 znaków) informacji (tzw. tweetów, czyli ćwierknięć), mających być w zamierzeniu krótkimi i treściwymi wpisami blogowymi. Taka wiadomość tekstowa wyświetlana jest na stronie użytkownika i może ją odczytać każdy inny internauta, który zasubskrybuje jego konto (czyli każe systemowi twittera obserwować wpisy i przekazywać je na własne konto). Tweety można dodawać zarówno poprzez stronę internetową, jak i przez sms, mms, oprogramowanie komputerowe i z poziomu internetu w telefonie komórkowym.

flickr, flickr.com - założony w 2004 roku serwis ukierunkowany głównie na publikację, zarządzanie i wymianę zdjęć użytkowników (w tym sensie jest podobny do youtube). Poza zdjęciami można również publikować i wymieniać się własnymi krótkimi filmami video, komentować, znajdować ludzi robiących podobne zdjęcia do naszych, a łatwy dostęp do bazy fotek jest zapewniany poprzez system społecznościowego ich komentowania i katalogowania, zwanego folksonomią.

lastfm, last.fm, lastfm.pl. Co prawda dopiero 69 w Polsce i 313 w świecie, ale należy wymienić ten serwis z uwagi na jego specyfikę. Otóż służy on zapamiętywaniu utworów muzycznych, które słuchamy na naszym komputerze, a w wyniku tego określanie naszych gustów muzycznych. System serwisu porównuje muzykę słuchaną przez wielu ludzi i na tej podstawie proponuje użytkownikowi nowe zespoły. Jako serwis społecznościowy stawia nacisk na komunikację pomiędzy użytkownikami, zapewniając nie tylko komentowanie profili czy zostawianie wiadomości, ale też organizowanie wspólnych wyjść na koncerty czy bezpośrednie wyszukiwanie ludzi o podobnych do naszych gustach muzycznych.

Polskie serwisy społecznościowe

nasza-klasa, nasza-klasa.pl to druga pod względem popularności strona internetowa w Polsce (a 120 na świecie!). Serwis został założony na wzór facebooka po to, by umożliwić wyszukiwanie znajomości ze szkoły i łączyć ludzi w sieci społeczne przypisane konkretnym klasom i szkołom. I podobnie jak facebook - obecnie rozwinął się w wielką platformę komunikowania się, wyszukiwania znajomości, wymieniania zdjęciami i informacjami. Posiada także możliwość komunikowania się na żywo - tak, jak na tweeterze - jest to tzw. śledzik.

blip, blip.pl czyli polski klon twittera (podobnie jak jeszcze inny popularny w polsce mikroblog - flaker.pl). Skrót BLIP tłumaczy się jako hasło: Bardzo Lubię Informować Przyjaciół. Założony w 2007 roku zdobywa coraz większą popularność. Jako połączenie bloga (z wpisami do 160 znaków), czata, komunikatora pozwala publikować swe przemyślenia, rozmawiać ze znajomymi, gromadzić znajomych. Świetny jako narzędzie znajdowania informacji. Konto w blipie posiada wielu dziennikarzy Gazety Lubuskiej, a najświeższe informacje z naszego portalu znajdziesz na przykład tutaj: http://gazetalubuska.blip.pl/.

grono, grono.net zamyka pierwszą trzydziestkę najpopularniejszych stron internetowych w Polsce. Założony w 2003 roku początkowo był serwisem społecznościowym na zaproszenie (aby stać się użytkownikiem należało otrzymać takie od innego użytkownika serwisu). Taka ograniczona forma dostępu miała wpłynąć na jakość serwisu i podwyższyć poziom dyskusji w nim prowadzonych. Obecnie serwis jest otwarty dla wszystkich. Poza tradycyjnymi funkcjami pozwala na wyszukiwanie (lub dodawanie) imprez i wydarzeń w okolicy, publikowanie ogłoszeń itp.

goldenline, goldenline.pl to polska kopia serwisu LinkedIn (38 na świecie), czyli biznesowego serwisu społecznościowego stworzonego po to, by skupiać profesjonalistów i ułatwiać im kontakty. Goldenline (42 strona w Polsce) jest platformą według zamierzeń wspomagającą znalezienie pracy, klientów biznesowych, a także wspomagającą kreatywność ludzi prowadzących własne firmy. Jedną z najważniejszych jego funkcji jest jednak możliwość prowadzenia dyskusji i wyrabiania kontaktów towarzyskich. Użytkownicy występują nie anonimowo, lecz pod własnym nazwiskiem, a także miejscem pracy, przez co poziom dyskusji jest zazwyczaj wyższy, albowiem obecność na goldenline jest elementem promocji siebie i własnej firmy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska